Miért érdekel milliókat, ahogy egy nő a színpadon dolgozza fel a szakítását? – megnéztük Taylor Swiftet Londonban
Közel 150 telt házas koncertből áll Taylor Swift maratoni turnéja, amelynek európai szakaszát augusztus végén zárta Londonban. Elmentünk a Wembleybe, hogy mi is átéljük a Swift-varázst és megpróbáljunk rájönni, mi lehet a sikere titka.
Közel másfél évvel ezelőtt, 2023. március 17-én kezdte meg a majdhogynem minden zeneipari rekordot megdöntő turnéját az akkor 33 éves Taylor Swift, az Eras Tour-ról pedig tényleg csak az nem hallott eddig semmit, aki távol maradt nemcsak a közösségi oldalaktól, de a mainstream médiától is. Swift nem tudott úgy koncertet adni, hogy ne töltsön meg minden stadiont annyiszor, ahányszor csak kedve tartja, ahhoz pedig, hogy valaki jegyet szerezzen, nem kis szerencsére is szükség volt.
Mindehhez hozzátartozik az is, hogy ma már a koncert minden pillanatát át lehetett élni mindenféle utazás, sorban állás és lényegesebb kiadások nélkül: tavaly novemberben került mozikba a koncertfilm, amelynek vetítésein a legtöbb helyen az élő showt is megszégyenítő lelkesedéssel táncoltak a rajongók, nem sokkal később pedig Swift streamingelhetővé tette a filmet, hogy a moziig se kelljen elmenni. És akkor még nem is beszéltünk a TikTokról, ahol túlzás nélkül meg lehet találni minden koncert minden pillanatát minden létező szögből.
A magyar rajongók többsége Bécsben láthatta volna az énekesnőt augusztus elején, a koncerteket azonban terrorfenyegetettség miatt lemondták. Az én jegyem azonban néhány héttel későbbre, a londoni Wembley arénába szólt, ahol Swift turnéja európai részét zárta. “Teljesen biztos vagyok benne, hogy ha lehetőségem lenne rá, már csak amiatt is gondolkodás nélkül megnézném a koncertet, hogy tudjam, hogyan hangzanak ezek élőben” – írtam tavaly novemberben a koncertfilmről szóló riportunkban azokról a számokról, amelyek a vágott verzióból kimaradtak, akkor még nem is sejtve, hogy valóban látni fogom élőben az Eras-t.
Azok, akik nem rajonganak Taylor Swiftért, hónapok óta találgatják, mi az oka a szinte példátlan népszerűségnek, szakértők a turné útvonalán végigsöprő gazdasági hatást vizsgálják, a nagymamám pedig a Beatles óta nem látott ekkora rajongást zenész iránt. Záróestjén pedig Swift egy újabb rekordot döntött meg, ő lett ugyanis az az egyéni előadó, aki egyetlen turné alatt a legtöbb koncertet adta a Wembley-ben – összesen nyolcat, lekörözve ezzel Michael Jackson hét estéjét és felzárkózva a Take That mellé.
Még a koncert után is nehezen tudnám megfogalmazni, hogy mi vált ki ekkora rajongást, azt ugyanis még úgy is könnyű belátni, hogy Swift hangja nem túl különleges, nem táncol kifejezetten jól, hogy én alapvetően szeretem a számait. A legtöbben dalszövegírói képességét szokták kiemelni, ez a szempont azonban kevésbé jelent meg a turné alatt, ahol méltatlanul nagy szerepet kaptak a gagyiság határát súroló, ellenben nagyon népszerű slágerei, mint például a Shake It Off.
Az persze nyilvánvaló, hogy egy koncert nem csak a zenei érték miatt lesz maradandó élmény annak, aki elmegy rá, az a hangulat pedig, ami Swiftet övezte, tényleg verhetetlen. Úgy tudott közösségi élményt varázsolni a három és fél órás showból, hogy azt akkor is érezni lehetett, ha valaki hozzám hasonlóan egyedül érkezett a stadionba. És itt nem csak arról van szó, hogy van abban valami szürreálisan katartikus, amikor 92 ezer ember kórusban üvölti a “Fuck the patriarchy” (vagyis bassza meg a patriarchátus) dalszöveget, az egyik londoni estén történetesen nem egy, de két trónörökös jelenlétében. Swift egyik (a turnén el sem hangzó) számában ugyanis barátságkarkötőkről énekel, ez pedig elég lett ahhoz, hogy tízezrek töltsék gyöngyfűzéssel a koncert előtti napokat, hogy aztán ismeretlenekkel cserélgessék a dalok által ihletett alkotásokat.
Számos videó található arról, hogy a swiftiek nem csak egymásnak kedveskedtek, de a koncertek lebonyolításán dolgozó személyzetet is bevonták ebbe, Londonból épp a rendőrség TikTokjára került fel pár jelenet:
@metpoliceuk We had the time of our life with you! 💙 Bracelets, reassurance and general good vibes. Thank you #Swifties #policing #taylorswift @Taylor Nation #erastour ♬ enchanted 1989 tour – swiftieoath
Én a mosdónál sorban állva kaptam néhány karkötőt, de a hagyomány ennél sokkal nagyobb léptéket öltött egy évvel ezelőtt. Hogy tényleg így történt-e, vagy egy gyönyörűen kivitelezett PR-akcióról van-e szó, talán soha nem fogjuk megtudni, mindenesetre állítólag az amerikai focista Travis Kelce, az idén Superbowl-t nyerő Kansas City Chiefs játékosa a telefonszámát fűzte fel egy karkötőre, majd odaadta Swiftnek, a páros pedig azóta is együtt van.
Taylor Swift magánéletével tinédzserként kezdődő karrierje óta indokolatlanul sokat foglalkozott a nyilvánosság, riporterek számtalan alkalommal hozták kellemetlen helyzetbe, amikor arról faggatták, kivel jár épp vagy egyenesen közölték vele, hogy egy díjátadóról minden bizonnyal nem egyedül megy majd haza. Visszatérő kritika a zenéjével szemben az, hogy egyértelműen beazonosíthatóan énekel korábbi kapcsolatairól és az azokban átélt sérelmekről, legújabb The Tortured Poets Department című albuma miatt is azt emlegették a legtöbbet, hogy ideje lenne kinőni a kicsinyességet. Swiftnek egy korábbi interjúban az volt erre a válasza, hogy felvetette, vajon férfi kollégáival szemben is ilyen szigorúak szoktak-e lenni.
Zavar-e bárkit, illetve elvesz-e zenéjük értékéből amikor Ed Sheeran vagy Harry Styles énekel a korábbi kapcsolatairól,
a hódításokat és üzleti sikereket kísérő kettős mércének pedig egy számot is szentelt 2019-es albumán.
Az Eras-szal és az azalatt kiadott új albummal azonban Swift új szintre emelte a szakítós számokat és nem vette magára a kritikákat, hiszen úgy tűnik, idén tényleg minden lépése bejött. London pedig kiemelt szerepet kapott ebben is. Az Eras Tour kezdete előtt ért ugyanis véget több éves kapcsolata Joe Alwyn brit színésszel, majd a szintén angol Matt Healy énekessel került össze, az új albumon szereplő számok nagy része pedig minden bizonnyal erről a két férfiről szól, Swift pedig sem a dalszövegekben, sem az előadásmódban nem kímélte őket.
Egyik júniusi, Wembley-ben adott koncertje azzal keltett nagy feltűnést, hogy új barátja, Travis Kelce is megjelent a színpadon. Amikor ugyanis Swift a The Smallest Man Who Ever Lived című, diszkrétnek igazán nem mondható száma végén a kapcsolattól összetörve a padlón fekszik, meglepetésként táncosai helyett Kelce jelent meg, hogy szó szerint felkaparja onnan.
Taylor Swift biztosra ment abban is, hogy turnéja minden állomásában legyen valami egyedi, a 44 számból álló műsor egyik pontján ugyanis gitárt ragad, illetve zongorához ül, hogy egy-egy dalt akusztikus verzióban adjon elő. Minden estére másik, meglepetésdalt választott, amikor pedig kifogyott belőlük, elkezdte vegyíteni őket és mash-upként jelentek meg a nagy kedvencek. A legtöbb rajongó valószínűleg épp ezt a néhány percet várta legjobban a saját koncertje előtt, végeláthatatlan találgatás előzte meg a turné minden állomását, hogy vajon épp melyik szám kerül majd elő és miért épp az.
Az utolsó londoni estén azonban a meglepetés is hamarabb jött, Swift ugyanis egyszer csak belekezdett a Florida című számába, amelyet eddig soha nem adott elő élőben. Pillanatokkal később pedig fülsiketítő sikítozás kíséretében megjelent a színpadon a dal másik előadója, Florence Welch is, hogy könnyeden leénekelje Swiftet saját színpadáról. Ezt azonban láthatóan sem az énekesnő, sem rajongói nem bánták.
Hónapok óta azt találgatja Swift összes rajongója, vajon mikor jelenti be az énekesnő korábbi Reputation albumának felújított verzióját, számos jel utalt arra, hogy ez éppen Londonban történik majd meg. Az énekesnő erre rá is erősített, amikor úgy vágott bele újabb meglepetésvendége, egyben producere, Jack Antonoff kíséretében az album egyik dalába, a Getaway Car-ba, hogy előtte megkérdezte tőle, hogy “na, csináljuk?”. Miután pedig megbeszélték, hogy a közönség igazán kiérdemelte, és a mellettem lévő két lány (meg még valószínűleg több ezren a stadionban) is felsikított, hogy tényleg az jön-e, amire mindannyian gondoltunk, kiderült, hogy a bejelentésre még várni kell. Pillanatokon belül pedig az is világossá vált, hogy azért, mert az énekesnő Londonnak más szerepet szánt.
Ezek a koncertek ugyanis arról szóltak, hogy Taylor Swift egyszer és mindenkorra elvarrja azokat a fájdalmas szálakat, amelyek Londonhoz kötik.
A nyolc este során elhangzott minden olyan dal, amely a város és az angol fiú iránt érzett rajongásáról, majd hiányáról szól, a zárókoncerten pedig sor került a búcsúról és továbblépésről szóló So Long, London első élő előadására is. Az új album Swift által is legszemélyesebbnek, legérzelmesebbnek tartott dalának utolsó sorát ráadásul megváltoztatta a koncerten, “találsz majd valakit” helyett “találok majd valakit” énekelt.
Ha valakinek még ezek után is maradt volna bármi kétsége afelől, hogy az Eras Tour a rajongók kiszolgálása és a szinte páratlan anyagi haszon mellett Swift számára azt jelenti, hogy a nagyközönség előtt dolgozza fel a szakításait, az az este legvégére garantáltan eloszlott. Két dal élő premierje és két sztárvendég után ugyanis jött az újabb meglepetés, miután ugyanis az előadó és a táncosok is levonultak a színpadon, a kivetítőn elkezdődött az I Can Do It With a Broken Heart című szám hivatalos, eddig be nem mutatott videója. Már a dalszövegből is egyértelmű, hogy ez a dal arról szól, milyen érzés úgy tízezrek előtt színpadra állni nap mint nap, hogy az ember közben épp a depresszió határán egyensúlyozik egy kapcsolat lezárása után, a videón pedig a turné kulisszái mögé tekinthetünk be.
Míg korábban a kritikák és csalódások többször is Swift mentális egészségét viselték meg és arra is volt példa, hogy évekre eltűnt a nyilvánosság elől, ezúttal láthatóan más kiutat választott. Nem foglalkozik azzal, hogy hány ember szerint gáz, ha dalaival beleszáll az exeibe és amíg a leghallgatottabb előadóként a világ összes stadionját meg tudja tölteni, valószínűleg nem is kell. Arra sincs különösebben szüksége, hogy hangot adjon politikai véleményének, amire szintén tömegek várnak, bár abból kiindulva, hogy hányszor kritizálta Donald Trumpot, nem kell sokat gondolkodni azon, vajon kire szavaz majd novemberben.
Sőt, ezúttal az énekesnő még ha diszkréten is, de visszaszólt az őt kritizálóknak. A bécsi koncertek lemondásáról ugyanis ő maga semmit nem kommunikált nyilvánosan, hallgatása pedig napról napra furcsább volt. Ezalatt az idő alatt ugyanis belevetette magát a munkába, teljes erőbedobással játszotta végig a londoni showkat, hogy utólag “egyszer és mindenkorra leszögezze”, nem fog nyilvánosság előtt beszélni olyan helyzetben, amelyben provokálhatja azokat, akik a rajongóinak akarnak ártani.
Ahogy énekli is, az ő értelmezésében csak annyi történt, hogy egy nehéz helyzetben belevetette magát a munkába, nem foglalkozott a negatív kommentekkel, ennek eredményeként pedig kirángatta magát a szakítás utáni depressziójából, nem mellesleg pedig betegre kereste magát és még új kapcsolatot is talált magának. És hogy miért van arra igény, hogy ennek eredményét élőben is megnézzük? Mert van valami felszabadító abban, amikor több tízezer ember közösen énekli ki magából a szerelmi bánatát, arról nem is beszélve, hogy ki az, aki nem örülne neki, ha úgy tudna felállni a padlóról, ahogyan azt Swift teszi. Főleg, ha még egy barátságkarkötőt is kap ajándékba.
Figyelünk, mire kíváncsiak olvasóink. Cikkünk írásában segítségünkre volt a Google Trends.