szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Minél hamarabb újra győztest akar hirdetni a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Záhony térség vasúti infrastruktúra fejlesztéséről kiírt pályázatnál, mivel a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) megsemmisítette a korábbi döntést.

A NIF közleménye szerint amennyiben sikerül a KDB döntésének megfelelően lezárni a folyamatot és szeptemberben szerződést kötni, a projekt befejezési határideje tartható lesz.

A NIF június 18-án sajtótájékoztató keretében hirdette ki az eredményt. Az eljárás nyertese a Colas Építő Zrt. lett a legalacsonyabb, nettó 3,891 milliárd forintos ajánlati árral, ám egy másik pályázó, az Eurokapu-21 Konzorcium az eljárás eredményét megtámadta a KDB előtt.

A KDB a jogorvoslati kérelemnek részben helyt adott, megsemmisítette a NIF eljárást lezáró döntését és 5 millió forint bírságot szabott ki. A KDB döntésének indoklása szerint a Colas ajánlatában egy szakember szakmai gyakorlatáról hamis adatot szolgáltatott, emiatt ajánlatát érvénytelennek kellett volna nyilvánítani.

Az árak alapján második helyezett Szélesnyomtáv Konzorcium ajánlatával kapcsolatban a KDB szintén azt állapította meg, hogy az egyik szakember esetében az önéletrajzában feltüntetett szakmai gyakorlat nem valós, ezért ezt az ajánlatot is érvénytelenné kell nyilvánítani.

A NIF szerint az ajánlatokkal kapcsolatban az említett szabálytalanságok a jogorvoslati eljárásban csatolt iratokból derültek ki. Mivel az ajánlatok bírálata során a zrt. a közlemény szerint nem sértette meg a közbeszerzési törvény szabályait, méltánytalannak érzi a bírság kiszabását és vizsgálja annak lehetőségét, hogy a bíróság előtt a határozat ezen részének felülvizsgálatát kérje.

A közlemény kitér arra is, hogy a Colas Építő Zrt. a KDB határozata értelmében úgynevezett kötelező kizáró ok hatálya alá került. A hivatkozott rendelkezés szerint ugyanis közbeszerzési eljárásban nem vehet részt alvállalkozóként és erőforrás szervezetként sem az, aki három évnél nem régebben lezárult közbeszerzési eljárásban hamis adatot szolgáltatott és ezért az eljárásból kizárták, illetőleg a hamis adat szolgáltatását jogerősen megállapították.

Mivel a KDB határozata jogerős és végrehajtható, a cég az eljárás lezárásától számított három éven keresztül nem vehet részt közbeszerzési eljárásban. A folyamatban lévő közbeszerzési eljárásokból szintén ki kell zárni a Colas Építő Zrt.-t: ez egy eljárást jelent – Záhony közút ép. I. –, ahol második helyen áll.

A NIF március 27-én indított nyílt közbeszerzési eljárást a Záhony térsége széles nyomtávú vontatóvágány hálózat felújítása, pályaépítés I. ütem tárgyában. Május 15-ig, az ajánlattételi határidőig a Colas Építő Zrt., a Szélesnyomtáv Konzorcium, az Eurokapu-21 Konzorcium lés az S-D Konzorcium pályázott. A legdrágább ajánlat nettó 6,329 milliárd forint volt. A felújítás Záhony, Fényeslitke, Eperjeske és Tornyospálca térségére terjed ki, és jövő év végére készül el.

A teljes záhonyi fejlesztés becsült bruttó költsége 26 milliárd forint, amelyből mintegy 19 milliárd a vasúti fejlesztés, a többi a közúti beruházás.

A fejlesztéseket az indokolja, hogy a Közlekedéstudományi Intézet becslése szerint 2015-re a Záhonyban megforduló áru mennyisége a mostani évi 3,5 millió tonnáról 7,6 millió tonnára növekszik. Ez utóbbiból a távol-keleti áru 2,5 millió tonna lesz. A rendszerváltás előtti időkben évi 15 millió tonna árut raktak át itt, de a mai csökkentett teljesítmény is azt jelenti, hogy az EU keleti határát keresztező vasúti áruforgalom negyede még mindig Záhonyon halad át.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Nyilvánosan hirdeti ki a közbeszerzések eredményeit a NIF

Minden egymilliárd forintnál többe kerülő közbeszerzése nyertesét a jövőben nyilvánosan, a sajtó jelenlétében hirdeti ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. – mondta Reményik Kálmán elnök-vezérigazgató hétfőn, az 54,9 milliárd forintba kerülő Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal átépítési szerződésének aláírásán, Budapesten.

MTI Autó

Elkerüli a 4-es főút Debrecent

Hamarosan megkezdődhet a 4-es főút Debrecent elkerülő szakaszának építése, miután a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. eredményt hirdetett a 35. számú és a 4. számú főút Hajdúhadház visszatérő ága közötti útszakasz kivitelezési munkáinak elvégzéséről.