szerző:
hvg.hu

„Az időt és a puszta anyagiakat tekintve nem mondható, hogy a tanári pálya sok jóval kecsegtetne” – jött ki a Veres Péter Gimnázium fizikatanára kis kutatásából.

A hat éve dolgozó, 29 éves, egyetemi végzettségű, főállású fizikatanár és osztályfőnök Rakovszky Andorás egy éven át vezette pontosan, mennyi időt tölt munkával, az adatokat összegezte, és elküldte a Heti Válasznak.

Mint írja a 2017. február 17-től 2018. február 16-ig tartó időszakban az iskolában és otthon összesen 1750 órát dolgozott. Azaz tanárként szinte pontosan annyit, mint a magyar átlag.

Mindezért (2016 szeptembere és 2017 decembere között) az átlagbér 77%-át, a szellemi foglalkozásúak átlagos fizetésének 57%-át kapta. „Ez azt jelenti, hogy a bruttó órabérem 1500 Ft körüli, vagyis a nettó órabérem három számjegyű volt. Az időt és a puszta anyagiakat tekintve tehát nem mondható, hogy a tanári pálya sok jóval kecsegtetne.”

Rakovszky kijelenti, hogy a 2013-ban bevezetett tanári életpálya-modell nem valódi karrierút. „A jelenlegi minősítési rendszer 40 év alatt három szintlépést tesz lehetővé a tanároknak, tehát átlagosan 10 évet kell várni a karrier következő lépcsőfokára. Ezen a téren hatalmas a különbség nem csak a versenyszférához, de még a közigazgatás más ágazataihoz képest is. A hosszú várakozási idő után szinte automatikus az előrelépés, a minősítő eljárások elenyésző százaléka végződik sikertelenül. Mi értelme van így a vizsgának? A fejlődni akaró, törekvő tanárokat a rendszer egyáltalán nem jutalmazza, ugyanolyan ütemben haladhatnak előre, mint bárki más.”

A továbbképzési rendszer is sok sebből vérzik – állítja a pedagógus.”Meghirdetésüknél a legfontosabb információ az ingyenesség. A képzések témája és minősége sokadrangú információ. Vannak persze minőségi lehetőségek is, de sok tanár inkább választja az olcsóbb és egyszerűbb megoldást, hiszen a továbbképzésre fordítható keret szűkös.”

Felteszi a kérdést, hogy akkor miért tanít még egyáltalán. Mint írja, számára az iskola, a tanári kar szellemi közege inspiráló. „Válogatott gyerekeket taníthatok, és az iskola a tanároknak is olyan programokat nyújt, amelyek remek intellektuális élmények, és kikapcsolódásnak sem utolsók. Ezek adják a megtartó erőt és a teret a küldetéstudattal rendelkező tanároknak a kibontakozásra.”

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!