Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"df1bf005-3d5b-43b7-bd23-1bc869036a04","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A bevándorlásellenes politikával szemben nálunk kivándorlással tiltakoznak – írja a migrációról szóló elemzésében a New York Times.","shortLead":"A bevándorlásellenes politikával szemben nálunk kivándorlással tiltakoznak – írja a migrációról szóló elemzésében...","id":"20250202_New-York-Times-lapszemle-migracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df1bf005-3d5b-43b7-bd23-1bc869036a04.jpg","index":0,"item":"57a3428e-94ec-45bc-9c71-a349f3c15314","keywords":null,"link":"/360/20250202_New-York-Times-lapszemle-migracio","timestamp":"2025. február. 02. 09:00","title":"New York Times: Rendkívüli dolog zajlik az egész világon, de Magyarország intő példa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"750e0791-00d0-4a83-875b-270b50712476","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Nem volt jó Tőzsdepalotának, Technika Házának, tévészékháznak, de jó lesz a NER-nek a 15 éve üresen álló Szabadság téri palota. Megmutatjuk, kik hogyan harcoltak azért, hogy birtokon belül legyenek.","shortLead":"Nem volt jó Tőzsdepalotának, Technika Házának, tévészékháznak, de jó lesz a NER-nek a 15 éve üresen álló Szabadság téri...","id":"20250202_hvg-tozsdepalota-teveszekhaz-tiborcz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/750e0791-00d0-4a83-875b-270b50712476.jpg","index":0,"item":"3538e668-5cbe-42ee-9a57-226770cd236f","keywords":null,"link":"/360/20250202_hvg-tozsdepalota-teveszekhaz-tiborcz-istvan","timestamp":"2025. február. 02. 14:30","title":"Nemcsak a tőzsde és a tévé, de a Lenin Intézet otthona is volt az ikonikus épület, amely mostantól Tiborczékat gazdagíthatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b46d6ac-7d7e-4bf7-b13c-f860edb7af9e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A DK-elnök március 15-i közös tüntetési felhívására és közös kormányzási ajánlatára is gyors válasz jött a Tisza Párt elnökétől. Magyar Péter nem kér se közös ellenzéki fellépésből, se kormánykoalícióból – igaz, nemcsak Gyurcsánnyal, mással se áll össze.","shortLead":"A DK-elnök március 15-i közös tüntetési felhívására és közös kormányzási ajánlatára is gyors válasz jött a Tisza Párt...","id":"20250202_Ilyen-gyorsan-es-erosen-talan-meg-sose-utasitottak-vissza-Gyurcsanyt-mint-tette-most-Magyar-Peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b46d6ac-7d7e-4bf7-b13c-f860edb7af9e.jpg","index":0,"item":"568f7a50-af07-4ef4-a3a8-b5fb7781cea7","keywords":null,"link":"/itthon/20250202_Ilyen-gyorsan-es-erosen-talan-meg-sose-utasitottak-vissza-Gyurcsanyt-mint-tette-most-Magyar-Peter-ebx","timestamp":"2025. február. 02. 18:37","title":"Ilyen gyorsan és erősen talán még sose utasították vissza Gyurcsányt, mint tette most Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dbfe3cf-df86-4f7d-9e2d-4170c774b29a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Márciustól már hiába is keresik a felhasználók a Microsoft Defender VPN-t, a cég ugyanis nyugdíjazza a funkciót.","shortLead":"Márciustól már hiába is keresik a felhasználók a Microsoft Defender VPN-t, a cég ugyanis nyugdíjazza a funkciót.","id":"20250203_microsoft-defender-vpn-elofizetes-funkcio-megszunese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dbfe3cf-df86-4f7d-9e2d-4170c774b29a.jpg","index":0,"item":"99069d15-690b-40d7-879d-8390fbaa3bb7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_microsoft-defender-vpn-elofizetes-funkcio-megszunese","timestamp":"2025. február. 03. 18:03","title":"Hetek vannak hátra: megszüntet egy biztonsági funkciót a Microsoft","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A tüntetők választ akarnak kapni arra is, hogy miért költöttek 16 millió eurót a pályaudvar felújításra, amely eredetileg 3 millióba került volna.","shortLead":"A tüntetők választ akarnak kapni arra is, hogy miért költöttek 16 millió eurót a pályaudvar felújításra, amely...","id":"20250203_szerbia-ujvidek-palyaudvar-tragedia-korrupcio-gyanu-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb.jpg","index":0,"item":"5c816932-25a9-4150-8168-82b0668d3b25","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_szerbia-ujvidek-palyaudvar-tragedia-korrupcio-gyanu-nyomozas","timestamp":"2025. február. 03. 18:49","title":"Korrupció gyanújával indítottak nyomozást az újvidéki tragédia ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60886144-8775-4fc7-8501-7805beda5ad8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A BKV elárulta, mi a magyarázat.","shortLead":"A BKV elárulta, mi a magyarázat.","id":"20250204_mozgolepcso-kapaszkodo-korlat-miert-gyorsabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60886144-8775-4fc7-8501-7805beda5ad8.jpg","index":0,"item":"78332502-de9c-417b-9e5a-fd1af2e51830","keywords":null,"link":"/elet/20250204_mozgolepcso-kapaszkodo-korlat-miert-gyorsabb","timestamp":"2025. február. 04. 05:01","title":"Miért megy gyorsabban a kapaszkodó, mint a mozgólépcső?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e356b9a-0a8c-4d55-abd9-3387a8bd1e51","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A címvédő Manchester City csúfos vereséget szenvedett az angol bajnokság 24. fordulójában.","shortLead":"A címvédő Manchester City csúfos vereséget szenvedett az angol bajnokság 24. fordulójában.","id":"20250202_Premier-League-Manchester-City-Arsenal-foci-meccs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e356b9a-0a8c-4d55-abd9-3387a8bd1e51.jpg","index":0,"item":"2df88448-b264-42a1-b3de-05c3473d4d09","keywords":null,"link":"/sport/20250202_Premier-League-Manchester-City-Arsenal-foci-meccs","timestamp":"2025. február. 02. 21:38","title":"Az Arsenal csúnyán elverte a Manchester Cityt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"daf1d713-b170-4169-89fb-d76c2516155a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Nem kedveznek a feltételek azoknak, akik használt jachtokkal kereskednek.","shortLead":"Nem kedveznek a feltételek azoknak, akik használt jachtokkal kereskednek.","id":"20250203_Meg-mindig-nem-kell-el-Szijj-Laszlo-szuperjachtja-tobb-millio-eurot-engedtek-a-Seagull-MRD-arabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/daf1d713-b170-4169-89fb-d76c2516155a.jpg","index":0,"item":"a0067713-1194-423f-b879-e0355d8c52a7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_Meg-mindig-nem-kell-el-Szijj-Laszlo-szuperjachtja-tobb-millio-eurot-engedtek-a-Seagull-MRD-arabol","timestamp":"2025. február. 03. 13:55","title":"Újabb 800 milliót engedtek Szíjj László szuperjachtjának árából, amely még mindig nem kelt el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világpiacon egyre inkább a helyi, speciális fajták futnak. Olyan különleges borokra van kereslet, amelyek nem teremnek meg minden domboldalban. Ez a szemléletmód sokat segíthet a magyar boroknak is, hiszen rengeteg szőlő- és borfajtánk másutt nincs. Mi segíthet a magyar borágazaton, a marketing vagy/és a szemléletváltás?
"A jó bornak kultusza van" – vallja Kovács Nimród, a Monarchia Borászati Kft. tulajdonosa, aki néhány évvel ezelőtt azért hozta létre a magyar borexporttal foglalkozó céget, hogy az ország legjobb borvidékeiről összegyűjtött magas minőségi borokat a külföldi piacnak is megmutassa. "Huzamosabb kinn tartózkodásom alatt rá kellett jönnöm, hogy nincs jó magyar bor az Egyesült Államokban; ezt az űrt kell kitölteni" – indokolja Kovács Nimród, aki a borászkodás mellett egyébként az UPC közép-európai csoportját vezeti.
A borpiac olyan terület, ahol rendkívül nagy szerepe van a kapcsolati tőkének és a szakmai bizalomnak, hiszen a borimádók szívesen próbálják ki az új ízeket - osztja meg tapasztalatát az üzletember. Vállalkozásának lényege, hogy új piacokat teremtsen a magyar boroknak. Sikerült is, hiszen a New York-i Matt Brothers nevű borkereskedés megvásárlásával nem csak a legjobb import – olasz, francia, kaliforniai, spanyol, német, osztrák és argentin piacok - portfoliót kapták meg, hanem egy jelentős amerikai piacot is, amelyen a Monarchia borai is kinőhették magukat.
A magyar bortermelés öt százaléka érdekli őket, azaz - Kovács szavával - csak a csúcsborok. A huszonkét magyar borászat közül a legjobbakat választotta ki – Vylyan, Demeter, Szepsy, Hétszőlő, Weninger, Takler, Nyakas –, gyűjtésük célja, hogy a borok ne versengjenek, hanem kiegészítsék egymást. „Így olyan borokat tudunk összeválogatni, amelyeket bátran tudunk ajánlani bárki számára szerte a világon” – enged bepillantást üzletpolitikájába az egykor marketinggel is foglalkozó szakember.
Az említett borászatoknak a legkiválóbb boraira került egyfajta minőségi bélyegzőként a Monarchia logó. „Válogatásunk során olyan borokat kerestünk, amelyek ízvilágban és hangulatilag kiegészítik egymást. A bor arculatához, a könnyebb választás érdekében egy hangulatot is költünk, így három kategória közül lehet válogatni: mindennapok öröme, alkalomhoz illő és a nagyágyú borok. Szép borokat viszünk a piacra, és megadjuk hozzájuk a sztorit" - dicsekszik a "monarcha".
Kovács Nimród a kereskedés mellett saját pincészetet is fenntart. Az egykori egri Pók-Polonyi pincészetet vásárolta meg, amely immár Monarchia Cellars néven fut. Egyik borukból mindössze évi ezerötszáz palack készül "darabáron" negyedmilliós fogyasztói árral.
Kovács Nimródnak a magyar borászatról is megvan a véleménye, „kialakulatlan és rendezetlen a szakma helyzete" - összegez. A magyar borpiacnak elsősorban nem marketing kell, hanem az, hogy valóban minőségi, finom borokat mutasson fel. Folyamatosan állami támogatás után sír a szakma, ám csak azokat kellene támogatni, akik valóban minőséget termelnek. El kell jussunk ahhoz a felismeréshez, hogy nem a mennyiség a fontos. Kovács szerint a magyar borok másik kellemetlen vonása, hogy túlárazottak, az ár/érték arány gyakran elrugaszkodik a valóságtól. Itt Kovács nyilván nem saját boraira gondol.
A világon egy személyre eső elfogyasztott bor mennyisége 3,6 literre apadt a tavalyi év végére, ez az eddig mért legalacsonyabb érték. Az elemzők szerint a világ átlagos borfogyasztása 2010-re még alacsonyabbra, 3,4 literre zsugorodhat.
Magyarországon jelenleg 33 liter az egy főre eső éves fogyasztás, ami majdnem megegyezik az európai uniós átlaggal, ami 34 liter.
A borissza franciák fogyasztása folyamatosan csökken, és ugyanez igaz az olaszokra is: az elmúlt 33 évben a felére csökkent az átlagos fogyasztás. Míg a franciák 54, addig az olaszok évente átlagosan 49 liter bort isznak. Csak összehasonlításként: 1971-ben még 110 liter bort ittak az olaszok, majd 1990-ben ez 62 literre mérséklődött. Ám nemzetközi viszonylatban még mindig tekintélyes mennyiséget isznak meg a nemes nedűből, ráadásul e két ország együtt továbbra is a világ fogyasztásának több mint a negyedét adja.
Az olasz borkedvelők főként a vörösborokat isszák, a fogyasztás 56 százalékát teszik ki a vörösek, míg a fehérborok 37, a rosék mindössze 7 százalékot kaparinthatnak meg.
A statisztikai adatok szerint az évtized végére az Egyesült Államok átveszi Olaszország helyét az elfogyasztott bor mennyisége alapján felállított ranglistán. Ezzel együtt a tengerentúlon az egy főre eső éves fogyasztás mindössze nyolc liter. Más országok is felzárkózhatnak a következő öt évben, az angolok például idén utolérhetik a jelenleg 21 liternél tartó ausztrálokat, de ez még mindig kevés lesz az olasz és francia visszaesés ellensúlyozására.
Mit találunk a polcokon?
Érdekes képet mutat a borvidékek megjelenése a hiper- és szupermarketek polcain. A borkínálatban a Villányi Borvidékről származó borok vannak leginkább jelen, arányuk 15 százalékot tesz ki. Ezt követik a Tokaji Borvidék borai 14 százalékos, valamint az Egri Borvidék borai 12 százalékos részesedéssel. Gyakorlatilag ez a három borvidék részesedik a legnagyobb arányban a kínálatból, míg a többi borvidék jóval lemarad mögöttük. A balatonboglári, szekszárdi, mátrai borok 6 százalékot, a balatonfelvidéki és a kunsági borok 5 százalékot, az Etyek-Budai és a Soproni Borvidék 3 százalékot tesz ki.
A magyar termelők számára a legfontosabb piac a hazai, hiszen itt adják el a megtermelt bor háromnegyedét. Statisztikai adatok szerint a belföldi forgalom évi 2,5 millió hektolitert tesz ki. A forgalomba hozott borok közel kétharmadát folyóborként adják el, és csak egyharmada kerül palackba. A folyóbor eladásában az asztali és tájborok közel 55 százalékot tesznek ki, a minőségi borok aránya pedig 45 százalékot. A palackban forgalmazott borok 60 százalékát az asztali és a tájborok jelentik, míg 40 százalékát a minőségi borok adják.
Az élelmiszerboltok polcain a hazai borok dominálnak, ami 90 százalékos részesedést jelent, a külföldieké még mindig csak a tíz százalék. A minőségi borok túlnyomó többségben vannak az üzletek polcain, 86 százalék, az asztali és tájborok csak 14 százalékkal részesednek a kínálatból. Ugyanakkor ezek gyorsan forognak, és a két utóbbi kategória teszi ki a boreladás döntő többségét.
Az árakkal is hasonló a helyzet, azt tapasztaljuk, hogy az alacsony árkategóriában, ami 300 forintos literenkénti árat jelent, viszonylag kevés terméket találunk (5 százalék), ugyanakkor ebben az árkategóriában a legnagyobb a boreladás. A kínálatban a legtöbb bor 300-800 forint, illetve a 800-2000 forintos árkategóriában található, viszont a minőség-ár arány a legkevésbé letisztult ebben a két árszegmensben.
Jó bornak is kell cégér (Oldaltörés)
Magyarország külső borpiacai folyamatosan szűkülnek, 1995 és 2003 között 44 százalékkal csökkent a borkivitel; s ennek legfőbb oka, hogy Magyarország a kelet-európai országokhoz képest, mint például Románia és Bulgária, viszonylag csak magas áron tud bort kínálni. Márpedig piaci előnyre az tesz szert, aki a legalacsonyabb áron tudja piacra vinni a bort. Számunkra a legfontosabb célországokat jelenleg az uniós tagállamok jelentik, amelyek borkivitelünk 80 százalékát szívják fel.
Az Év Borásza
„Vörösborai sötét rubin színű, szeder, erdei gyümölcs és szilva, valamint csokoládés-konyakos meggyre emlékeztető ízvilágúak. Fehérborai könnyed gyümölcsös jellegűek” – e szavakkal méltatták, Vincze Béla egri borászt, akit 2005 végén az év bortermelőjévé választotta a Magyar Borakadémia. Pincészete nagy hangsúlyt fektet az egri hagyományok követésére, azaz a hosszú és türelmes tölgyfahordós érlelésre. Borainak 98 százaléka kékszőlőből készül. "Jelenleg több bort készítünk, mint amennyit el tudunk adni" - vallja be a borász, de bízik abban, hogy az év bortermelője cím is hozzásegíti, hogy megmaradt készleteit eladhassa.
„A magyar bor nemzetközi rangját és piacait vissza kell szerezni, ehhez elsősorban a bormarketingre kell többet költeni” – fogalmazott Módos Péter, a Magyar Borakadémia elnöke. Bormarketingre évente 250-300 millió forintot fordítottak az elmúlt időszakban. Ez fog most megváltozni, a borakadémia elnöke szerint ugyanis minden esély megvan erre.
Együttműködési megállapodást kötött a magyar bormarketing-tevékenység támogatására a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, illetve a Magyar Bormarketing Kht. A borászok által befizetett összeg az Agrármarketing Centrumhoz folyik be, ahonnét három napon belül utalják a Bormarketing Kht. számlájára.
A bor jövedéki adóját felváltó járulékból, amely literenként nyolc forintot jelent 1,5 milliárd forint folyik be, amit marketingre és a magyar borok minőségének biztosítására, ellenőrzésére költhetnek majd a szőlőtermelők. A Magyar Bormarketing Kht. idén kezdi meg tevékenységét. A pénz 60 százalékát közösségi marketingre költheti a társaság, a további 40 százalék pedig az Országos Borminősítő Intézetetet illeti meg.
A magyar bormarketingre szánt állami pénzt elvileg brüsszeli pályázatokkal meg lehet duplázni. Így a magyar bormarketingre előreláthatólag kétmilliárd forintot lehet fordítani, azaz csaknem tízszer annyit, mint az előző években - bizakodik Módos Péter.
Aszú és esszencia: 10-25 év múlva csúcsformában (Oldaltörés)
Egyes borszakértők szerint külhonban jelenleg kizárólag Tokajnak van tekintélye, a borvidék világhírnevét elsősorban az aszúsodott szőlőszemek felhasználására kialakult borászati technológiájának köszönheti. A legfinomabb tokaji aszúk és kései szüretelésű borok ma már valóban a világ legjobbjai ebben a kategóriában - bizonygatják a tokaji hívei. A tokaji aszú hagyományosan furmint, hárslevelű és sárgamuskotály szőlőkből készül, bár egy újabb szabályozás szerint további négy fajta felhasználását is engedélyezik.
A hónapokig tartó erjedés után az aszúborokat még legalább két évig érlelik fahordókban, majd még három esztendőt palackban, de egyes vélemények szerint az aszúk 10-25 éves korukra érik le csúcsformájukat. Az aszúkészítéshez a nemespenésztől összeroskadt szőlőszemeket szétválogatják, amelyekből a kicsöpögő nedű az eszencia, amely a legtöbb cukrot és extraktot tartalmazza. Ez a nektár a termés legértékesebb kincse, különleges értéke miatt szinte megfizethetetlen áron kerül forgalomba. Például a Hétszőlő Dűlő nevű borászat 1993-as évjáratú Esszenciája több mint 50 ezer forintba kerül.
A magyaroké a tokaji
Az Európai Bíróság az olasz Lazio megye bírósági beadványára helybenhagyta a Magyarország és az EU közötti 1993-as bormegállapodást, amely 2007. március 31-e után megtiltja az olaszoknak a tocai, a franciáknak pedig a tocay elnevezés használatát saját borukra. Húszévi tárgyalás után tavaly megkötötték az unió és az USA közötti boregyezséget is, amelyben rögzítették, hogy az Egyesült Államokban több bormegnevezés mellett védett lesz a tokay is, amin a tokaji borok értendők. Függőben maradt viszont a Szlovákiával folytatott borvita: 2004-ben elvi megállapodás született ugyan arról, hogy három határ menti szlovák település dűlőin összesen 565,2 hektáron termelt szőlőből készült bor forgalomba hozható tokaji néven, de a szlovákoknak azóta sem sikerült olyan szabályozást megalkotniuk, amelyik megfelelt volna a magyar elvárásoknak.
A szekszárdi Takler Ferenc egy 2002-es bikavérrel nyerte el az "év borásza" címet. A címet a borászatban jártas kereskedők, vendéglátósok és szakújságírók ítélték oda.
A francia és magyar bormarketing közös erővel próbálná megdolgozni az amerikai piacot. Ezt célozza a Rhone és Elzász környéki borszakemberek és a
Magyar Bormarketing Kht. tervezett együttműködése.
Hűtlen kezelést sejt az ügyészség az FKGP belső viszálykodással terhelt székházeladási ügyének hátterében, s nyomozásra utasította a rendőrséget. A kisgazdák a "családi ezüstöt" élik fel: túladtak siófoki nyaralójukon is, mégis tetemes az adósságuk.