Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6e3d365-59c4-4fd9-8649-30c4eae4c1aa","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Peugeot e-208 hatótávja meghaladja a 430 kilométert.","shortLead":"A felfrissített Peugeot e-208 hatótávja meghaladja a 430 kilométert.","id":"20250410_nagyobb-hatotavval-tamad-a-legujabb-elektromos-peugeot-208","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6e3d365-59c4-4fd9-8649-30c4eae4c1aa.jpg","index":0,"item":"1b0e5a0b-24ac-4902-8833-edd8f47873f5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_nagyobb-hatotavval-tamad-a-legujabb-elektromos-peugeot-208","timestamp":"2025. április. 10. 07:21","title":"Nagyobb hatótávval támad a legújabb elektromos Peugeot 208","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8aa76e4f-85d0-4637-b8ee-beae658d0f81","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A most debütált Lada Niva Sport 39 lóerővel erősebb az alapmodellnél.","shortLead":"A most debütált Lada Niva Sport 39 lóerővel erősebb az alapmodellnél.","id":"20250410_48-eve-gyartjak-es-most-sokkal-erosebb-lett-a-jo-oreg-lada-niva-sport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8aa76e4f-85d0-4637-b8ee-beae658d0f81.jpg","index":0,"item":"f3ae825b-828e-484c-99c2-f9e913b14431","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_48-eve-gyartjak-es-most-sokkal-erosebb-lett-a-jo-oreg-lada-niva-sport","timestamp":"2025. április. 10. 07:59","title":"48 éve gyártják, és most sokkal erősebb lett a jó öreg Lada Niva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"748c0538-6a5d-4839-8bbb-9cbbaa7c0828","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú régi Mercedes SL 500 egyenesen a rendszerváltás korába repít vissza bennünket.","shortLead":"Ez a szalonállapotú régi Mercedes SL 500 egyenesen a rendszerváltás korába repít vissza bennünket.","id":"20250411_35-eves-megis-bejaratosan-uj-mercedes-sl-t-kinalnak-eladasra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/748c0538-6a5d-4839-8bbb-9cbbaa7c0828.jpg","index":0,"item":"9f959bcf-3aae-45aa-931c-934db6381214","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_35-eves-megis-bejaratosan-uj-mercedes-sl-t-kinalnak-eladasra","timestamp":"2025. április. 11. 06:41","title":"35 éves, mégis bejáratósan új Mercedes SL-t kínálnak eladásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dd203fa-5630-4189-a286-c68435e8fbe7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nehéz észrevétlennek maradni egy ilyen autóval. ","shortLead":"Nehéz észrevétlennek maradni egy ilyen autóval. ","id":"20250410_Lopott-BMW-csucsmodellt-foglaltak-le-a-hataron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dd203fa-5630-4189-a286-c68435e8fbe7.jpg","index":0,"item":"07ef0f29-7cdf-4f49-b073-5f5efac6d277","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_Lopott-BMW-csucsmodellt-foglaltak-le-a-hataron","timestamp":"2025. április. 10. 10:27","title":"Lopott BMW csúcsmodellt foglaltak le a határon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"303876d2-04da-413b-95bf-0e4c2213fac0","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"„Ha egytől tízig terjedő skálán nézzük, hogy mennyire vagyok kiégve, akkor kilenc és felet mondanék” – mondja Molnár Ágnes közösségszervező, aki ennek ellenére fáradhatatlanul intézi a debreceni Baross16 ügyeit. A közösségi tér az elmúlt hetekben egy szélsőjobbos támadás miatt került a hírekbe, de az atrocitás után rengeteg támogató megnyilvánulást is kaptak. Hogyan lett a közösség a városvezetés ősellensége, hogyan fogyott el körülöttük a levegő a városban? Mi a szerepe mindebben a döntéshozók kommunikációjának? HVG-Portré.","shortLead":"„Ha egytől tízig terjedő skálán nézzük, hogy mennyire vagyok kiégve, akkor kilenc és felet mondanék” – mondja Molnár...","id":"20250411_hvg-Portre-Molnar-Agnes-kozossegszervezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/303876d2-04da-413b-95bf-0e4c2213fac0.jpg","index":0,"item":"c6d29472-8419-4ef9-8e07-938fbbb4d2ca","keywords":null,"link":"/360/20250411_hvg-Portre-Molnar-Agnes-kozossegszervezo","timestamp":"2025. április. 11. 13:35","title":"„A támadók azért jöttek be, mert a kapuban meglátták a szivárványos zászlót – egyikük azóta bocsánatot kért”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1971d8c-b0d3-4643-9987-a6a14c5747c9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az OKFŐ-n belül létrehozzák a Központi Pertámogatási Rendszert a 30 millió forint perértéket meghaladó jogviták és egyes speciális perek kezelésére.","shortLead":"Az OKFŐ-n belül létrehozzák a Központi Pertámogatási Rendszert a 30 millió forint perértéket meghaladó jogviták és...","id":"20250410_okfo-kozponti-pertamogatasi-rendszer-muhiba-panasz-korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1971d8c-b0d3-4643-9987-a6a14c5747c9.jpg","index":0,"item":"86753b13-6c1d-4f54-845d-1b5fc661c732","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_okfo-kozponti-pertamogatasi-rendszer-muhiba-panasz-korhaz","timestamp":"2025. április. 10. 07:07","title":"Évente milliárdokat fizetnek ki a magyar kórházak műhibák miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e983f90b-5fd2-4fe1-aaae-6e60b8676d96","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Repült is a helyszíni bírság és a büntetőpontok. ","shortLead":"Repült is a helyszíni bírság és a büntetőpontok. ","id":"20250411_gyorshajtas-rendorseg-sebessegmeres-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e983f90b-5fd2-4fe1-aaae-6e60b8676d96.jpg","index":0,"item":"d5f89544-ef0f-4172-9a8a-851b83556ebb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_gyorshajtas-rendorseg-sebessegmeres-birsag","timestamp":"2025. április. 11. 12:39","title":"Hatezernél is több gyorshajtót mértek be a Speedmarathonon, előtte valaki 214-gyel repesztett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64857a35-4deb-4ace-bea7-17f7a2107a64","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vizsgálatot kezdeményez a kormány annak kiderítése érdekében, hogy mesterségesen vagy természetes úton jött-e létre a ragadós száj- és körömfájást okozó vírus – közölte Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón. A tájékoztatót Vitályos Eszter kormányszóvivővel és Koncz Zsófiával, a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkárával közösen tartotta. ","shortLead":"Vizsgálatot kezdeményez a kormány annak kiderítése érdekében, hogy mesterségesen vagy természetes úton jött-e létre...","id":"20250410_Gulyas-Gergely-elarulja-hogyan-reagal-a-kormany-Donald-Trump-vamhaborujara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64857a35-4deb-4ace-bea7-17f7a2107a64.jpg","index":0,"item":"44f56399-195c-43b2-a63e-63b4fa32ab53","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_Gulyas-Gergely-elarulja-hogyan-reagal-a-kormany-Donald-Trump-vamhaborujara-ebx","timestamp":"2025. április. 10. 09:37","title":"Kormányinfó: Gulyás Gergely szerint is új stratégiára van szüksége a Fidesznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Aláírható júliusban a Nabuccóról a kormányközi megállapodás
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Reálisan nézve júliusban aláírható a Nabucco-vezetékkel kapcsolatos kormányközi-megállapodás, mivel a dokumentumról szóló szakértői tárgyalások lényegében befejeződtek, s már csak a pontos szövegezés van hátra – mondta a vezeték nemzetközi koordinációját ellátó nagykövet az Országgyűlés Nabucco eseti bizottságának ülésén szerdán.
Bayer Mihály kifejtette, május közepe óta két kormányközi konferencia volt, az egyeztetések lényegében megtörténtek, s ha péntekig egyik érdekelt ország sem jelez kifogásokat, szakértői szinten lezárultnak tekinthetők a kormányközi megállapodással kapcsolatos egyeztetések. Az Európai Beruházási Bank (EIB) a költségek 25 százalékát, mintegy 2 milliárd eurót adna a vezetékre, míg az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 1 milliárd eurót hitelezne. A Nabucco-nak nem finanszírozási oldalról vannak-lesznek problémái, mivel több kereskedelmi bank is érdeklődik iránta. A Nabucco-konzorcium szereplőinek mintegy 2,5 milliárd eurót kell betenniük, s elképzelhető az is, hogy komoly uniós finanszírozást is kaphat a vezeték.
A nagykövet amerikai tárgyalásairól elmondta, az Obama-adminisztráció is komoly támogatást ígér a Nabucco-nak. Ugyanakkor Amerika szélesebb dimenzióban értékeli a problémát, s a Nabucco-t a déli energiafolyosó megvalósulása, illetve Európa energiabiztonsága szempontjából is vizsgálja.
Kérdésekre válaszolva a nagykövet a Nabucco International Board létrehozásáról elmondta, ez politikai és szervezeti kérdés is. Politikai érdeklődés van a felállítása iránt, de például Törökország és az Európai Bizottság is azt üzente, nem kell elsietni a létrehozását. Ankara például a kormányközi megállapodás aláírása után hozná létre a vezeték képviseletében politikailag is fellépő szervezetet.
A nagykövet elmondta, a Nabucco-konzorciumnak három dolgot kell figyelembe vennie: legyen vezeték, gázkínálat és gázkereslet. S e három tényezőnek egy időben kell megjelennie. Úgy vélte, mivel a Nabucco-országok konzorciumban résztvevő vállalatai különböző mértékben vannak állami, illetve magánkézben, különböző a kockázatvállalási képességük is. Ez pedig meghatározhatja, hogy melyik vállalat, mekkora részt vállal a vezeték finanszírozásából.
Az ülésen Julia Nanay, az amerikai PFC Energy orosz és kaszpi térséggel foglalkozó igazgatója elmondta, a csővezeték építése fontos kérdés Amerikában is, s az Amerikai Egyesült Államok például támogatja azt, hogy Türkmenisztánból eljusson a földgáz Európába. Hozzátette, Amerika további erőfeszítéseket tesz azért, hogy a Kaszpi-tengerben megépüljön a gázt Európa felé továbbító csővezeték.
A szakértő úgy vélte, a Nabucco 2011-2012-re nem lesz kész, de nem látja annyira reménytelennek a helyzetet, mint ahogyan azt időnként „olvassuk a sajtóban”. Lehet hogy a Nabucco-nak nem azonnal lesz jövője, ám a nagy bankok hajlandók finanszírozni, pár év alatt lezajlik az építési folyamat. Reményét fejezet ki, hogy a Nabucco gázvezeték építésében érdekelt országok hamarosan aláírják a kormányközi megállapodást, köztük Törökország is.
Mivel Európában is nő a gázfelhasználás, fontos a források diverzifikálása. Az már nehezebb kérdés, hogyan lehet kihozni a gázt a közép-ázsiai térségből, például Iránból. Úgy vélte, a Nabucco vezetékbe táplálandó gáz rendelkezésre áll majd, például részben Kurdisztánból, s 2016-2018 táján Azerbajdzsánból is.
A Nabucco vezeték kiépítésében a Mol Nyrt. mellett az osztrák OMV, a román Transgaz, a török Botas, a bolgár Bulgargaz, valamint a német RWE vesz részt. A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európai Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték összesen 3 300 kilométer hosszú lesz, a beruházás költsége 7,9 milliárd eurót tesz ki. A vezeték áthalad Magyarországon és kikerüli Ukrajnát. Az alapforgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd, 2020-ban pedig 25,5 milliárd köbméter, míg a csúcs-forgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték.
A közép-ázsiai, kaukázusi és a közel-keleti földgáz Európába szállításainak a lehetőségeit vitatta meg az Európai Unió újabb csúcstalálkozója, amelyet pénteken tartottak Prágában. Az elért megállapodással közelebbre került a Nabucco gázvezeték megvalósítása.
A Mol egyik legígéretesebb projektjének tartja Hernádi Zsolt az egy hete kötött iraki-kurd gázüzletet. A Mol elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a licencet birtokló vállalat nem csak a tervezett Nabucco vezetékbe tudja majd betáplálni a kitermelt gázt, hanem az ottani térséget is el tudja látni, ugyanakkor az sem biztos, hogy a kitermelés tervezett időpontjában működni kezdő Nabucco kizárólag ebből a forrásból fog táplálkozni.
A iraki kormány elutasítja a kurd regionális kormányzat és az Egyesült Arab Emírségek Crescent Petroleum cége és annak leányvállalata, a Dana Gas által aláírt megállapodást, amely a tervezett Nabucco földgázvezetéket látta volna el földgázzal. A Mol és az osztrák OMV is tagja a konzorciumnak.
Oroszországot nem aggasztja a vasárnapi bejelentés arról, hogy a magyar Mol és az osztrák OMV olaj- és gázipari vállalat 10-10 százalék erejéig betársul egyesült arab emírségekbeli cégek észak-iraki, kurdisztáni gázkitermelő vállalkozásába azzal a távlati céllal, hogy az ott termelt földgázból akár teljes egészében megtöltik a tervezett Nabucco gázvezetéket, legalábbis az első időszakban.