Közhely, hogy a hirdetők évről-évre egyre agresszívebb reklámtechnikákat alkalmaznak. Ezt mindannyian tapasztaljuk, ha bekapcsoljuk a tévét, vagy akár csak kilépünk az utcára. Sokan úgy gondolják, hogy már védekezni is megtanultak a reklámok ellen. De mi van, ha észre sem vesszük, hogy éppen egy termékbemutató elszenvedői vagyunk? Úgy fest, hogy a jövőben turistának, szesztestvérnek, sármos csábítónak álcázott reklámemberektől kell tartanunk, sőt már a szemétkosár is gyanús!

Az idén ősszel az Egyesült Államok nagyvárosaiba látogató turisták egy része már nem a fényképezőgépét kattintgatja, hanem digitális kamerával felszerelt mobiltelefonját. Azaz elsősorban a járókelőket kérik meg, hogy fényképezzék le őket egy-egy látványosság előtt, és ha az illetőknek kérdésük van a fura szerkezettel kapcsolatban, készségesen felvilágosítást is adnak róla. A Sony Ericsson új készüléke augusztus végén jelent meg az amerikai piacon, és a cég elsőként 120 profi színészt, színésznőt és modellt bízott meg azzal, hogy a kütyü használatának apropóján elegyedjen beszélgetésbe az utca emberével. A cég a kampánytól azt várja, hogy a fizetett reklámemberek által becserkészett gyanútlan beszélgetőtársak majd maguk fogják továbbadni a termékkel kapcsolatos benyomásaikat: a marketingüzenet így hitelesebbnek tűnik, és a hagyományos módszereknél sokkal olcsóbban célba juttatható.
Az ehhez hasonló, a légvédelem számára láthatatlan vadászgépek mintájára "lopakodó"-nak nevezett marketingmódszerek azon a felismerésen alapulnak, hogy a fogyasztók - különösen a fiatalok - egyre immunisabbak a hagyományos (és méregdrága) tévészpotokon alapuló kampányokra. Az eredetileg főként induló vállalkozások által alkalmazott harcmodor a hatékonysága miatt újabban a nagy, megállapodott vállalatok körében is hódít. A Piaggio cég például robogóinak népszerűsítésére bérelt fel tavaly fotómodell-külsejű fiatalokat, akiknek Kalifornia strandjain kellett minél több alkalmi ismerősnek ecsetelniük, hogy mennyire rajonganak új szerzeményükért. Az angliai mozik műsorán pedig hiába keresnénk a Benicio del Toro főszereplésével készült Lucky Star című akcióthrillert, melynek mozielőzetesét a nyár elején játszották a szigetországban: a film ugyanis nem létezik, az előzetest valójában a Mercedes SL osztályának népszerűsítésére szánták.
Az ilyen trükköket a fogyasztóvédelmi szervezetek megtévesztőnek tartják és elítélik, de a marketingszakemberek egy része sem lelkesedik értük, mert szerintük a fegyver könnyen visszafelé sülhet el. Nem véletlen, hogy a legtöbb cég igyekszik titokban tartani, ha ilyen praktikákhoz folyamodik. A Time magazin által megszólaltatott, lopakodó marketinggel foglalkozó reklámügynökség vezetője azonban elárulta, hogy béreltek már fel színészeket egy bizonyos ital népszerűsítésére divatos bárokban, másokat arra, hogy egy kéziszámítógéppel játsszanak a metrón, és szerződtettek "anyuka-kommandót", hogy egy mosóport dicsérjenek a szülői munkaközösségben. A Red Bull cég is máig tagadja, hogy igaz volna a híresztelés, amely szerint az energiaital angliai bevezetése előtt nagy mennyiségű üres Red Bull-dobozt terítettek a pubok asztalain és az utcai szemetesládákban.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Jön a hideg, havat is hoz magával

Jön a hideg, havat is hoz magával

Élő közvetítésben pofozta fel feleségét a Fortnite-játékos, letartóztatták a rendőrök

Élő közvetítésben pofozta fel feleségét a Fortnite-játékos, letartóztatták a rendőrök

Egyre több felnőtt tanul tovább Magyarországon

Egyre több felnőtt tanul tovább Magyarországon

Gollamként meditál Theresa May a Brexitről egy paródiában

Gollamként meditál Theresa May a Brexitről egy paródiában

Olyan bazi nagy ez az indiai lagzi, hogy még Beyoncé is tiszteletét teszi

Olyan bazi nagy ez az indiai lagzi, hogy még Beyoncé is tiszteletét teszi

Gyengül a font a dollárral és az euróval szemben

Gyengül a font a dollárral és az euróval szemben