Tetszett a cikk?

A médiában nagy hangsúlyt kapott vélekedés szerint az új vezetőséggel működő Tv2 - a Big Brother valóságshow-ra építő - megújulása a csatorna utolsó esélye: amennyiben nem sikerül behozniuk a másik kereskedelmi televízió nézettségi előnyét, a tulajdonosok drasztikus lépésekre szánják el magukat. Az adatok ugyanakkor azt mutatják, hogy a két televízió nézettsége, árbevétele és eredményessége között korántsincs hatalmas különbség.

Szeptember 2-a nagy nap volt a Tv2 életében: hoszzú idő után sikerült műsorukkal megelőzni a rivális csatorna nézettségi csúcstartó folytatásos drámájának, a Barátok köztnek aktuális részét, ráadásul éppen a kereskedelmileg legértékesebb közönség körében. A Tv2 csodafegyvere, a Big Brother az AGB Hungary adatai szerint hétfőn a 18-49 éves korosztályból 6161 nézővel többet kötött készülékek elé, mint a Barátok közt. A hatalmas reklámkampánnyal előkészített siker másnapra már elpárolgott, a debütálást követően egyre kevesebb nézőt vonz az egyes adatok szerint közel 1,5 milliárd forintba kerülő valóságshow. Pedig a tét komoly: médiapiaci információk szerint amennyiben nem sikerül visszaszerezni az RTL Klubtól a vezetést, drasztikus lépésekre, akár a csatorna eladására is számítani lehet a tulajdonosok részéről.

A Tv2 pozícióromlása a tavalyi év végén kezdődött, az RTL Klub fokozatosan átvette a vezetést a nézettségi mutatók területén. Egyesek szerint a csatorna későn vette észre, hogy az általa kialakított imázs öreges, műsorai pedig elvesztették vonzerejüket. A Tv2 már január elejétől új műsorokkal próbálkozott, nyáron pedig komoly változás történt a csatorna vezetésében: távozott az alapító vezérigazgató, Tolvaly Ferenc, aki az MTM SBS Rt-ben - a Tv2 tulajdonosa - birtokolt 27,6 százalékos részvénycsomagját is értékesítette a többi tulajdonosnak. Nyáron, a Barátok közt szüneteltetése idején a csatorna visszavette a vezetést a nézettségi mutatók tekintetében, ám ahogy elindult az őszi szezon, ismét helyreállt a régi rend, az RTL Klub műsorai sorra beelőzték a Tv2 által sugárzott adásokat. Az őszi fiatalítást követően néhány ismert arc távozott a csatornától, amely - bár számos korábbi műsor folytatódik - a megújulást kommunikálta a szakma és a közönség felé egyaránt. Vajon mi indokolja a váltás radikalizmusát?

A tavalyi esztendőt a két kereskedelmi televízió szinte azonos eredménnyel zárta: az MTM-SBS Rt. közel 18, a Magyar RTL Rt. pedig 19 milliárd forintos bevételt ért el, s mindkét társaság nyereséget könyvelhetett el - igaz, az RTL a maga 1,6 milliárd forintos adózás előtt eredményével megelőzi a 620 millió forintot felmutató Tv2-t. A kedvező számok ellenére mégis nagy a nyugtalanság a televíziónál: hirdetéspiaci információink szerint a Tv2 a nyár folyamán hatalmas kampányt kezdett a potenciális hirdetők körében, amelynek a Médiagnózis Bt. adatai alapján látszólag meg is lett az eredménye. Listaáron a Tv2 reklámbevétele az első hét hónapban meghaladta a 64 milliárd forintot, ami közel kétszerese a konkurens csatorna által elért 34 milliárdnak. A listaár azonban önmagában semmit nem mond, ebből ugyanis hatalmas kedvezményeket adnak a társaságok: a fenti összegekből szakértő becslések szerint az RTL közel 45-50, míg a Tv2 alig 20-25 százalékát kapja csak meg valódi bevétel formájában. Magukat megnevezni nem kívánó szakemberek szerint a Tv2 az utóbbi időszakban gyakran még ennél is nagyobb kedvezményt kínált a hirdetőknek, sőt, megesett, hogy az ügyfelek megtartása érdekében ingyen sugárzott reklámokat.

A Tv2 gazdasági eredményei tehát közel sem nevezhetőek tragikusnak, és nem térnek el jelentősen a nagy konkurens pénzügyi mutatóitól. A televízió tulajdonosai azonban ennek ellenére meglehetősen türelmetlennek tűnnek. Az már korábban is tudható volt, hogy a fő részvényes SBS középtávon egy új magyar befektetőt keres maga mellé az MTM-SBS Rt-be; amely a Napi Gazdaság információi szerint akár az Andy Vajna producer és befektetők tulajdonában lévő InterCom is lehet, de a Vegyépszerrel is folytak tárgyalások. A Tv2-nek azonban meglehetősen sok tartozása is van: egyrészről a tulajdonosok felé vissza kell fizetni a működés kezdeti éveiben felhalmozott veszteség pótlására kapott tőkejuttatásokat - ez három tételben történt: 3,58, 2,8 majd végül tavaly 1 milliárd forintos összegben -, de ezen felül sok milliárd forintos banki hitelállomány is terheli a cég büdzséjét (az alapításkor 28 millió dolláros kölcsönt vett fel a társaság). Tolvaly távozása előtt nem sokkal még úgy nyilatkozott, hogy az idei évtől kezdve több tőkejuttatásra a nyereségesség elérése miatt nem lesz szükség, és bár a korábbi tőkepótlások visszafizetése nincs pontosan ütemezve, 2005-re minden hitelüket vissza kívánják fizetni. A Tv2 nagy őszi rohama alapján azonban úgy tűnik, hogy a tulajdonosoknak ennél sürgősebb a dolog, amit magyarázhat az, hogy az augusztus 9-től új vezérigazgatóval működő SBS Broadcasting SA árbevétele a tavalyi első féléves 240 millió euró után idén alig 1 százalékkal bővült.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!