„A 2019/20. tanévre vonatkozó tankönyvjegyzék a korábbinál is nehezebb helyzetbe hozta a francia nyelvet a közoktatásban tanító tanárokat: a következő tanévben egyetlen sorozatot, a France-Euro-Express köteteit használhatják, az immár negyedszázados, szakmailag túlhaladott, a diákok érdeklődésének fölkeltésére, motivációjuk fenntartására alig-alig alkalmas tankönyvet” – olvasható a Franciatanárok Magyarországi Egyesülete állásfoglalásában.
Hozzáteszik, a legújabb változtatás egy másik, a Quartier Libre licenc sorozatot érinti, ami szintén nem mentes a súlyos hibáktól, „de létével legalább a választás minimális lehetőségét biztosította a kollégák számára”.
Az idei központi iránymutatás ráadásul – az ingyenesség vívmányára hivatkozva – kifejezetten megtiltja az intézményvezetőknek, hogy a jegyzékben nem szereplő könyvekből – a szülők beleegyezésének birtokában – szabadon választhassanak az iskolák.
Ezt az intézkedést a Franciatanárok Magyarországi Egyesülete öncsonkításnak, a színvonalas szakmai munka legfőbb akadályának tartja, annál is inkább, mert léteznek a piacon olyan itthoni francia nyelvkönyvsorozatok, amelyek kifejezetten a középiskolás korosztály számára készültek.
„Van tehát választék! Ehhez azonban a tankönyvellátás felelős tisztségviselőinek át kellene értékelniük a tankönyvjegyzékbe kerülés gyakorlatát. Akkor, amikor a nyelvtanulás fejlesztése mindennapos téma és sürgető feladat, nem vesztegethetünk el egyetlen évet sem” – írják.
A francia szakos tanárok azt kívánják tehát, hogy már a 2019/20. tanévre vonatkozó rendelkezés újraszabályozásával vessen véget a kormány az értelmetlen uniformizálásnak.
„Nyelvtanárként tudom mondani: eszméletlen silány, alacsony minőségű könyvek vannak rajta, franciából ráadásul egyetlen – állami – könyvet lehet választani, ami annyira rossz, hogy nem lehet belőle tanítani.
Ha tisztességes, jó pedagógus akarok lenni, akkor állandóan meg kell kerülnöm a rendszert
Hozzáteszi, emellett belekényszeríti a rendszer a pedagógusokat egy teljesen álságos, cinikus minősítési rendszerbe, ami leginkább arra jó, hogy megossza a tantestületeket. Kifejezetten tragikomikus például, hogy ha valaki tovább akar lépni, egy csomó kompetenciának meg kell felelnie. „Az egyik ilyen az, hogy képes legyen a tanár a csoportjának megfelelően választani a tankönyvek közül. Ehhez képest én válasszak egyetlen könyvből! Nem tudom eldönteni, hogy ez az egész cinizmus, vagy szakmai alkalmatlanság.”
Korábban a hvg.hu-nak nyilatkozó nyelvtanár
szintén erősen bírálta a tankönyvjegyzéket. Felhívta a figyelmet arra, hogy például a pedagóguok minősítési rendszere alapján, aki tovább akar lépni az életpályamodellben, annak számos kompetenciának meg kell felelnie. „Az egyik ilyen az, hogy képes legyen a tanár a csoportjának megfelelően választani a tankönyvek közül. Ehhez képest én válasszak egyetlen könyvből! Nem tudom eldönteni, hogy ez az egész cinizmus, vagy szakmai alkalmatlanság.”