szerző:
EUrologus
Tetszett a cikk?

Bár a megállapodás pontos részletei nem ismertek, és nem is támogatja minden tagállam, de megszületett a többségi álláspont a károsanyagkibocsátás-mentes személyautók és kisteherautók kizárólagos forgalmazásáról 2035-től.

A vita egyszer már eldőlt, amikor az Európai Parlament és a tagállamok elvi megállapodásra jutottak, hogy 2035-től csak elektromos új autókat lehet forgalomba hozni. Nem sokkal azelőtt, hogy a formai döntést meghozták volna a tagállamok, Németország – elsősorban a kormánykoalíció egyik tagja, a liberális FDP – hirtelen fenntartásait kezdte hangoztatni és emiatt a döntést el is kellett halasztani. A német álláspont lényege az volt, hogy az e-üzemanyaggal működő belső égésű motorokat is engedje használni az EU. Hamarosan kiderült, mások is támogatják ezt a javaslatot, többek között Olaszország, Lengyelország, Románia és Bulgária is.

Erről itt írtunk korábban:

Satuféket nyomott az autóiparát és a saját magát is féltő német kormány

Németország az utolsó pillanatban megtorpedózta azt a korábban már mindenki által elfogadott uniós javaslatot, miszerint 2035-től nem lehet új, belső égésű motorral hajtott autót értékesíteni. Bár azt gondolhatnánk, hogy a német autóipar védelme miatt logikus ez a lépés, a későbbiekben igen komoly bonyodalmakat okozhat az EU-nak a német ellenállás.

Az egyeztetések Brüsszel és Berlin között zajlottak, amelynek végén megállapodás született arról, hogy az e-üzemanyaggal működő járművek mentességet kaphatnak. Legalábbis sajtóértesülések szerint ez áll a fejlemények hátterében. Az uniós nagykövetek hétfői tanácskozása után ugyanis a soros elnökséget betöltő svéd kormány annyit közölt, hogy a nagykövetek tanácsa

jóváhagyta, hogy az autókra vonatkozó CO2-normákról szóló megállapodást a Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanács napirendjére tűzzék végső elfogadás céljából.

Ez azt jelenti, hogy kedden ez a miniszteri formáció hozza majd meg a formai döntést. Egybehangzó sajtóértesülések szerint Németország most már támogatja a javaslatot, a román és a bolgár kormány tartózkodik, míg az olaszok és a lengyelek változatlanul ellenzik. Ezzel azonban nincs meg a blokkoló kisebbség (amely még a németekkel és az őket támogatókkal megvolt), így a többségi döntésnek nincs akadálya.


Az e-üzemanyagok még meglehetősen kísérleti szakaszban vannak. Lényegük, hogy egyrészt megújuló forrásokból előállított hidrogénből, másrészt pedig a légkörből kivont szén-dioxidból vagy szén-monoxidból állnak. Fejlesztésük folyamatos, számos kutatás létezik felhasználhatóságuk növelésére, egyelőre azonban nem kellően energiahatékonyak.

Az Európai Bizottság a döntés elfogadása utánra ígért részletesebb tájékoztatást, a konkrét jogszabályokra pedig valószínűleg még őszig kell várni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!