szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Újabb hangulatmutató jelezte szerdán, hogy a németek bíznak a jövőben. A távolabbi várakozások további javulását jelezte a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet legújabb németországi üzleti bizalmi mutatója.

Hétezer német feldolgozóipari, építőipari, nagy- és kiskereskedelmi vállalat megkérdezése alapján az intézet átfogó bizalmi mutatója márciusra 82,1 pontra, több mint 26 évi mélypontra csökkent a februári 82,6 pontról, az előző mélységi rekordról. Az elemzők 82,2 pontot vártak márciusról. Ám a fél évre előre tekintő üzleti várakozások részmutatója tovább javult: 81,6 pontra a februári 80,9 pontról. A fő mutatót a jelenlegi helyzet megítélése húzta le, amelynek részmutatója 82,7 pontra esett a februári 84,3 pontról.

Annak ellenére, hogy a helyi gazdaságkutató intézetek és bankok mind nagyobb és nagyobb, a legpesszimistábbak akár 7 százalékos általános gazdasági visszaesést is jósolnak Németországnak idénre, a német üzleti körök halvány fényt látnak az alagút végén, mert az Európai Központi Bank eddig folyamatosan mérsékelte irányadó kamatát, a német kormány pedig ösztönző programokat fogadott el, amelyeknek hatása máris érezhető például a kisebb személyautók értékesítésének gyors növekedésében.

A múlt héten a mannheimi ZEW kutatóintézet márciusi hangulatmutatója is további enyhe javulást jelzett a jövőre nézve.

A ZEW hat hónapra előre tekintő németországi konjunktúra- és üzleti hangulatmutatója, mintegy háromszáz intézményi befektető és közgazdász megkérdezése alapján, márciusra mínusz 3,5 pontra javult a februári mínusz 5,8 pontról. Igaz, februárban a mutató még ennél jóval nagyobbat ugrott a januári mínusz 31,0 pontról, a borúlátók akkor rohamosan fogyatkozó többségét jelezve, de legalább az irányzat folytatódott márciusban is. A ZEW-mutató már ősz óta javul, miután előzőleg, tavaly júliusban 15 éves mélypontot ért el mínusz 63,9 ponton.

A jelenlegi helyzet megítélése a ZEW-felmérésben is romlott, de csak kevéssé: mínusz 89,4 pontra a februári mínusz 86,2 pontról. Ez kisebb romlás, mint februárban, amikor a januári mínusz 77,1 pontról esett tovább a részmutató.

Márciusra a német fogyasztói hangulatmutató 2,6 pont, a februári 2,3 pont és előzőleg januári 2,2 pont után, jelentették a GfK piackutató intézetben február végén, kétezer ember megkérdezése alapján. Tavaly márciusra 4,6 pont volt a hangulatmutató.

A recesszió miatt továbbra is sok az aggodalom, de ezt ellensúlyozza a kisebb infláció kilátása és a gazdasági mentőprogramoktól várt javulás reménye.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Gazdaság

Ifo: határozottan romlott a világgazdasági klíma

Határozottan romlott a világgazdasági klíma a negyedik negyedévben az Ifo német gazdaságkutató intézet elemzése szerint. A hangulat mérésére szolgáló mutató 99,3 pont volt az előző három hónapban mért 113,6 ponttal szemben.

MTI Gazdaság

Ifo: hangulatindex az európai üzleti siralomvölgyben

Történelmi mélypontra süllyedt a német Ifo gazdaságkutató euróövezeti gazdasági hangulatindexe: az idei év első negyedének gazdasági kilátásait tükröző index 45,1 pontra esett a tavalyi negyedik negyed 50,8 pontjáról – közölte az intézet szerdán.

MTI Gazdaság

Az Ifo német üzleti bizalmi mutatója tovább csökkent

A müncheni Ifo gazdaságkutató intézet németországi üzleti bizalmi mutatója szeptemberre 92,9 pontra csökkent az augusztusi 94,8 pontról, közölték az Ifo-nál szerdán. A mutató, száz pont alatti értékekkel, július óta jelzi a pesszimisták többségét.