szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tudta, hogy egyetlen oroszlánszobor nehezebb, mint egy utasok nélküli, városi busz?

Az eredeti terveknek megfelelően zajlik a Lánchíd felújítása – közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A terveknek megfelelően pedig csütörtök délelőtt a kivitelező A-Híd Zrt. munkatársai elkezdték a hídfőket díszítő kőoroszlánok elszállítását.

Mint a BKK írja, a négy oroszlán restaurátorok szakértő kezei között, egy újpesti műteremben újul meg, és a közúti forgalom 2022. decemberi újraindulására tér vissza a helyére, a talapzatára.

A sóskúti mészkőből készült szobrokat több kőtömbből faragták, egy oroszlán három részből áll össze. Az elemek tömege egyenként 2,8 tonna, 5,5 tonna és 4,3 tonna. Egy kőoroszlán összesen tehát 12,6 tonna, vagyis valamelyest nehezebb, mint egy alacsonypadlós, városi szóló autóbusz utasok nélkül.

Miután a szakemberek eltávolították a szoborelemeket összekötő cementfugát, a kődarabokat egyesével, toronydaruval emelték le csütörtökön a háromméteres gránittalapzatról a pesti oldalon. A budai oroszlánok várhatóan néhány héten belül mennek a restaurátor-műhelybe – tette hozzá a közlemény.

Túry Gergely

Az eredeti darabjaikra bontott oroszlánok műterembe szállítása után a restaurátorok először felmérik, hogy milyen állapotban vannak a szobrok, ezután megerősítik azokat. Mivel a mészkő a környezeti hatások miatt „elgipszesedik”, megköti a szennyeződéseket, a felszíne pedig elszíneződik, először különleges vegyszerekkel kel megtisztítani a szobrokat. Csak ezt követően pótolhatják a hiányzó darabokat, és végezhetik el rajtuk a szükséges javításokat.

A szobrok mérete és tömege külön kihívást jelent majd a restaurálás során, hiszen a műtermi mozgatásukhoz ugyancsak nagy teherbírású gépekre van szükség.

Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Mint egy tortát, úgy darabolják fel a Lánchidat – képgaléria

Megmutatta a Lánchíd felújításával megbízott A-Híd, hogy milyen bontási munkák folynak éppen. Elkezdődött a pályaszerkezet feldarabolása, erre egyrészt azért van szükség, mert ezt cserélik, másrészt hozzá kell férni az alatta található hídszerkezethez, amelyet javítanak és korrózióvédelemmel látnak el.