szerző:
EUrologus
Tetszett a cikk?

Lehetővé tennék azt is, hogy valakit az egész unióban eltiltsanak a vezetéstől.

Tavaly több mint 20 000 ember vesztette életét az EU útjain, az áldozatok többsége gyalogos, kerékpáros, illetve robogókat és motorokat használó volt. Az uniós célkitűzés, hogy 2030-ra ezt a számot megfelezzék, 2050-re pedig a Vision Zero jegyében egyáltalán ne legyen halálos áldozata a közúti baleseteknek.

Ennek egyik elemeként az Európai Bizottság bejelentette, hogy a közlekedéssel, különösen a szabálysértésekkel kapcsolatos szabályok egységesítésére szólítja fel a tagállamokat. Ennek érdekében pedig egy jogszabálycsomagot állítottak össze.

„A mai javaslatcsomag célja a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályok egyszerűsítése, miközben azokat a technológiai és orvosi fejlődéshez igazítja – mondta brüsszeli sajtótájékoztatóján Adina Valean, közlekedésért felelős uniós biztos. Biztosítani szeretnénk, hogy a kezdő járművezetők megfelelő képzésben és támogatásban részesüljenek, meg akarjuk szüntetni a határokon átnyúló mobilitás akadályait és megvalósítani azt, hogy a közlekedésbiztonsági szabályokat határokon átnyúlóan megszegők ne lehessenek büntetlenek.”

Az új szabályok általánossá tennék, hogy már 17 éves kortól elkezdhessen valaki vezetni tanulni és jogosítványt szerezni, amelyet akkor kaphat kézbe, ha betöltötte a 18. születésnapját. A frissített vizsgaszabályok már figyelembe veszik a zéró károsanyag-kibocsátású járművekre való átállást, és beépítik az oktatásba például a fejlett vezetést segítő rendszerekkel és más automatizált technológiákkal kapcsolatos ismereteket és készségeket. A kezdő vezetőket arra is megtanítják, hogy vezetési stílusuk milyen hatással van a károsanyag-kibocsátásukra.

Jelentősen egyszerűsíti az adminisztrációt, hogy a vezetői engedélyek tagállamok közötti elismerésének egyszerűsítése érdekében a Bizottság a világon elsőként a digitális vezetői engedély bevezetését javasolja. Sokkal egyszerűbb lesz a vezetői engedély megújítása vagy cseréje, mivel minden eljárás online lesz.

Szigorodni fognak az eljárások azokban az esetekben, amikor egy sofőr egy másik országban követ el közlekedési szabálysértést. Az adatok szerint 2019-ben a határokon átnyúló bűncselekmények mintegy 40 százalékát büntetlenül követték el: vagy azért, mert nem azonosították az elkövetőt, vagy azért, mert nem fizették ki a büntetést. Az új javaslat azonban lehetővé teszi a végrehajtó hatóságok számára, hogy hozzáférjenek a nemzeti vezetői engedélyek nyilvántartásaihoz.

A közúti közlekedési szabálysértők büntetlenségének megelőzése érdekében új rendszert vezetnek be, amely lehetővé teszi a járművezetéstől való eltiltást az egész EU-ban, ha egy tagállam úgy dönt, hogy eltiltja a járművezetőt a területén elkövetett szabálysértés miatt.

Ezzel módosítják azokat a jelenlegi szabályokat, amelyek szerint a járművezetésről eltiltás nem érvényesíthető EU-szerte, ha a járművezető a jogsértést a vezetői engedélyét kiállító tagállamtól eltérő tagállamban követte el. A javaslat ezen része olyan súlyos közúti közlekedési szabálysértésekre terjed ki, mint a túlzott sebességtúllépés, alkohol vagy kábítószer hatása alatt történő vezetés, valamint ha a közlekedési szabálysértés következtében halálesetet vagy súlyos testi sérülést okoz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!