szerző:
Csatlós Hanna

A MÁV alkalmazottait 2017-ben 87 alkalommal érte valamilyen támadás, nem egyszer fizikai erőszak. A kalauzok szempontjából az ország nyugati, délnyugati vonalai a legbiztonságosabbak, a budapesti elővárosi vonatok pedig a legveszélyesebbek.

A MÁV 2017 áprilisától kezdve figyelemfelhívó tájékoztatókat ragasztott ki a vonatokra és a jegypénztárakhoz, hogy minden kedves utasban tudatosítsák: a jegyellenőrök elleni támadások bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők. Megkerestük a vasúttársaságot, hogy megtudjuk, az elmúlt évben milyen támadások érték a kalauzokat, miközben a jegyeket ellenőrizték.

A hvg.hu-nak megküldött válaszlevelükből kiderül, hogy egyáltalán nem veszélytelen vállalkozás kalauznak lenni. Tavaly 87 alkalommal érte a jegyvizsgálókat valamilyen támadás, ebből 75 alkalommal feljelentést is tettek a bántalmazottak, és egy ilyen ügyben már bírósági ítélet is született (a többi eljárás pedig még folyamatban van). Jellemzően arcon ütötték vagy leköpték a jegyellenőröket, de a sértetteket gyakran érte verbális agresszió is. Előfordult még, hogy késsel fenyegették, megrúgták, megütötték, illetve a szabad mozgásukban akadályozták a kalauzokat. A MÁV sajtóosztálya azt írja, hogy az elkövetőknek több mint a háromnegyede menetjegy nélkül, érvénytelen jeggyel vagy átruházott jeggyel akart utazni.

©

A nagy utasforgalmat bonyolító budapesti elővárosi vasútvonalak a leginkább érintettek, a bántalmazásoknak csaknem a 70 százaléka az itt közlekedő vonatokon történt. Ezen belül is a Budapest–Cegléd–Szolnok vonal tűnik a legveszélyesebbnek: a legtöbb, kalauz ellen irányuló atrocitás itt történt tavaly. Ugyanakkor Pécs, illetve Szombathely környékén, az ország nyugati, dél-nyugati területeit behálózó vasútvonalakon kifejezetten nagy a nyugalom, a jegyellenőrök a tavalyi számok alapján itt vannak a legnagyobb biztonságban.

A vasúttársaság kiemeli, hogy "a jegyvizsgálók, fedélzeti jegyellenőrök biztonságának garantálása érdekében számos rendőrségi és polgárőrségi megállapodást" kötöttek. Többek között biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet rendeltek meg, biztonságtechnikai beruházásokat valósítottak meg. Mint írják: évente csaknem 80 ezer vonatot biztonsági személyzet, 8000-8500 vonatot pedig a Készenléti Rendőrség munkatársai kísérnek.  

Konfliktuskezelésből tréningeznek

A MÁV 2017 augusztus közepén 25 jegyvizsgáló önkéntes részvételével elkezdte a testkamerák gyakorlati tesztelését is (erről itt írtunk bővebben). A közlemény szerint a tapasztalatok összegzése már megtörtént, a rendszer kísérleti jellegű kiterjesztése a budapesti agglomeráció egyes részeiben 2018-ban várható

Mivel gyakran megfelelő konfliktuskezelő módszerekkel elejét lehet venni a komolyabb inzultusnak, ezért a készségek fejlesztése érdekében speciális konfliktuskezelő tréningeken vesznek részt az érintett munkavállalók” – jegyzik meg végül.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!