szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Fővárosi Önkormányzat nem járt el megfelelő gondossággal a távhőszolgáltatás, a vízszolgáltatás, a szennyvízelvezetés, a szilárd- és folyékonyhulladék-kezelés, a kegyeleti közszolgáltatások és a kéményseprő-ipari közszolgáltatások hatóságai díjainak megállapításánál - olvasható az Állami Számvevőszék vizsgálatából.

Az ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ javasolta a főpolgármesternek többek között díjkoncepció készítését, a díjhátralékkal rendelkezők támogatási rendszerének átalakítását. A számvevőszék javasolta emellett, hogy a tervezett fejlesztések fedezetéül a fejlesztési hányad helyett a nyereséget (illetve egyéb forrásokat) alkalmazzák, és azt, hogy egészítsék ki a vízdíjjal összefüggésben a szindikátusi és menedzsment szerződést, a csatornahasználati díjjal kapcsolatban a részvényesi szerződést, illetve a közüzemi közszolgáltatási szerződés.

A számvevőszék szerint a Fővárosi Önkormányzatnak mint árhatóságnak nem volt díjkoncepciója, ennek hiányában pedig nem határozta meg a közszolgáltatások hatóságidíj-képzésének általános, valamint az egyes közszolgáltatásokra vonatkozó közép- és hosszú távon érvényesítendő elveit.

A vízdíj vonatkozásában a szindikátusi és menedzsmentszerződés, a csatornahasználati díj esetében a részvényesi szerződés, illetve a közüzemi szolgáltatási szerződés nem tartalmazta a díjképlet alapjául szolgáló adatok időszakos felülvizsgálatának a kötelezettségét.

A számvevőszék megállapította: a Fővárosi Önkormányzat a közszolgáltatás ellátására kötött szerződésekben, együttműködési megállapodásban nem adott útmutatást a közszolgáltató társaságoknak az önköltségszámítás kialakításához.

A hatósági díjak a vízszolgáltatás, a szennyvízelvezetés, a szilárdhulladék-kezelés, a kegyeleti közszolgáltatások közül a szórás, a sírásás, valamint a ravatalozás esetében fedezetet nyújtottak a közszolgáltatások ráfordításaira. Ez azonban nem volt megítélhető a távhőszolgáltatás és a kéményseprő-ipari közszolgáltatás esetében, mivel a közszolgáltatás költségeit nem különítették el számvitelileg. A folyékonyhulladék-kezelésnél azért nem tudták megítélni, mert megalapozatlan volt a díjkalkuláció. Emellett 2007-ben a hatósági díj nem nyújtott fedezetet a köztemetők fenntartása, a halotthűtés és a temetőn belüli szállítás költségeire.

Az ÁSZ emlékeztetett rá: a Főtáv Zrt., a Vízművek Zrt., a Csatornázási Művek Zrt., valamint az FKF Zrt. évente a fővárosi közgyűlés által meghatározott összeget fizetett be a magánszemélyek által létrehozott Hálózat Alapítványba. Az alapítvány támogatást nyújt a távhő-, a vízszolgáltatás, a szennyvízelvezetés, valamint a szilárd-hulladékkezelés díjtartozásának kiegyenlítésében, a lakossági fogyasztók fizetőképességének fenntartása érdekében.

A négy közszolgáltató 2007-re összesen 2,012 milliárd forintot, 2008-ra 1,846 milliárd forintot utaltak át az alapítványnak. A közszolgáltatók az alapítványnak befizetendő összeget beépítették a hatósági díjba.

Az ÁSZ szerint a Fővárosi Önkormányzat az alapítványnak átutalandó összeg meghatározásakor nem érvényesítette a fogyasztók érdekeit, "mivel a lakossági fogyasztók fizetőképessége fenntartásának teljes terhét - a közszolgáltatók, a Fővárosi Önkormányzat, és a fogyasztók közötti megosztás helyett - a fizető fogyasztókra hárította".

Nem érvényesítette a fogyasztók érdekeit azáltal sem, hogy "nem tette átláthatóvá a lakossági fogyasztók fizetőképessége fenntartásának áthárított terhét, mivel a közszolgáltatás számláján a közszolgáltató társaságok ennek mértékét nem jelenítették meg, valamint nem ellenőrizhető módon szervezte meg az egyes közszolgáltatók által a Hálózat Alapítvány részére átutalt összegnek az adott közszolgáltatás díjhátralékosai segítésére történő felhasználását".
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!