Közhely, hogy a hirdetők évről-évre egyre agresszívebb reklámtechnikákat alkalmaznak. Ezt mindannyian tapasztaljuk, ha bekapcsoljuk a tévét, vagy akár csak kilépünk az utcára. Sokan úgy gondolják, hogy már védekezni is megtanultak a reklámok ellen. De mi van, ha észre sem vesszük, hogy éppen egy termékbemutató elszenvedői vagyunk? Úgy fest, hogy a jövőben turistának, szesztestvérnek, sármos csábítónak álcázott reklámemberektől kell tartanunk, sőt már a szemétkosár is gyanús!

Az idén ősszel az Egyesült Államok nagyvárosaiba látogató turisták egy része már nem a fényképezőgépét kattintgatja, hanem digitális kamerával felszerelt mobiltelefonját. Azaz elsősorban a járókelőket kérik meg, hogy fényképezzék le őket egy-egy látványosság előtt, és ha az illetőknek kérdésük van a fura szerkezettel kapcsolatban, készségesen felvilágosítást is adnak róla. A Sony Ericsson új készüléke augusztus végén jelent meg az amerikai piacon, és a cég elsőként 120 profi színészt, színésznőt és modellt bízott meg azzal, hogy a kütyü használatának apropóján elegyedjen beszélgetésbe az utca emberével. A cég a kampánytól azt várja, hogy a fizetett reklámemberek által becserkészett gyanútlan beszélgetőtársak majd maguk fogják továbbadni a termékkel kapcsolatos benyomásaikat: a marketingüzenet így hitelesebbnek tűnik, és a hagyományos módszereknél sokkal olcsóbban célba juttatható.
Az ehhez hasonló, a légvédelem számára láthatatlan vadászgépek mintájára "lopakodó"-nak nevezett marketingmódszerek azon a felismerésen alapulnak, hogy a fogyasztók - különösen a fiatalok - egyre immunisabbak a hagyományos (és méregdrága) tévészpotokon alapuló kampányokra. Az eredetileg főként induló vállalkozások által alkalmazott harcmodor a hatékonysága miatt újabban a nagy, megállapodott vállalatok körében is hódít. A Piaggio cég például robogóinak népszerűsítésére bérelt fel tavaly fotómodell-külsejű fiatalokat, akiknek Kalifornia strandjain kellett minél több alkalmi ismerősnek ecsetelniük, hogy mennyire rajonganak új szerzeményükért. Az angliai mozik műsorán pedig hiába keresnénk a Benicio del Toro főszereplésével készült Lucky Star című akcióthrillert, melynek mozielőzetesét a nyár elején játszották a szigetországban: a film ugyanis nem létezik, az előzetest valójában a Mercedes SL osztályának népszerűsítésére szánták.
Az ilyen trükköket a fogyasztóvédelmi szervezetek megtévesztőnek tartják és elítélik, de a marketingszakemberek egy része sem lelkesedik értük, mert szerintük a fegyver könnyen visszafelé sülhet el. Nem véletlen, hogy a legtöbb cég igyekszik titokban tartani, ha ilyen praktikákhoz folyamodik. A Time magazin által megszólaltatott, lopakodó marketinggel foglalkozó reklámügynökség vezetője azonban elárulta, hogy béreltek már fel színészeket egy bizonyos ital népszerűsítésére divatos bárokban, másokat arra, hogy egy kéziszámítógéppel játsszanak a metrón, és szerződtettek "anyuka-kommandót", hogy egy mosóport dicsérjenek a szülői munkaközösségben. A Red Bull cég is máig tagadja, hogy igaz volna a híresztelés, amely szerint az energiaital angliai bevezetése előtt nagy mennyiségű üres Red Bull-dobozt terítettek a pubok asztalain és az utcai szemetesládákban.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Macron őrültségnek nevezte a szíriai török hadműveleteket

Macron őrültségnek nevezte a szíriai török hadműveleteket

Venezuela is bekerült az ENSZ Emberi Jogi Tanácsába

Venezuela is bekerült az ENSZ Emberi Jogi Tanácsába

Mészáros Lőrincék 9 milliárdért fognak kármentesíteni

Mészáros Lőrincék 9 milliárdért fognak kármentesíteni

Balavány György: Nem győztük le és vágtuk zsebre az oroszlánt

Balavány György: Nem győztük le és vágtuk zsebre az oroszlánt

Kritikus helyzetbe került az ortopédcipő-készítés Magyarországon

Kritikus helyzetbe került az ortopédcipő-készítés Magyarországon

104 menedékkérőt mentett ki egy hajó Olaszországnál egy gumicsónakból

104 menedékkérőt mentett ki egy hajó Olaszországnál egy gumicsónakból