Itthon is kevesebb fogy |
Az uniós csatlakozás, az adó- és törvényi szabályozás, valamint a fogyasztói szokások változása együttesen eredményezték, hogy míg 2003-ban 1 százalékkal, tavaly már 11 százalékkal csökkent a hazai sörgyártók értékesítése – írta éves jelentésében a Magyar Sörgyártók Szövetsége. A vásárlók körében a nagy mennyiségű import dobozos sör ellenére továbbra is az üveges sörök a legnépszerűbbek, és változatlan méretű a csapolt sörök kedvelőinek tábora. |
„Sokat elárul rólad, hogy mit iszol” – idézi a Financial Times Norman Wesley-t, a Jim Beam márka tulajdonosa, az amerikai Fortune Brands vezérigazgatóját. Az égetett szeszes italok amerikai és nyugat-európai piacán – akárcsak a borfogyasztók között – nő azokanak az aránya, akik a kiváló minőségű, és az átlagosnál drágább italokat keresik.
A fogyasztási szokások megváltozása azonban nehéz időket jelent a sörgyártóknak: a legnagyobb sörmultik többsége a forgalom erőteljes visszaesését tapasztalja az eddig hagyományosan erős piacnak számító Nyugat-Európában és Észak-Amerikában.
Ennek ellenére tavaly az előző évinél 5 százalékkal több, 1552 milliárd hektoliter sört állítottak elő a világon – a növekedésben pedig nagy szerepet játszott Kelet-Európa, ahol az Euromonitor adatai szerint közel 7 százalékkal nőtt a fogyasztás 2000 és 2004 között. Nem is csoda, ha a legnagyobb sörgyártók ebben a régióban keresik a további növekedés kulcsát, és egyre több helyi márka és gyártó kerül a sörmultik célkeresztjébe.
Tovább nyomul a Heineken |
Másfél hónap leforgása alatt három orosz sörgyárat vett meg a holland Heineken, és ezzel már 15 százalék fölé növelte részesedését az idén várhatóan 5-6 százalékkal bővülő piacon - írja cikkében a HVG. A legnemzetközibb söripari cégként ismert óriás - a vállalat 65 országban közel 120 sörgyárat vásárolt már össze - először a szentpétervári Sztyepan Razint vette meg nyilvánosságra nem hozott, ám elemzők által 100 millió dollárra becsült árért, majd július közepén újabb 50-60 milliót fizetett az irkutszki Bajkál sörfőzdéért. A bevásárlások célja, hogy a Heineken megerősödjön a két sörgyár regionális piacán: míg ugyanis a Razin és a Bajkál 1,7, illetve 0,6 százalékos részesedéssel nem országos tényező, addig az előbbi 2,5 millió hektoliteres kapacitással az "északi fővárosban" 32 százalékkal, a Bajkál pedig Szibériában 13 százalékkal tündököl. Részletek a HVG cikkében |
A kelet-európai terjeszkedés mellett szokatlan megjelenéssel, csomagolással és új hozzávalókkal is bővítenék vásárlóik számát a sörgyártók, és az eddigiek alapján úgy tűnik, az innováció beváltotta a hozzá fűzött reményeket az újdonságra „szomjas” fogyasztók között.
A brit Scottish & Newcastle (S&N) sörgyártó – a legismertebb márkái a Kronenburg és a Foster’s - nagy sikert aratott a nemrégiben bevezetett „superchilled”, azaz fagyosra hűtött sörrel, amely a „frissítő” érzésre épít.
A cég vezérigazgatója a Financial Times-nak azt mondta, hogy többek között a fagyos sörrel szeretnék eddigi söripari üzletüket a márkákra koncentráló üzletté alakítani.
Koffeint, ginzenget és guaranát – stimuláló anyagokat tartalmazó dél-amerikai gyümölcsöt - is tartalmaz az amerikai Anheuser-Bush sörgyártó új terméke, a Tilt, amelyet a következő szlogennel reklámoz: „valami új, amellyel elindulhat az este.”
A cég régi termékei megjelenését is felfrissítette az új termékcsoport piacra dobásával egy időben. Ugyancsak jelentős növekedésre számíthatnak a cég „light”, azaz alacsony cukor-, illetve kalóriatartalmú sörei is.