Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8fc6443-1621-4e96-983b-4b201bb6c7f6","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Számonkéréssel, nemzeti mítoszépítéssel és jóléti intézkedésekkel próbálta Charles de Gaulle összefogni a francia társadalmat 80 éve. A megbékélést és újjáépítést lekopaszított nők, tébláboló hadifoglyok és családjuktól elszakított gyerekek is nehezítették.","shortLead":"Számonkéréssel, nemzeti mítoszépítéssel és jóléti intézkedésekkel próbálta Charles de Gaulle összefogni a francia...","id":"20250601_hvg-ii-vilaghaboru-de-gaulle-franciaorszag-kollaboracio-ellenallas-1945-szamonkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8fc6443-1621-4e96-983b-4b201bb6c7f6.jpg","index":0,"item":"21fb69b3-f357-4035-9547-9bcffb1e7a17","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-ii-vilaghaboru-de-gaulle-franciaorszag-kollaboracio-ellenallas-1945-szamonkeres","timestamp":"2025. június. 01. 19:30","title":"A „vad” tisztogatástól az ellenálló nemzet mítoszának építéséig: így békült meg a francia társadalom a világháború után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30217642-caac-47b2-b410-b104207d35e6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vészintézkedések pontos forgatókönyvét várják el a főváros vezetésétől az állami inkasszó után.","shortLead":"A vészintézkedések pontos forgatókönyvét várják el a főváros vezetésétől az állami inkasszó után.","id":"20250601_vitezy-baranyi-fovaros-rendkivuli-ules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30217642-caac-47b2-b410-b104207d35e6.jpg","index":0,"item":"bf4d7c2b-8692-42ca-8d70-d9590db41df1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_vitezy-baranyi-fovaros-rendkivuli-ules","timestamp":"2025. június. 01. 18:33","title":"Rendkívüli ülést kezdeményezett a főváros pénzügyi helyzete miatt Vitézy Dávid és Baranyi Krisztina","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74c0e0fd-02a6-4873-8386-8927d2dd2206","c_author":"HVG","category":"360","description":"A kiszuperált szélkerekek hatalmas alkatrészeit sem kell szemétdombra vetni vagy reciklálni, használati eszközként is találhatnak új életet. Egy holland dizájnstúdió ezt azzal is bizonyította, hogy egy szélturbina gondolájából készített miniházat.","shortLead":"A kiszuperált szélkerekek hatalmas alkatrészeit sem kell szemétdombra vetni vagy reciklálni, használati eszközként is...","id":"20250601_hvg-hasznalt-szelturbina-garzon-lakas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74c0e0fd-02a6-4873-8386-8927d2dd2206.jpg","index":0,"item":"ac8bd151-01ef-4819-87a7-27b930c597c3","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-hasznalt-szelturbina-garzon-lakas","timestamp":"2025. június. 01. 16:15","title":"A szemétdombra dobás helyett 35 nm-es lakássá alakíthatók át a kiszuperált szélturbinák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7792b1b-9ea0-4c20-b277-ab7e91d56cd6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Kisföldalatti kivételével.","shortLead":"A Kisföldalatti kivételével.","id":"20250601_metro-tovabb-jar-meghosszabbitott-uzemido-BKK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7792b1b-9ea0-4c20-b277-ab7e91d56cd6.jpg","index":0,"item":"918154db-78fa-4f75-97cf-6934c1d0d0f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_metro-tovabb-jar-meghosszabbitott-uzemido-BKK","timestamp":"2025. június. 01. 08:45","title":"Mától tovább járnak a metrók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f40fdb90-3eed-40b8-a569-27e1435255c8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Nem lesz milliárdos a nyertes.","shortLead":"Nem lesz milliárdos a nyertes.","id":"20250601_Volt-telitalalatos-a-hatos-lotton-ime-a-nyeroszamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f40fdb90-3eed-40b8-a569-27e1435255c8.jpg","index":0,"item":"d7c1f98b-0c1d-4c90-be3f-067c7bd15fe2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Volt-telitalalatos-a-hatos-lotton-ime-a-nyeroszamok","timestamp":"2025. június. 01. 16:43","title":"Volt telitalálatos a hatos lottón, íme a nyerőszámok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","shortLead":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","id":"20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26.jpg","index":0,"item":"cf858b48-9930-400a-84a9-b4880d84b1e2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. június. 01. 07:21","title":"28 éves, de alig használt brutális Lambo vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdb3441b-a8e4-4924-9791-e79e8ec84a14","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Egy évvel korábban még a termelők 82 százaléka értékelte csapnivalónak a megelőző évet.","shortLead":"Egy évvel korábban még a termelők 82 százaléka értékelte csapnivalónak a megelőző évet.","id":"20250602_Agroinform-Agrofeeling-mezogazdasag-vesztesegek-felmeres-kihivasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdb3441b-a8e4-4924-9791-e79e8ec84a14.jpg","index":0,"item":"81821d38-2dc5-496c-8f06-b1919f2652bb","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Agroinform-Agrofeeling-mezogazdasag-vesztesegek-felmeres-kihivasok","timestamp":"2025. június. 02. 13:09","title":"Óriási javulás: már csak a magyar gazdák 63 százaléka szerint volt pocsék az előző év","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Június 1-től a 20 percnél nagyobb késések után visszafizeti a MÁV a jegyár felét, de a legtöbb utasnak lesz tennivalója ilyenkor, hogy megkapja a pénzét. Összegyűjtöttük, kinek mi a feladata.","shortLead":"Június 1-től a 20 percnél nagyobb késések után visszafizeti a MÁV a jegyár felét, de a legtöbb utasnak lesz tennivalója...","id":"20250601_mav-vasut-vonat-keses-karterites-tennivalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"0093d2f3-5200-4f37-a629-80a9811c151c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_mav-vasut-vonat-keses-karterites-tennivalok","timestamp":"2025. június. 01. 15:12","title":"Mostantól fizet a MÁV, ha késik a vonat vagy a busz – mutatjuk, mit kell tennie az utasnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Általában a problémás esetekről már az egyeztetések alatt kiderülnek, hogy nem felelnek meg az EU-s jognak, a magyar kormány kerülő úton próbálkozott a felsőzsolcai alkatrészgyár ügyében – sikertelenül.
Néhány napja beszámoltunk arról, hogy az Európai Bizottság úgy döntött, nem engedélyezi, hogy a magyar kormány 16 milliárd forintot biztosítson a felsőzsolcai autóipari alkatrészgyárnak. A brit cég a BMW-t, a Mercedes-Benzt, a Suzukit és a Volkswagent fogja kiszolgálni, és 1500 új munkahelyet teremt. Amikor tavaly ősszel felavatták a gyárat, Szijjártó Péter jelentette be a magyar állami támogatást.
A bizottsági döntés lényege, hogy azért nem járul hozzá a támogatás nyújtásához, mert
Magyarország nem bizonyította, hogy a támogatásnak mérvadó szerepe volt a kedvezményezett azon döntésében, hogy beruházását Magyarországon valósítsa meg.
Más szóval – bár Szijjártó arról beszélt, hogy nagy volt a verseny a térségben a beruházásért – a brit cég egyébként is ide hozta volna a gyárat.
Magyarországon – és persze máshol is az EU-ban – gyakran lehet hallani, hogy új autóipari üzem épül, amely munkahelyeket teremt, és amelyeknek a magyar kormány állami támogatást nyújt. Ezek a cégek leggyakrabban távol-keleti, ezen belül is sokszor kínai vállalatok, amelyek általában beszállítóik vagy összeszerelő üzemeik a világmárkáknak.
A piactorzító hatás elkerülése érdekében az Európai Unióban szigorú szabályozás rendelkezik az állami támogatások mértékéről, biztosításának feltételeiről. El kell kerülni ugyanis azt, hogy egy piaci szereplő azért jut kedvező pozícióba, és termel esetleg olcsóbban, mert az állam olyan kedvezményekben részesíti, amelytől az adott szektor már szereplői elesnek. Ezt folyamatosan ellenőrzi az Európai Bizottság, igaz, a koronavírus-járvány alatt ezeknek a szabályoknak az alkalmazását átmenetileg felfüggesztették annak érdekében, hogy az állam segítséget tudjon nyújtani a bajba került vállalkozásoknak. Az átmeneti idő azonban lejárt, most már a régi szabályozás ismét érvényben van.
Az eset hátterét, jogi alapját illetően az EUrologusnak bizottsági források azt mondták, hogy alapvetően meg kell különböztetni, hogy a tagállami támogatásra az általános csoportmentességi rendelet (GBER) vagy a regionális állami támogatásokról szóló iránymutatás érvényes. A GBER előzetes összeegyeztethetőségi feltételeket állapít meg, amelyek alapján a tagállamok végrehajthatnak bizonyos típusú állami támogatási intézkedéseket a Bizottság előzetes értesítése és jóváhagyása nélkül.
Az EUrologusnak a bizottság egyik szóvivője elmondta:
általában ritkák az olyan negatív döntések, amelyekben a Bizottság úgy ítéli meg, hogy egy intézkedés összeegyeztethetetlen a belső piaccal, és ezért azt az adott tagállam nem tudja végrehajtani.
Ennek az az oka, hogy az Európai Bizottság szoros kapcsolatban áll a tagállamokkal a bejelentett támogatási intézkedésekkel kapcsolatban, és ennek során a tagállamoknak mindig lehetőségük van visszavonni az intézkedésről szóló értesítést. Ha ez történik, akkor a brüsszeli testületnek nincs tennivalója az üggyel. Magyarul: az egyeztetések során a Bizottság jelezheti, hogy ez így nem lesz jó, nem fog átmenni a szűrőn, ezért a tagállam ennek elkerülése érdekében eláll a szándékától, vagy – gyakrabban – módosítja azt.
A felsőzsolcai ügyet azonban a regionális állami támogatásokról szóló jogszabály alapján kérte kezelni a kormány. Általában véve itt olyan állami segítségnyújtásról van szó, ahol a kedvezményezett vállalat Európa valamelyik hátrányos helyzetű régiójában új termelési létesítmények építésébe kezd, de itt is figyelni kell arra, hogy a tagállamok közötti egyenlő versenyfeltételek ne sérüljenek. Ennek alapján a következő feltételeknek kell megfelelnie a támogatásnak:
a támogatásnak valódi „ösztönző hatással” kell rendelkeznie, azaz ténylegesen arra kell ösztönöznie a kedvezményezettet, hogy egy adott régióban ruházzon be;
a támogatás nem haladhatja meg a szóban forgó régióra alkalmazandó regionális támogatási felső határt, a támogatásnak a hátrányos helyzetű régióba történő beruházás ösztönzéséhez szükséges minimális szintre kell korlátozódnia;
a támogatás nem járhat olyan indokolatlan negatív hatásokkal, mint például kapacitásfelesleg létrehozása egy hanyatló piacon;
a támogatás nem okozhatja közvetlenül a meglévő vagy beszüntetett tevékenységek áthelyezését az EU más részeiből a támogatott létesítménybe; valamint
a támogatás nem térítheti el a beruházást másik, ugyanolyan vagy alacsonyabb gazdasági fejlettségű uniós régióból, mint amilyen az a régió, ahol a támogatott beruházás található.
A Bizottság szóvivőjétől megtudtuk, hogy ami most történt a magyar támogatás elutasításával kapcsolatban, az egyáltalán nem gyakori. A testület ugyanis évente átlagosan legfeljebb 5 határozatot fogad el regionális beruházási támogatásokról. Ezek közül az egyik végződött most negatív eredménnyel.
Minden esetet a saját tényei és érdemei alapján kell értékelni
– hangsúlyozta a szóvivő, hozzátéve, hogy a tagállamok a határozat közlésétől számított két hónapon belül fellebbezhetnek a Bizottság határozata ellen az Európai Törvényszéknél.