szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Összesen több mint 1,9 milliárd forintos bírságot szabott ki kartellezés miatt a magyarországi bankkártyapiac két szereplőjére, a Visára és a Mastercardra, illetve számos hazai pénzintézetre a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A GVH döntését azzal magyarázta, hogy a pénzintézetek egységesen és közösen rögzítették a Visa és a Mastercard kártyatársaságok jutalékát, amivel torzult a kártyatársaságok és a bankok közötti verseny is. A versenyhatóság az említett két nemzetközi kártyatársaságra vetette ki a legnagyobb büntetést, mivel megítélésük szerint e társaságok biztosítottak keretet a Merkantil Bank kivételével szinte minden magyar bankot érintő versenykorlátozó megállapodásnak.

A pénzintézetek összesen 968 millió forintos bírságot kaptak, a versenyhatóság az OTP Bankot 281 millió, a Budapest Bankot 188 millió, az MKB Bankot 84 millió, a K&H Bankot 127 millió, a CIB Bankot 91 millió, az Erste Bankot 107 millió, az ING magyarországi fióktelepét 90 millió forint megfizetésére kötelezte. A két magyarországi kártyatársaság, a Visa és a Mastercard egyenként 477 millió forintos büntetést kapott.

További részletek
A banki kartell hátteréről a legfrissebb HVG  Rossz húzás című cikkében olvashat.
A kártyás fizetési rendszerek piacára később belépő, a kártyatársaságok és bankok közötti versenykorlátozó megállapodáshoz utólag csatlakozó bankok esetében csak jogsértést állapított meg a hatóság.

A Visa és a Mastercard bűnösségét a versenyhatóság elsősorban abban látja bizonyítottnak, hogy a két vállalkozás szabályzata lehetőséget adott arra, hogy a magyar bankok közösen, mindkét kártyatársaságra azonos díjakat állapíthassanak meg, valamint a bankok elismerték, hogy kezdetben e két társaság kifejezetten segítette őket egyezségre jutni.

A versenyjogi büntetésben részesített bankok még 1996-ban állapították meg az egységes bankközi jutalék mértékét, ami nem biztosított esélyt arra, hogy a Visa és a Mastercard közötti verseny éreztesse hatását. A pénzintézetek ugyanis közvetetten befolyásolták a kereskedői díj - vagyis a kereskedő által a kártyás fizetést elfogadó banknak fizetett jutalék - szintjét, ami eredetileg a bankok közötti verseny egyik legfontosabb tényezőjének kellett volna lennie.

A GVH szerint a verseny feltételei adottak lettek volna, hiszen részben más bankok voltak tagjai a Visa és a Mastercard rendszerének, e két társaság ráadásul eltérő díjakat határozott meg a nemzetközi bankkártyás tranzakciókra. A kártyatársaságok 1996 előtt eltérő díjakat alkalmaztak, míg a megállapodás 2008-as felmondását követően szintén eltérő jutalékok érvényesültek.

A versenyhatóság a 2004-2007 közötti időszakban befolyt bankközi jutalékot vette a bírság alapjául, míg jelentős enyhítő körülményként értékelte, hogy az eljárás alá vontak maguk is felismerték, hogy a bankközi jutalék mértékén változtatni kell, és az eljárás során együttműködő magatartást tanúsítottak. További enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy az eljárás egyes elemeiről a Magyar Nemzeti Bank, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete és a GVH is tudomást szerzett, illetve az Európai Bizottság még nem sújtott bírsággal részben hasonló megoldásokat.

A kartellezés miatt büntetett társaságoknak a GVH határozatának kézhezvételétől számított 30 napon belül kell kifizetniük a bírságot, illetve ugyanennyi idejük van a fellebbezésre is.A GVH jogsértőnek találta, hogy a hazai bankok 1996-ban megállapodtak arról, hogy a Visa és Mastercard kártyákra azonos mértékű bankközi jutalékot állapítanak meg. Emiatt a két kártyatársaság közötti verseny, továbbá az elfogadó bankok közötti verseny torzult a hivatal szerint.

A kartellezés miatt büntetett társaságoknak a GVH határozatának kézhezvételétől számított 30 napon belül kell kifizetni a bírságot, illetve ugyanennyi idejük van fellebbezésre.

Tóth Tihamér, a GVH versenytanácsának elnöke az ítéletet követő sajtótájékoztatón elmondta: a hatóság európai jelentőségű döntést hozott, ugyanakkor a magyarországi rekordbüntetést továbbra is egy korábbi autópálya-kartell ellen hozott, 7 milliárd forintos bírság tartja, míg a legnagyobb egyéni büntetésnek a szerdán jogerőssé váló, Allianz Hungáriával szembeni 5,3 milliárd forintos elmarasztalás számít.

Az OTP és a Mastercard nem ért egyet

A Mastercard sajnálattal vette tudomásul a versenyhivatalnak a társaságot is elmarasztaló döntését, részletes véleményüket a határozat kézhezvétele után fejtik ki - mondta Gauder Milan, a Mastercard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős igazgatója csütörtökön Budapesten, az OTP-vel közösen tartott sajtótájékoztatón. A Visa és a Mastercard egyenként 477 millió forintos büntetést kapott.

Az OTP sem ért egyet a GVH döntésével, de a bírságot befizeti - mondta Kovács Antal, a bank vezérigazgató-helyettese a Mastercarddal közösen tartott sajtótájékoztatón. A pénzintézetek összesen 968 millió forintos bírságot kaptak, közöttük az OTP-t 281 millió forintra büntették.
Kovács Antal szerint a versenyhivatal indokai nem állják meg a helyüket. A bírságot befizetik, de megteszik a szükséges jogi lépéseket.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Nem bünteti meg Brüsszel a Mastercardot

Úgy döntött szerdán az Európai Bizottság, hogy nem bünteti meg a MasterCard céget a túlságosan magas bankközi jutalékok, azaz a tranzakciós alapdíjak miatt, miután a bankkártya-cég időközben a tarifák csökkentése mellett döntött.

MTI Itthon

Túlszámláz bankkártyás vevőinek a Deichmann

Esetenként száz-kétszáz forinttal többet számláz a cipő fogyasztói áránál a német Deichmann üzletek terminálja a magyarországi bankkártyás ügyfeleknek: a cég banki hibára hivatkozik, de vállalja a vásárlók kárpótlását - írta a keddi Magyar Nemzet.

MTI Gazdaság

Megszűnteti a nullaszázalékos bankközi jutalékot a MasterCard

Augusztus elsejétől szinte bizonyos, hogy nem nullaszázalékos lesz a MasterCard-családba tartozó plasztikok esetében a belföldi bankkártyás fizetések után a banknak járó jutalék, az úgynevezett interchange-díj mértéke – mondta a Napi Gazdaságnak Gauder Milán, a kártyacég ügyfélkapcsolati igazgatója.