szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Eduline által megkérdezett pedagógusok szerint, látszatra olyan volt a teszt, mint a korábbi években, de azért voltak benne nehézségek.

A szaktanárok úgy vélik, a szinte már tematizált, a korábbi évekből jól ismert általános; nyelvi logikai, közmondásos, mondatelemzés és szófajtani, illetve a versekhez kapcsolódóan irodalmi kérdéseket felvető feladatok között számos nehézséget elrejtettek a feladatsor összeállítói.

„Bár egy csomó esetben úgy néztek ki a feladatok, mintha agyongyakoroltakkal találkoznának a gyerekek, viszont majdnem mindegyikben volt egy kis turpisság” – magyarázta az Eduline kérdésére Kovács Krisztina, a Webkurzus magyar-történelem szakos tanára a nyolcadik osztályosok magyar központi felvételi feladatlapjáról.

Ilyen volt a központi írásbeli felvételi a diákok szerint – érkeznek az első vélemények

Január 18-án délelőtt 10 órától több mint 68 ezer diák írja a központi felvételi vizsgát matekból és magyarból az ország 555 helyszínén. Kövessétek velünk az eseményeket az Eduline-on, ahol a vizsga után diákvéleményekkel és szaktanári véleményekkel várunk titeket, később pedig jövünk a feladatlapokkal is.

A 2020-as Nemzeti alaptanterv miatt például bekerültek a feladatsorba a nyelvi rétegek. A diákok kaptak feladatot régies szlengekről és diáknyelvi kifejezésekről is, ami meglepő lehetett, és a szokásos köntösbe bújtatott szólásos-közmondásos feladat sem volt minden esetben könnyű. Mivel ritkább, kevésbé ismert szólások szerepeltek benne, amiket a diákok nem ismernek, nehéz lehetett például rájönni arra, hogy a felsorolt lehetőségek közül az “Ahol füst van, ott tűz van”-nak a “Nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél” a párja.

Emellett pedig a helyesírással kapcsolatos és az összetett szavakra vonatkozó feladatokra is igaz, hogy a már-már evidens kérdések mellett nehéz, kevésbé ismert kivételeket is elrejtettek a feladatban.

“Másfajta gondolkodást igényelt ez a felvételi, mint a korábbi években” – foglalta össze a magyartanár, hozzátéve, a szövegértés ugyanakkor szerinte diákbarát feladat volt.

A negyedikesek és hatodikosok feladatsor nagyon hasonlított az előző évek feladatlapjaira. „Ez egyfelől megnyugtató, másrészt viszont azt jelenti, hogy az tudja jól megcsinálni őket, akinek az anyukája vagy apukája befizetett a különböző felvételi felkészítő kurzusokra. Ez pedig támogatja, elősegíti a korai szelekciót” – véli a negyedik- és hatodik osztályosok feladatlapjairól Schiller Mariann, a Magyartanárok Egyesületének képviselője.

A sok szövegértés mindkét feladatsorban szerencsés volt szerinte. A magyartanár ugyanis úgy véli, igazán ezekkel lehet(ne) felmérni a diákok képességeit.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!