szerző:
HVG

Felkavarodott az ásványvízpiac: a multik, így a Pepsi és a Nestlé eddigi hegemóniáját jóval kisebb, magyar tulajdonú cégek törték meg. A nagy átrendeződésen kívül a HVG mást is talált: néhány olyan mikrobát a találomra vett vízmintákban, amilyet az előírások nem engednek meg.

Tizenötszörösére, 60 literre nőtt bő tíz év alatt az egy főre jutó éves ásványvízfogyasztás Magyarországon. A tavalyi stagnálás után az idén újabb ugrás várható - egyes palackozók szerint akár a 70 litert is elérheti. Az AC Nielsen piackutató legfrissebb adatai ezt látszanak alátámasztani: 2004 augusztusa és 2005 júliusa között a kiskereskedelmi forgalomban 650 millió liter fogyott, 21 százalékkal több, mint egy évvel korábban, értékben pedig 11 százalék volt a bővülés. Az így 35 milliárd forintosra nőtt piacon azonban alaposan átrendeződtek az erőviszonyok. Az eddig orrhosszal vezető multikat megszorongatták a kisebb cégek. Némi túlzással mindenki, aki palackozni tud, most ásványvízzel próbálkozik.

Egy éve még egyértelműen a két multi - a Nestlé Waters érdekeltségébe tartozó Kékkúti Ásványvíz Kitermelő, Töltő és Forgalmazó Rt. és a Pepsi-Cola tulajdonában álló Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Rt. (FÁÜ) - vezette a piacot fej fej mellett, egyötöd-egyötödös részesedéssel. Az idén azonban a piacon - ahol a szereplők általában túlbecsülik saját részesedésüket - tudni vélik, hogy a vezetést már átvette a Szentkirályi Ásványvíz Termelő és Forgalmazó Kft., még ha a Kékkúti továbbra is azt állítja magáról, az AC Nielsen felmérésére hivatkozva, hogy mennyiségben 13 százalék feletti, értékben 25 százalék feletti részesedéssel őrzi vezető helyét. A cég a tavalyi, 101 millió literes teljesítményének növelését várja az idén, legalábbis a múlt évi 6 milliárd forintos árbevételt az üzleti terv szerint 10 százalékkal fejelné meg. A FÁÜ konkrét adattal nem szolgált, de Barta Zsolt kommunikációs igazgató úgy vélte, korábbi 20 százalékos részesedésük csökkent, leginkább az olcsó, a hipermarketek polcait elborító saját márkás termékek miatt. Balogh Levente, a családi tulajdonú Szentkirályi Kft. ügyvezetője viszont úgy becsülte a HVG-nek, hogy a szénsavmentes kínálatban már piacvezetők. Az idén mindenesetre 150 millió liter palackozását tervezik, ezzel pedig közel az ötödét adnák el az összes fogyasztásból. A Szentkirályi itt sem áll meg, nemzetközi márkát szeretne felépíteni, jövőre indítja is a kampányt.

Beletrafált Magyarország "g-pontjába", minden van a címkén, ami az érzékszerveket megbizsergeti: szent, korona, király, világdíj - valahogy így jellemzik a versenytársak a két éve 20 millió literrel a piacból még csak 3 százalékot kihasító, 33 millió forint törzstőkéjű társaság felfutását. Amelyet Balogh bevallása szerint is leginkább a hathatós marketinggel alapoztak meg, meglovagolva, hogy szénsavmentes vizük 2004-ben a párizsi Aqua-Expón első díjat - Eauscart - nyert. A konkurencia kétségbeesetten ágált ugyan, s hangjuk a Gazdasági Versenyhivatalig (GVH) is elhallatszott, ám csak annyit értek el, hogy a Szentkirályinak 1 millió forint bírságot kellett fizetnie, és a "világbajnok" megjelölés helyett a "világdíjas" került a címkére. A kritikusok szerint az előbbi felirat használatával jogosulatlan előnyhöz jutott a cég; mi több, évente több tucat hasonló rendezvény van, és még rangosabbak is a párizsinál. A The Best Water in the World című kiállításon a Zenit International - az Ásványvíz Világszövetség hivatalos szervezője - minden év februárjában osztja ki a díjakat. Tavaly 661 ezer meghívót küldtek el gyártóknak és szakembereknek, de meghívó nélkül is bárki nevezhetett. Az Aqua-Expót a szakma háziversenynek tekinti - tavaly legalábbis a 283 kiállító közül 224 volt francia, és csak 23 érkezett más európai országból. A GVH vizsgálati jelentése azt is megállapította, hogy a párizsi rendezvény inkább tekinthető turisztikai kiállításnak, mint hivatalos ásványvíz-világbajnokságnak - ilyet ugyanis nem rendeznek. "Azok a gyártók, akik elég jónak tartották terméküket a sikeres versenyzéshez, és kifizették a nem kis összegű nevezési díjat, indulhattak a versenyen" - áll a jelentésben.

Második oldal (Oldaltörés)

Hiába fanyalognak azonban a versenytársak, és hiába mutogatnak a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség véleményére, amely szerint a Szentkirályi ásványianyag-tartalma alapján nem különbözik jelentősen a hozzá hasonló vizektől - ez a literenként 500-1500 milligramm ásványianyag-tartalmú, úgynevezett normál kategória, amelybe a hazai ásványvizek többsége tartozik -, a marketingfogás nem nekik jutott eszükbe. Sőt az ominózus Aqua-Expón szerepelt a Coca-Cola, a Pepsi Cola, a Danone, a Nestlé is, de nem magyarországi, hanem jól ismert márkáikkal, mint például az Evian.

Jellemző egyébként, hogy egymáshoz nagyon közeli víznyerő helyről három szomszédvár is fakaszt ásványvizet: Szentkirálytól nem messze, Lajosmizsén a Magyarvíz Ásványvíz Kft., illetve Albertirsán az Aquarius-Aqua Kereskedelmi, Ipari és Szolgáltató Kft. Utóbbi kettő azonban inkább a mennyiséggel virít, a felettébb árérzékeny vevőkhöz igazodva az összforgalom 30-50 százalékára becsült saját márkás piacot foglalta el, vagyis zömmel a nagy üzletláncok márkanevein forgalmaz. A francia Danone és az olasz San Benedetto érdekeltségébe tartozó Magyarvíz, amely 10 millió eurós zöldmezős beruházás után 2003-ban fogott a palackozásba, idén 50-60 millió literes termelést tervez, ami 8-10 százalékos piaci rész eléréséhez elegendő. A cég a saját márkás termékszegmens mintegy negyedét foglalta el - becsüli Gulyás Miklós ügyvezető -, s csak kisebb rész jut a Magyarvíz márkájának, a Primaverának. Ugyanakkor a Plutzer Tamás és Benedek Péter tulajdonában álló Aquarius-Aqua Kft. 60 százalékos részt mond a magáénak a saját márkás piacból. A minőségi szegmensben pedig a Veritas nevű vízzel próbálkozik, s a Szentkirályi példáján okulva a cég az idén az Aqua-Expóra is benevezett, ahol második helyezést szerzett. Ugyanott különböző kategóriákban összesen négy díjat nyertek a magyar ásványvizek. A kiváló összeredményhez illetik bekalkulálni, hogy az idei expót a multik bojkottálták, így alig több mint féltucatnyian versengtek a díjakért.

A Tesco és a Lidl saját márkás gyártójaként 60 millió literes éves termeléssel, 1,5 milliárd forintos tervezett bevétellel állja a versenyt a Pannon-Aqua Rt. is. A Bambi feltámasztójaként feltűnt cég a januártól felsrófolt termékdíjköltségek miatt egyelőre felfüggesztette a nosztalgiaüdítő gyártását. A megugró termékdíj-kötelezettség a legnagyobb cégeken kívül egyébként mindenkit sújt, például a 4 százalékos piaci részesedésű Buszesz Rt.-nél - amely az üdítőkkel együtt 5 milliárd forint körüli árbevételt tervez - a sarc elviszi a 80-90 millió forintra belőtt nyereséget.

Bármennyit panaszkodnak a palackozók a túl sok szereplő és a gyilkos árverseny miatt, újabb befektetők is fantáziát látnak az ásványvízben. A patinás nevű, 1370 óta ismert kútból nyert Mohai Ágnest például most akarja feltámasztani Temesvári Kornél (korábban a vezető tejipari cég, a Friesland Hungária Rt. elnök-vezérigazgatója). Cége, az Universal Foods Kereskedelmi Kft. a tavasszal megvásárolta a Karsai Műanyagipari Holding Rt. kezében veszteségesnek bizonyult, tavaly 25 százalékos forgalomesést elkönyvelt Mohai Ágnes Kft.-t (HVG, 2005. július 16.), mégpedig azzal a céllal, hogy az ásványvíz visszaszerezze régi hírét-fényét.

VITÉZ F. IBOLYA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Tűréshatár

Valahogy úgy járt a HVG, mint Martti Larni finn író A negyedik csigolya című regényében a vidéki iskola, amikor a...

hvg.hu Itthon

Más van az ásványvizes palackokban, mint amit rájuk írtak

Az ásványvizek elnevezésére, jelölésére szigorú szabályok vonatkoznak. Egy ásványvíz olyan tulajdonsága, amely valamennyire jellemző, nem tüntethető fel különleges tulajdonságként, bizonyos jelzők pedig csak meghatározott határérték megléte esetén használhatók. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szerint a megvizsgált 54-ből 25 terméken rossz a jelölés. Az Apenta, a Danone, a Tesco, a Mizse, a Primavera, a San Benedetto és a Szentkirályi a szőnyeg szélén.

Orbán-módra brüsszelezik az uniós pénzekből gazdagodó cseh oligarcha-miniszterelnök

Orbán-módra brüsszelezik az uniós pénzekből gazdagodó cseh oligarcha-miniszterelnök

Százmillió forintos kártérítési perek jöhetnek a Hableány-katasztrófa miatt

Százmillió forintos kártérítési perek jöhetnek a Hableány-katasztrófa miatt

Súlyosan megsérült egy motoros Budapest VI. kerületében

Súlyosan megsérült egy motoros Budapest VI. kerületében

Térképre tették, hol lakik az a 100 ember, aki a leginkább károsítja a Földet

Térképre tették, hol lakik az a 100 ember, aki a leginkább károsítja a Földet

Dzsudzsákék nagyot ugrottak a FIFA-ranglistán

Dzsudzsákék nagyot ugrottak a FIFA-ranglistán

Szúnyoginvázió: rendkívüli irtást rendeltek el a Balatonnál

Szúnyoginvázió: rendkívüli irtást rendeltek el a Balatonnál