Abramovics a Malévról |
A Malév csak akkor működhet hatékonyan, ha cselekvőképes tulajdonos áll mögötte - véli Borisz Abramovics (45 éves), a KrasAir orosz légitársaság feje, aki magát természetesen alkalmasnak gondolja e szerep betöltésére. Abramovics a HVG-nek adott interjúban beszélt terveiről. HVG: Mit nyernének önök, és mit a Malév, ha az Airbridge Rt. győzne a magyar légitársaság privatizációs tenderén? B. A.: A Malév pénzügyi tekintetben meglehetősen nehéz helyzetben van ugyan - ezt saját könyvvizsgálóink is megerősítették -, ugyanakkor európai uniós cég, egyben jól bejáratott márkanév, és egész jó útvonalhálózatot alakított ki. A legnagyobb gond, hogy kis cég, s így nemigen versenyezhet eredményesen az európai óriásokkal. Számunkra azért lenne előnyös a Malévval való partneri viszony létrehozatala, mert megszerezhetnénk európai útvonalhálózatát. A magyar légitársaság pedig az együttműködés révén versenyképes, nagy légi fuvarozóvá válna, mivel egyrészt hozzájutna a mi oroszországi hálózatunkhoz, illetve számos tranzitutast is szerezhetne Délkelet-Ázsiából, hiszen terveink szerint az innen érkező utasokat a Malévval utaztatnánk tovább. |
Az ÁPV pénteken végül is eladási döntés nélkül zárta le a Malév 99,95 százalékára kiírt privatizációs eljárást, bár július végén elismerte, hogy az AirBridge kínálta a legtöbbet a részvényekért.
Az AirBridge 160 millió euró kifizetését ajánlotta a Malév adósságaiért, 20 millió eurót tőkeemelésre, valamint 4 millió eurót a részvényeinek megvételére (nem pedig 801 ezret, ahogyan a Fidesz állította) - írta a Kommerszant, hozzátéve: Abramovics egyelőre nem tudja, milyen jogi formában fognak protestálni a KrasAir általa képviselt magánrészvényesei, akik az AirBridge 49 százalékát birtokolják.
Bár Veres János pénzügyminiszter azt mondta, hogy a Budapest Airport Rt. privatizálása után, akár már novemberben újabb kísérletet tehetnek a Malév eladására, a Kommerszant rámutatott: bennfentesek szerint a magyar kormány azért mondott le a Malév eladásáról, mert a jövő tavaszi választások közeledtével nem vállalta a vitát az ellenzéki Fidesszel és a szakszervezetekkel.
Ami a KrasAirt illeti, egy darabig még stratégiai vállalat marad, vagyis az 51 százalékos orosz állami részesedés egyelőre megmarad benne. Az ITAR-TASZSZ szerint ugyanis a stratégiai vállalatok új listája, amelyből a krasznojarszki légitársaság éppúgy kimaradna, mint az AiRUnion szövetségben vele együtt részt vevő Domodedovo Airlines, további finomításra szorul, miután az elnöki adminisztráció jogi igazgatósága hibákat talált a rendelet tervezetében.