Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Lounge Design Kft. 2024-ben is szépen fialt Balásy Gyulának, megint összejött pár floridai luxuslakás ára.","shortLead":"A Lounge Design Kft. 2024-ben is szépen fialt Balásy Gyulának, megint összejött pár floridai luxuslakás ára.","id":"20250601_Balasy-Gyula-Lounge-Design-Kft-4-milliard-osztalek-Rogan-Antal-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6.jpg","index":0,"item":"7deb84c1-915c-44b6-8f57-2136f4dcf090","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Balasy-Gyula-Lounge-Design-Kft-4-milliard-osztalek-Rogan-Antal-propaganda","timestamp":"2025. június. 01. 11:19","title":"Csak egy cégéből 4 milliárdos osztalékot vett fel Rogán propagandagyárosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09e5b930-0dbe-4930-93f4-9fe8aee4de28","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"2023 vége óta tervezték a most végrehajtott támadást, amelyben több tucat orosz harci repülőt semmisítettek meg vagy tettek használhatatlanná – árulta el az ukrán elnök.","shortLead":"2023 vége óta tervezték a most végrehajtott támadást, amelyben több tucat orosz harci repülőt semmisítettek meg vagy...","id":"20250601_Zelenszkij-ukrajna-oroszorszag-haboru-repulo-bombazo-dron-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09e5b930-0dbe-4930-93f4-9fe8aee4de28.jpg","index":0,"item":"99971044-7d04-4777-98bd-e43ebefd3ca0","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Zelenszkij-ukrajna-oroszorszag-haboru-repulo-bombazo-dron-tamadas","timestamp":"2025. június. 01. 21:10","title":"Zelenszkij: Az orosz titkosszolgálat épülete mellől irányította Ukrajna az orosz bombázókat kilövő akciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d97187c-c57a-4fbf-b1b6-c1d415263e3a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Habony Árpád egyik vagyonkezelő cége továbbra is veszteséges, a másik nyeresége egy év alatt a tizedére esett. A nagy profit, a 7 milliárdos osztalék máshonnan, a kaszinóbizniszből folyt be. Habony brit cégének tavalyi gazdálkodása egyelőre nem ismert.","shortLead":"Habony Árpád egyik vagyonkezelő cége továbbra is veszteséges, a másik nyeresége egy év alatt a tizedére esett. A nagy...","id":"20250602_Hiaba-van-ket-vagyonkezelo-cege-Habony-Arpadnak-tavaly-egyikre-sem-lehetett-buszke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d97187c-c57a-4fbf-b1b6-c1d415263e3a.jpg","index":0,"item":"d5084b56-35e7-4765-a5d9-5690d565da5e","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Hiaba-van-ket-vagyonkezelo-cege-Habony-Arpadnak-tavaly-egyikre-sem-lehetett-buszke","timestamp":"2025. június. 02. 12:01","title":"Hiába van két vagyonkezelő cége Habony Árpádnak, most egyikre sem lehet túl büszke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98af8446-1326-42f2-b9e5-00445257f9a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Két év óta először fordult elő, hogy egy nagy telefongyártó okostelefon-sorozatának alapmodellje lesz a legkelendőbb telefon negyedéves szinten. A gyártó kiléte nem meglepetés, természetesen az Apple-ről van szó.","shortLead":"Két év óta először fordult elő, hogy egy nagy telefongyártó okostelefon-sorozatának alapmodellje lesz a legkelendőbb...","id":"20250602_legtobbet-vasarolt-okostelefon-modell-2025-q1-counterpoint-research","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98af8446-1326-42f2-b9e5-00445257f9a5.jpg","index":0,"item":"d60eaf0b-ad89-4ef7-bd5d-6ee35a416c9f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_legtobbet-vasarolt-okostelefon-modell-2025-q1-counterpoint-research","timestamp":"2025. június. 02. 11:23","title":"Melyik telefon kell most az embereknek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f77e0bb-77a0-4e02-9f84-cdf186a66086","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Olyan stabil volt a TV2 gazdálkodása, mint ha semmi nem drágult volna, szinte minden fontos számuk ugyanolyan lett 2024-ben, mint amilyen 2023-ban volt.","shortLead":"Olyan stabil volt a TV2 gazdálkodása, mint ha semmi nem drágult volna, szinte minden fontos számuk ugyanolyan lett...","id":"20250602_tv2-media-nyereseg-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f77e0bb-77a0-4e02-9f84-cdf186a66086.jpg","index":0,"item":"1edcfb52-1d69-4ac6-bed4-0282a577899b","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_tv2-media-nyereseg-beszamolo","timestamp":"2025. június. 02. 10:59","title":"Kétmilliárd forint nyereséget hozott a TV2","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d19c5636-537a-4f92-a127-cb481438f723","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az aHang által meghirdetett Néma menet célja, hogy tiltakozzon a független sajtó és a civilek ellehetetlenítése ellen. ","shortLead":"Az aHang által meghirdetett Néma menet célja, hogy tiltakozzon a független sajtó és a civilek ellehetetlenítése ellen. ","id":"20250601_Leragasztott-szajjal-vonulnak-at-a-tuntetok-a-Szabadsag-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d19c5636-537a-4f92-a127-cb481438f723.jpg","index":0,"item":"ea0f9a93-98ca-4d2d-a743-60e526f9af1b","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_Leragasztott-szajjal-vonulnak-at-a-tuntetok-a-Szabadsag-hidon","timestamp":"2025. június. 01. 16:36","title":"Leragasztott szájjal vonulnak át a tüntetők a Szabadság hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14cc0fac-a84d-4c20-91f1-9c244df57f9f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bemutatta a Neon nevű új böngészőjét az Opera, mely egy „MI-ügynök”.","shortLead":"Bemutatta a Neon nevű új böngészőjét az Opera, mely egy „MI-ügynök”.","id":"20250602_opera-neon-bongeszo-mesterseges-intelligencia-ugynok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14cc0fac-a84d-4c20-91f1-9c244df57f9f.jpg","index":0,"item":"51a2ae0a-dff7-4c32-889d-69f2899cdeb8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_opera-neon-bongeszo-mesterseges-intelligencia-ugynok","timestamp":"2025. június. 02. 17:03","title":"Bejelentették a böngészőt, ami már ön helyett intéz mindent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9336d2a-054b-4921-a847-be9f12d3385f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kiváló 6 hengeres szívómotorral szerelt kék szedánt nem túl sokat használták az elmúlt közel három évtizedben.","shortLead":"A kiváló 6 hengeres szívómotorral szerelt kék szedánt nem túl sokat használták az elmúlt közel három évtizedben.","id":"20250602_7-ezer-kilometerrel-arulnak-egy-27-eves-remek-bmw-528i-t","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9336d2a-054b-4921-a847-be9f12d3385f.jpg","index":0,"item":"9fb3b323-f7b5-449a-983c-f7c924f3a853","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_7-ezer-kilometerrel-arulnak-egy-27-eves-remek-bmw-528i-t","timestamp":"2025. június. 02. 06:41","title":"7 ezer kilométerrel árulnak egy 27 éves remek BMW 528i-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Agyhullámokkal az ellenállhatatlan reklámfilmekért
szerző:
Kánai András
Tetszett a cikk?
Az agykutatás tudományának felhasználásával nyújt segítséget alapvetően filmes kutatásokhoz egy magyar startup cég fejlesztése, amellyel a marketingesek hatékonyabb reklámokat, a nézők pedig színvonalasabb, szórakoztatóbb tartalmakat kaphatnak.
„Borzalmas prototípusunk volt és ragyogó prezentációnk” – fogalmaz cége, a Synetiq indulásának körülményeiről Ottlik Dávid. Az Iskola a határon írójának még most is csupán 25 éves rokonát már kiskorában megérintette a vállalkozói szellem: 14 évesen legfiatalabb kiállítóként vett részt a WAMP-on saját termékeivel, két évre rá pedig a francia tévé vetítette le egyik kisfilmjét. A Budapesten, Párizsban, majd Hongkongban tanult Ottlik több vállalkozást indított már, de jelenleg a neuromarketingben utazó Synetiqben látja a legnagyobb potenciált.
Objektív mérőeszköz
A reklámfilmekkel kapcsolatos egyik legfontosabb elvárás az, hogy hassanak a reménybeli fogyasztóra. Ennek mérése hagyományosan fókuszcsoportos és kérdőíves kutatások alapján történik, ezek nem adnak teljes és pontos képet a filmek hatásmechanizmusáról és a fogyasztóknál elért eredményekről. A neuromarketing az agyhullámok, a szemmozgás, a bőrfeszültség, a szívritmus és a pulzusszám alakulása alapján másodpercre lebontva is képes képet adni a filmekről. Mérni lehet az érzelmi bevonódást, a figyelmet, az izgatottságot és akár az emlékezetességet is.
A neuromarketing
A neuromarketing minden olyan kutatási módszer összefoglaló neve, amely reklámok, videók vagy termékek által kiváltott reakciókat testi változások mérésén keresztül vizsgál. A neuromarketing eszköztárában megjelennek a közvetlenül az agyi tevékenység mérését célzó módszerek (például az orvoslásból ismert EEG- vagy fMRI- technológiák), de olyan közvetett mérések is, amelyek egyéb testi változások alapján következtetnek idegrendszeri folyamatokra (például az arcmimika, a szemmozgás, a szívritmus vagy a bőr elektromos vezetőképességének változásai). A neuromarketing révén a tesztelők olyan kérdésekre is megadhatják a választ, amelyekre egyébként nehezen tudnának szavakkal felelni.
A Synetiq vizsgálatait a cég kísérleti pszichológus és médiakutató munkatársai tervezik meg, tesztalanyaik pedig olyan szenzorokat viselő emberek, akik a kutatásban otthonról vesznek részt, de – kiemelten bizalmas anyagok, például mozifilmek esetén – akár kontrollált laboratóriumi körülmények között is.
A felméréskor felhelyezik a szenzorokat (a mérések során használhatnak elektroenkefalográfot, bőrellenállás- és szívritmusmérőt, illetve akár szemmozgáskövetőt is), majd megnézik a Synetiq által anyagait. Az eredmények anonim módon a cég szervereire kerülnek, majd a kutatók statisztikai elemzések segítségével megválaszolják az ügyfelek kérdéseit.
A kezdetek
„Nincs különösebb tehetségem, de szorgalmas vagyok, és bárkinek el tudok adni bármit” – állítja magáról Ottlik. A Synetiq története egy párizsi neurotechnológiai workshoppal kezdődött, amelyen Ottlik építészdiákként vett részt 2013-ban, és ahol EEG-hullámok segítségével mozgattak kockákat háromdimenziós grafikai környezetben. A negyedik egyetemi évét taposó diáknak megtetszett a dolog, és rögtön feltette magában a kérdést: mely területen építhetne üzletet az ötletre.
Miután megtalálta a választ az évi több mint 500 milliárd dollárt költő reklámiparban, írt egy kezdetleges alkalmazást, amely a Google által megmutatott képekre reagáló emberi agyhullámokat figyelte. Ez volt a neuromarketing-vállalkozás alapja, ami viszont már nemcsak Ottlik képzeletét indította be: egyik első munkatársa a már említett workshopot vezető tanár lett, és csatlakozott hozzájuk egy mexikói lány és egy lengyel fiú is.
Az eszközök
Az elektroenkefalográf (EEG) az agysejtek együttes aktivitásából fakadó agyhullámokat méri. A viszonylag olcsó eszköz segítségével nagyon gyors agyi változások is mérhetők, hátránya viszont, hogy a mért jeleket csak körülményesen lehet értelmezhető adatokká alakítani. A bőr elektromos vezetőképessége (EDR) a bőrpórusok kinyílásának és bezáródásának függvénye. E pórusokat a szimpatikus idegrendszer szabályozza, amely azért felelős, hogy az ember teste alkalmazkodni tudjon az aktuális környezeti kihívásokhoz és fenyegetésekhez. Ezért a bőrellenállás mérése a test izgalmi állapotáról ad információt. Az ember szívverései között eltelt idő az egészséges személynél folyamatosan változik. E változékonyság csökken azonban például érzelmi stressz esetén, vagy amikor nagyon figyelünk valamire. Emiatt a szívritmus-variabilitás (HRV) is gyakran használt mutató a bevonódás mérésére.
A lelkes csapat tagjai 2013 nyarán Párizsból Budapestre költöztek, ahol egy ideig fizetés nélkül dolgoztak a tervükön, majd szétszéledtek. Ősszel aztán Ottlik rájött, hogy az ötletre érdemes lenne neuromarketinges vállalkozást gründolni, amit mérnökinformatikus társával, Divák Ádámmal meg is tett. A Synetiq a helsinki Startup Sauna versenyen bekerült a legjobb 16 európai induló vállalkozás közé. Sikerük révén egyrészt gazdagabbak lettek 40 ezer euróval, másrészt – ez minden kezdő informatikai cég álma – az amerikai Szilícium-völgy szívébe utazhattak.
Finnországban és az Egyesült Államokban napi 14-16 órán keresztül csiszolták tovább termékük üzleti alapjait. A délelőtti prezentációt neves informatikai szakemberek útmutatása alapján éjszakába nyúló munka követte. Ottlik és Divák a program alatt szinte csak pizzán és sörön élt, az állandó nyomás hatására mégis öt kilót fogytak. De nem bánták meg: az intenzív üzleti gyorstalpalón ugyanis több évnyi szakmai tapasztalatnak megfelelő üzleti tudást szedtek össze. Az egyetemi tanulmányok ekkor már hátrébb szorultak: Ottlik az utolsó évét kezdte volna az építészmérnöki szakon, amikor a vállalkozás kedvéért felfüggesztette diáklétét.
Versenyből vállalkozás
Hazatérésük után költséghatékonysági okokból pici, de jó hangulatú irodába költöztek egy több céget tömörítő startupközpontban. A cég azóta – többek között Nagy Tamás kutató pszichológus, David Tellez spanyol mérnök és Czető Márton pszichológus révén – újabb munkatársakkal bővült, úgyhogy a Synetiq a budai irodából tágas, kényelmesebb belvárosi irodahelyiségbe tette át a székhelyét, ahol a csapat tovább tud fejlődni. Izgalmas vállalkozásukról nemcsak a technológiai kérdésekben mérvadó TechCrunch és a TheNextWeb írt már, de időközben több nemzetközi reklámügynökség is az ügyfelük lett, sőt nemrég a legnagyobb belga televízióval kötöttek szerződést.
Hogy miként lehet versenyképes egy magyar cég azon a piacon, ahol olyan tőkeerős és hatalmas vállalkozások mozognak, mint például a Nielsen piackutató vállalat? Ottlik szerint a kulcskérdés az, hogy ugyanazt a színvonalat teljesítik, mint a nyugatiak. „Ez a minimum” – fogalmaz, ezen felül pedig gyorsabbnak és skálázhatóbbnak kell lenniük. A tudomány és a marketing mezsgyéjén tevékenykedő Synetiq fontosnak tartja a tudományos hitelességet is: ezért jelent meg már tudományos közleményük is, amelyet több is követ a jövőben. A Synetiq ügyvezetője szerint a neuromarketing fejlődése révén a tartalomgyártók, a televíziós csatornák, a filmesek és a reklámgyártók a jövőben hatásosabb, magukkal ragadóbb és hatékonyabb tartalmakat állíthatnak elő – aminek köszönhetően a nézőkhöz is színvonalasabb, szórakoztatóbb tartalmak jutnak el.
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.