szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Csaknem összeomlott a Mercedes-csoport tavaly év végén, míg a svéd Volvo és a francia Renault aránylag jól teljesített. Növekedett az új autók eladása tavaly Európában, de a legnagyobb gépjármű- és motorgyártók ennek ellenére vegyes évet zártak részben a dollár gyengülésének és a dráguló nyersanyagköltségeknek köszönhetően.

A német-amerikai DaimlerChrysler autógyár 785 millió eurós üzemi eredményt jelentett a tavalyi utolsó negyedévről. Ez 63 százalékkal kisebb az egy évvel korábbi 2,4 milliárdnál, és messze elmarad az átlagosan 1,43 milliárd eurós elemzői előrejelzésektől is.

Nem fut a Smart
A Mercedes eredményét főleg a Smart kisautó rontotta, amelynek gyártása tavaly erősen veszteséges lett.

Ellenben a korábbi gyenge láncszem, az amerikai Chrysler részleg 386 millió eurós üzemi eredményt ért el az egy évvel azelőtti 143 millió helyett.
Az adózott eredmény 526 milliárd euróra csökkent 1,4 milliárdról.  Az eredményt a Mercedes Car Group valóságos összeomlása rontotta: ott az üzemi eredmény 20 millió euróra fogyatkozott az egy évvel azelőtti 784 millióról. Az elemzők 374 millió eurót vártak a Mercedestől, amely hagyományosan a cégcsoport legjobban teljesítő egysége volt.
 
A DaimlerChryslernél idén az eredmény csekély emelkedésére számítanak tavalyhoz képest, jövőre pedig az új modellek miatt, már jelentős növekedés várható. Mint minden járműipari vállalat, a DaimlerChrysler is panaszolta a dráguló nyersanyagokat és az olcsóbbodó dollárt.

Európában tavaly 2003-hoz viszonyítva 2,1 százalékkal több,  14 516 879 új személyautót adtak el. Továbbra is a Volkswagen vezeti az eladási listát. Tavaly egész évben 1,5 százalékkal, decemberben 8,9 százalékkal többet adott el az egy évvel azelőttihez képest. A piaci részaránya decemberben 19,8 százalékos volt, az egy évvel korábbi 19,6 százalék helyett.

© mercedes-benz.hu
A második a PSA-Peuget Citroen márkacsoport, amelynek piaci részesedése 12,9 százalékos volt az év végén. Harmadik a Ford (10,2 százalék), negyedik a Renault (9,9 százalék), ötödik a General Motors (9,8 százalék), hatodik a pedig a DaimlerChrysler (6,6 százalék) volt a sorban.

Németországban a járműipari cégek vezetői szerint 1991 óta a leggyengébb évet kezdték 2005-ben, bár ennek ellenére az ágazati szakértők az idei év egészére csekély fellendülést várnak az autópiacon, és 3,25 millió eladását prognosztizálják.

A januárban eladott 202 ezer új személyautó 3 százalékkal kevesebb a tavaly januárinál, amelyet a tartós fogyasztói bizalmatlansággal magyaráznak. Ugyanakkor januárban ismét jól alakult az export: 3 százalékkal többet szállított külföldre a német autóipar, mint egy évvel korábban, összesen 282 ezer járművet.

Erősebb növekedés Amerikában (Oldaltörés)

© volvo.com
A világ második számú teherautógyára, a svéd Volvo 4,56 milliárd svéd korona (647,3 millió dollár) adó előtti eredményt jelentett a tavalyi utolsó negyedévről csütörtökön az egy évvel korábbi, 2,44 milliárd koronás veszteség helyett. Az elemzők 4,07 milliárd koronára számítottak a negyedik negyedről.

Az adózott eredmény 3,494 milliárd svéd korona volt, az egy évvel korábbi 2,886 milliárdos veszteség helyett. Az idei évre azt jósolták a vállalatnál, hogy nehéz teherautóik piaca 5 százalékkal bővül Európában és 15-20 százalékkal nő Észak-Amerikában.

A kiszállítás 48 százalékkal szaporodott Észak-Amerikában és 12 százalékkal Európában. Összesen 193 ezer teherautót adtak el tavaly, ez rekord a cég történetében, a beszámolóban panaszkodtak a növekvő nyersanyagárakra és a gyenge dollárra.

© renault.com
A francia Renault működési eredményét tavaly 72 százalékkal növelte autóinak növekvő Európán kívüli értékesítésének köszönhetően. A második legnagyobb francia autóipari vállalat működési eredménye 2,418 milliárd eurót tett ki 2004-ben, szemben a 2003 évi 1,402 milliárd euróval.

Az adózás utáni eredmény, amely magába foglalja a Renault japán Nissanban lévő részesedésének eredményét is, 43 százalékkal 3,551 milliárd euróra nőtt. Az eredmény felülmúlta a szakértői várakozásokat, amelyek a működési eredményt 2,274, az árbevételt 40,626 , az adózott eredményt pedig 3,362 milliárd euróban prognosztizálták.

Bezárja solymári üzemét a Johnson Controls

A Johnson Controls, a gépkocsi belső berendezési, elektronikai illetve az akkumulátorgyártási terület vezető cége a napellenzők és habosított elemek gyártását az év végéig át szándékozik helyezni a solymári üzemből, és a telephelyet be kívánja zárni. Az intézkedés mintegy 225 munkatársat érint, akiknek - lehetőség szerint - a konszern más telephelyein ajánlanak munkalehetőséget.

A solymári üzem az elmúlt években mind a napellenzők, mind a habosított alkatrészek gyártása során veszteséget termelt. Ezenfelül a közeljövőben számos program termelése kifut, így az üzem kihasználtsága túlságosan is kicsi lesz ahhoz, hogy biztosítsa a telephely fennmaradását, ezért a gyár bezárása elkerülhetetlen - állítja a cég.




 












Suzuki: 150 ezer autó Magyarországról (Oldaltörés)

© Suzuki
A Magyar Suzuki Rt. tervei szerint a gyártási és értékesítési teljesítmény az idén eléri a 150 ezer darab személygépkocsit, 2006 után pedig a 200 ezret - mondta Szuzuki Oszamu, a Suzuki Motor Corporation elnöke. Az új Suzuki modell sorozatgyártását elindító ünnepségen az elnök elmondta: a 2005-re vonatkozó terv 50 százalékos növekedés a tavalyi évhez viszonyítva.

A cég az idén 300 milliárd forintos árbevételre számít, az értékesítési terv pedig, az importtal együtt már 150 ezer jármű eladásáról szól, amelyből 40 ezret tesz majd ki a belföldi értékesítés. A társaság 2004. évi árbevétele 220 milliárd forint volt.

© Suzuki
A két éve elkezdődött 100 milliárd forintos fejlesztésből a tavalyi beruházási érték 60 milliárd forintot tett ki, amelynek eredményeként az évi gyártási kapacitás 90 ezer darabról 200 ezer darabra nőtt, 2006-ig pedig a gyártás is eléri ezt az értéket. 

A gépkocsi-értékesítés jelentős ingadozása ellenére 2004-ben a Suzuki rekordot döntött: átlépte a 100 ezer darabos értékesítési szintet. A cég eladásai 2003-ról 2004-re 89 952-ről 100 292 darabra nőtt, ami 11,5 százalékos bővülés. Ebből 95 ezret gyártottak az esztergomi gyárban.




 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!