Kis János: Könnyen rajtaveszthet Orbán a választások megpuccsolásán
Kis János szerint most az a kérdés, hogy megpuccsolhatja-e a 2026-os választásokat a Fidesz vezetője.
Végleg leállították a 2014 márciusában eltűnt malajziai utasszállító roncsainak a keresését. A nagy légiközlekedési rejtélyek közül viszont egy megoldódhatott: a leghíresebb pilótanő, Amelia Earhart csontjait találhatták meg egy csendes-óceáni szigeten.
Dollárszázmilliókat költöttek a repülés történetének eddigi legnagyobb talányának megoldására, ám ami nem sikerült a kínai, az ausztrál, illetve a maláj kormánynak, az nem jött össze az Ocean Infinitynek sem, mert a houstoni magáncég sem találta meg a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó gépének roncsait. A Boeing–777-esből az évek során csak néhány kisebb darab került elő, s mivel nincs elfogadható magyarázat a tragédiára, a szakértők is csak találgatnak. Sokan akadnak – például John Cox ismert repülésügyi szakértő, vagy az ausztrál közlekedési biztonsági tanács volt vezetője, Martin Dolan –, akik szerint a pilóta, Zaharie Ahmad Sah szándékosan pusztította el a gépet. A kapitány szerintük dehermetizálta a repülőt, majd miután ezzel megölte az utasokat, úgy szállt cikcakkban, hogy kikerülje a térségben lévő országok radarjait. A hivatalos szervek ugyanakkor cáfolják ezeket az állításokat, és azt hangsúlyozzák, a műholdakról származó adatfoszlányok alapján úgy tűnik, a Boeing végül irányítás nélkül csapódott a vízbe.
Mahathir Mohamad régi-új malajziai miniszterelnök szerint az MH370-és járatot valaki a távolból zuhantathatta le. „Már 2006-ban olyan hírek jelentek meg, hogy Peking utasítást adott arra, hogy a kínai hatóságok távirányítással vonják ellenőrzésük alá az esetleg elrabolt gépeket, ez most akár meg is történhetett. A technológia adott, mindannyian tudjuk, hogy emberek nélkül is jól el lehet vezetni egy gépet” – mondta az agg politikus. Egy másik elképzelés szerint a Boeing törzsén kialakult repedések okozták a katasztrófát. Néhány hónappal korábban ugyanis az amerikaiak adtak ki figyelmeztetést, amely szerint egyes 777-eseken dehermetizációt okozó repedéseket fedeztek fel.
De nem volna teljes az összeesküvés-elméletek rendszere, ha nem lennének Putyin, illetve Izrael felelősségét feltételező verziók. Akik az orosz elnököt vélik felfedezni a háttérben, azt állítják, hogy Moszkva titkos kémműholdjai látták, miként történt a baleset, ám azért nem hozzák nyilvánosságra információikat, mert nem akarják elismerni a kémkedés tényét. Akik pedig Izraelt sejtik a tragédia mögött, azt állítják, a zsidó állam a 2001. szeptember 11-ei New York és Washington elleni merényletek mintájára akart megszervezni egy hasonló akciót, hogy aztán Iránt vádolhassa a célba vett épületek romba döntésével.
Bár az Ocean Infinity befejezte a keresést, s Malajzia sem tervez újabb kutatóakciót, nem kizárt, hogy nem marad örökre rejtély az MH370-es sorsa. Ahogy megoldódni látszanak a legismertebb pilótanő, Amelia Earhart halálával kapcsolatos kérdések is. A Forensic Anthropology című szaklapban megjelent, több tudós által is jóváhagyott tanulmány szerint egy csendes-óceáni szigeten, a Nikumarorón 1940-ben megtalált emberi csontok a Föld tervezett 1937-es körberepülése során eltűnt amerikai pilóta maradványai voltak.
A vizsgálatot végző amerikai tudós, Richard Jantz szerint 99 százalék az esélye annak, hogy a koponya valóban Earharté volt, akinek negyvenéves korában veszett nyoma. A maradványokat 1941-ben már megpróbálták azonosítani, az akkori szakértő, David Winn Hoodless arra a következtetésre jutott, hogy a csontok valószínűleg egy európai férfihoz tartoztak.
Jantz most újra ellenőrizte a Hoodless-féle mérések eredményét, azokat összehasonlította az egykor Earhart által viselt ruhák méreteivel, valamint a pilótáról készült fényképekkel, s arra a következtetésre jutott, hogy az elődje tévedett. „A csontok antropológiai vizsgálata a XX. század első felében még nem volt túl fejlett. Most viszont 99 százalékig biztos az eredmény, hogy ha a csontok nem Earhartéi voltak, akkor valaki olyanéi, aki nagyon hasonlított rá” – állította.
Bár a csontok már jó ideje nincsenek meg – az utolsó feljegyzés szerint Hoodless 1941-ben közölte, addig nála maradnak a leletek, amíg valaki másképp nem dönt –, az is Jantz igazát erősítheti, hogy mellettük találtak egy női cipőt, egy szextánst, illetve egy üveg Bénédictine likőrt, amelyet közismerten szeretett az amerikai pilóta. Earhart, aki egy Lockheed Electra Model 10 típusú kétmotoros géppel – és navigátorával, az ugyancsak eltűnt Fred Noonannal – indult el végzetes útjára, korábban sok nagyszerű eredményt ért el. Ő volt az első nő, aki egyedül átrepülte az Atlanti-óceánt, s majdnem odaveszett: üzemanyag szivárgott a pilótakabinba, a viharos szél miatt az út leginkább hullámvasútra emlékeztetett, s végül még a magasságmérő is elromlott.
Az MH370, Earhart ügye, valamint az összeesküvés-elméletek gyártói szerint a gépeket tucatjával elnyelő Bermuda-háromszög talányai mellett még számtalan légi baleset oka maradt ismeretlen. 1962-ben például úgy zuhant le a Fülöp-szigeteken egy 93 amerikai katonát, valamint három dél-vietnami civilt szállító Lockheed Super Constellation, hogy a több százezer négyzetkilométerre kiterjedő keresés ellenére sem találtak semmi nyomot. 1999-ben pedig az Egyptair New Yorkból indult gépe zuhant a tengerbe vitatott okból: a becsapódás előtti pillanatokban a pilóta többször is azt mormogta, hogy istennek ajánlja magát. Az amerikai hatóságok szerint öngyilkosságot követett el, míg az egyiptomiak kitartanak amellett, hogy műszaki hiba okozta a tragédiát. Szakértők azt sem tartják lehetetlennek, hogy terroristák pusztították el a gépet.
Az amerikai TWA légitársaság Párizsba tartó Boeing–747-ese 1996-ban röviddel a New York-i John F. Kennedy repülőtérről való felszállása után felrobbant a levegőben, s az USA addigi történetének harmadik legsúlyosabb légi katasztrófájában a fedélzeten lévő mind a 230 ember meghalt. A négy évig tartó vizsgálat után okként rövidzárlat miatt bekövetkezett robbanást jelöltek meg, de sokáig tartották magukat a környéken gyakorlatozó haditengerészet eltévedt rakétájáról, illetve terrorista merényletről szóló találgatások.
A TWA800-as sorsával kapcsolatos feltételezések helyét az összeesküvés-elméletekben aztán azok vették át, amelyekben az szerepelt, hogy 2001. szeptember 11-én az utasszállítókat nem is a tettesként megjelölt terroristák vezették a New York-i Világkereskedelmi Központ ikertornyaiba, illetve a washingtoni Pentagon épületébe, hanem az akció a háborút akaró Bush-kormány művelete volt.
Kis János szerint most az a kérdés, hogy megpuccsolhatja-e a 2026-os választásokat a Fidesz vezetője.
A NER főideológusa szerint „mindenki legyen sokkal szerényebb, mert van mire”.
Sőt, ennél is nagyobbak lehettek az elbocsátások.
Az egykori teniszező abban sem biztos, hogy egyáltalán beengednék az országba.
A lap személyiségi jogi pert indít.
Felszólította Tel-Aviv és Haifa lakóit, hogy hagyják el a térséget az „életük megóvása végett”.
A kínai ByteDance a korábbi 75 után most újabb 90 nap haladékot kapott.