szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Franciaország világszintű feketelista összeállítását javasolja a kockázatos járműparkot üzemeltető légitársaságokról, miután a francia hatóságok már korábban "nyugtalanító visszásságokat" észleltek a jemeni légitársaságnak a Comore-szigetek közelében lezuhant utasszállító gépével kapcsolatban.

Dominique Bussereau, a francia közlekedési minisztérium államtitkára a Le Figaro című napilap csütörtöki számában megjelent interjúban úgy vélte: az uniós feketelista önmagában azért nem elégséges, mert egyes távoli országok légitársaságai jobb gépeiket európai úticélokhoz használják az ottani rendszeres ellenőrzések miatt, a kevésbé karbantartott légi járműveket pedig más országok felé irányítják.

Az államtitkár elmondta: Franciaország eltökélt abban, hogy az illetékes európai és világszervezeteket rábírja a feketelista elkészítésére, de elismerte: a javaslatról nincs konszenzus az ENSZ polgári repüléssel foglalkozó ügynökségénél (ICAO), mivel a repülésbiztonsági előírások nem ugyanazok a világ minden országában.

Az államtitkár emlékeztetett: a fedélzetén 153 emberrel a Comore-szigetek közelében lezuhant Airbus A310 típusú gép 2007-ben Franciaországban volt felülvizsgálaton, s a francia hatóságok akkor megközelítőleg húsz "nyugtalanító visszásságot" észleltek. Bussereau kiemelte a kilazult üléseket, valamint azt, hogy nem volt elegendő nyomás a vészkijáratok megnyitásához, és a csomagtérben is tapasztaltak hiányosságokat. Kisebb hibaként jegyezték fel a francia hatóságok azt, hogy az oxigénmaszkok nem voltak a helyükre erősítve, a fedélzeti dokumentációt nem vezették naprakészen, s a mentőkészlet is elavult volt.

A Yemenia légitársaság azt állítja: az észlelt hibákat az elmúlt két évben orvosolták, de mivel az Airbus 2007 óta nem tért vissza újabb vizsgálatra Franciaországba, az államtitkár ezt nem tudta megerősíteni.

A jemeni légitársaság egyik volt utaskísérője - aki áprilisban mondott fel korábbi munkahelyén - az Ouest France című francia regionális lapnak azt állította: a lezuhant gépen általában mindenki félt. A személyzet minden repüléskor észlelt hibákat, amelyeket az indulás előtt a kifutópályán sebtében javíttatott meg a légitársaság.

"A Yemenia szándékosan használta a szemétbe való gépeit ezen az útvonalon (a jemeni fővárosból, Szanaából a Comore-szigetek felé), mert soha nem voltak ellenőrzések. A rendes gépeit a gazdagabb országok felé közlekedő járatain használja, ahol rendszeresek az ellenőrzések" - mondta az utaskísérő.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Feketelista készülhet a légitársaságokról

Javasolja az Európai Bizottság, hogy az Európai Unióban már használt minta alapján állítsanak fel világszintű feketelistát a kockázatos járműparkot üzemeltető légitársaságokról.