Még mindig nem eszünk elég halat

Még mindig nem eszünk elég halat

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu/ élelmiszer online
Tetszett a cikk?

A lehető legjobb időpontot választotta a földművelésügyi tárca, hogy kampányolni kezdjen a halfogyasztás mellett. Hiszen köztudomású, ha máskor nem, karácsonykor sok család asztalára kerül halászlé, rántott hal. S ilyenkor minden évben lehet riogatni a népeket a statisztikai adatokkal, mennyire le is vagyunk maradva halfogyasztásban. Ideje megfogadnunk, a hétköznapjainkba is beúsztatjuk az uszonyosokat, lehetőleg belföldi vízeinkből.

A hét elején tartott sajtótájékoztatón Bitay Márton Örs államtitkár súlyos bejelentést tett: Magyarországon a világ- és az uniós átlaghoz képest is kevés halat fogyasztanak. Az unióban az éves átlagos fogyasztás 20 kilogramm körüli, míg nálunk úgy 3,5 kiló. De mert ez az utóbbi évekhez képest némi emelkedést mutat, mindjárt adódik is a lehetőség a belföldi halfogyasztás növelésére. Magyarországon ehhez megvannak a természeti adottságok és a szaktudás is rendelkezésre áll- tette hozzá. Kifejtette, a termelés növelését az unió is támogatja, mivel a tengeri halászat lehetőségei folyamatosan csökkennek. Magyarországnak a mostani uniós költségvetési ciklusban a haltermelés támogatására mintegy 15,5 milliárd forint áll rendelkezésére, és ez uszkve 2 milliárd forinttal több, mint az előző költségvetési időszakban.

 Az államtitkár jelezte: a karácsony közeledtével célzott kampánnyal szeretnék a magyar embereket a belföldön megtermelt hal fogyasztására ösztönözni. A 3, 5 kilós átlagfogyasztás fele ugyanis importból származik. Ezt mérsékelni kívánják, azzal, hogy  felhívják a fogyasztók figyelmét: keressék a Magyarországon termelt halakat az üzletekben.

Tovább vitte a prímet Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgató-helyettese, aki elmondta, hogy az MT Zrt. agrármarketing vezérigazgatósága az idei utolsó negyedévben kampányt indított a magyar mező- és élelmiszergazdaság termékeinek népszerűsítésére. Ennek a kampánynak a része a halfogyasztás népszerűsítésére is. Elsősorban a feldolgozott termékeket szeretnék ajánlani. Nemcsak a hagyományos médiafelületeken népszerűsítik a halfogyasztást, hanem rádióspotokban, kisfilmekben, interneten is. Emellett lesz receptverseny, látványkonyha és bolti kóstoltatás, valamint támogatják a december 18. és 20. között a fővárosban a Magyar Vasúttörténeti Parkban megrendezendő karácsonyi halvásárt is.

A halételek népszerűségével kapcsolatos legfontosabb jellemzők közé tartozik, hogy a halfogyasztók harmada valamilyen alkalomhoz – rendszerint karácsonyhoz vagy a balatoni nyaraláshoz – köti a halételek fogyasztását, a magyar fogyasztók által legismertebb (87,9 százalék) halfaj pedig a ponty. A felmérés szerint a megkérdezettek 74,7 százaléka halászlevet, míg 71,9 százaléka rántott halat fog enni karácsonykor.

Bár a halfogyasztók 11,1 százaléka évente csupán egyszer, 36,1 százaléka pedig évente néhány alkalommal eszik halat, a helyzet mégis változik, és egyre több jele van annak, hogy a halételek az eddiginél nagyobb szerephez juthatnak táplálkozásunkban. Így egyre több étterem és vendéglátóhely kísérletezik azzal, hogy a hagyományos magyar halfajokból készült ételeket újragondolja, és új ízekkel lepje meg a vevőket. Emellett a halételek egyre inkább helyet kapnak a közétkeztetésben is.

 Nos, a kampányhoz mi is hozzá tudunk járulni a magunk módján. A rovat recepttárából megtudható, hogyan készül a tökéletes halászlé   és a tökéletes rántott hal. De egy kis halászlé-történelemmel is szolgálhatunk, és megtudhatják, miért is van a karácsonyi asztalon hal .