szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Csak a decemberi fizetések fedezete van meg a MÁV-csoportnál, januárban elfogy a pénz, s az év első hónapjában csődbe megy a magyar vasúttársaság - írta csütörtöki számában a Magyar Nemzet egy szakmai háttéranyagra hivatkozva, amely a közlekedési tárcától jutott el a laphoz.

A dokumentum alapján a lap úgy tudja, hogy februártól nincs meg a fedezet a működés finanszírozására, "azaz nem jut bérre, energiára, megállnak a vonatok". Nem lesz pénz a szükséges minimális üzembiztonsági beruházásokra, vagyis a pálya biztonságos fenntartására, holott ezt nemcsak a MÁV, hanem egyéb vasúttársaságok is igénybe veszik.

A Magyar Nemzet azt írta: nem jut az adósságok törlesztésére sem, ami a jövő évben 33,8 milliárd forint követelés megtagadása. Nem jut pénz a közlekedési kormányzat által tervezett átalakításra sem, amelynek lebonyolítására Antali Károly közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos 42 milliárd forintot igényelt, de amelyre a lap birtokába került szakmai anyag társaságonként ötmilliárd forintot irányoz elő.

A dokumentum felsorolja azokat a lépéseket, amelyek nélkül a MÁV Zrt. a jövő év elején finanszírozhatatlanná válik. Ekkor csődhelyzet alakul ki, amely nemcsak a jelenlegi anyacéget, de annak leányvállalatait is érinti.

A minisztériumi háttéranyag megállapítja azt is, hogy a vasúttársaságot már ebben az évben is csak a MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyt mintegy 100 milliárd forint mentette meg a fizetésképtelenségtől. A privatizációs bevétel negyedét, 24 milliárd forintot fordították az idén a pályavasút finanszírozására - olvasható a Magyar Nemzetben.

A kormányszóvivő szerint nem minisztériumi háttéranyagból származnak azok az információk, amelyek szerint csak a decemberi fizetések fedezete van meg a MÁV-csoportnál, januárban pedig elfogy a pénz, és az év első hónapjában csődbe megy a vasúttársaság. A MÁV szerint nem felel meg a valóságnak a MÁV Zrt. csődhelyzetéről megjelent híresztelés, a vasúttársaság pénzügyi helyzete stabil, fizetőképessége biztosított - közölte a MÁV csütörtökön este az MTI-vel.

A MÁV is és a kormányszóvivő is cáfol

Budai Bernadett a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón hangsúlyozta: komolyabb beavatkozás nélkül a MÁV gazdálkodása valóban már a jövő év első félévében súlyos gazdálkodási krízishelyzetbe kerülhetne. Hozzátette: éppen ezért szükségesek kormányzati intézkedések, de ezek még a tervezési fázisban vannak. Tájékoztatása szerint a kormány három éves program keretében stabilizálná a MÁV helyzetét, átalakítaná egyebek közt a tarifa és a kedvezmények rendszerét, illetve a vállalati struktúrát.

"Nem felel meg a valóságnak a MÁV Zrt. csődhelyzetéről megjelent híresztelés. A vasúttársaság pénzügyi helyzete stabil, fizetőképessége biztosított" - olvasható abban a közleményben, amelyet a vasúttársaság csütörtök este juttatott el az MTI-hez.

A MÁV közleménye szerint az előző évek eredményes gazdálkodásának következtében a MÁV Zrt. likviditási helyzete 2009-ben rendezett, kötelezettségeinek eddig is és ezt követően is rendben eleget tett és tesz. "Ennek, valamint közszolgáltatói státuszának köszönhetően a MÁV esetében a csődhelyzet nem értelmezhető kategória. A társaság gazdálkodási és likviditási helyzetéről folyamatosan tájékoztatja vezető testületeit, valamint az alapítói jogokat gyakorló Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumot (KHEM)" - olvasható a dokumentumban.

A közlemény szerint a MÁV Zrt. és legnagyobb leányvállalatai - MÁV-START Zrt., MÁV-TRAKCIÓ Zrt., MÁV-GÉPÉSZET Zrt. - 2007. és 2008. évi gazdálkodása nyereséges volt, 2008-ban a MÁV Zrt. eredménye elérte a 41 milliárd forintot. A MÁV csoport bevételei között meghatározó a KHEM által megrendelt személyszállítási tevékenység ellenértéke.

A közlemény alapján jelenleg zajlik a társaság 2010-es tevékenységének tervezése, amelynek során kiemelt szempont a megrendelt szolgáltatás mérete, az ehhez kapcsolódó piaci és költségvetési költségtérítési források, azaz a pénzügyi háttér megtervezése, biztosítása. Figyelembe véve, hogy a MÁV csoport tagjai szolgáltatók, a megrendelés ellenértékeként beérkező szolgáltatási bevételéből gazdálkodnak, így a megrendelővel történő egyeztetés a további, hosszú távú likviditási biztonság érdekében elengedhetetlen - ismerteti a MÁV közleménye.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
MTI/hvg.hu Itthon

Leválthatják a MÁV vezérigazgatóját

A közösségi közlekedés átalakításával párhuzamosan személyi döntések is aktuálissá válnak MÁV-nál, a közeljövőben leválthatják Heinczinger Istvánt, a MÁV Zrt. vezérigazgatóját - értesült kormányzati forrásból az MTI.

HavariaPress Itthon

MÁV: brutális sztrájkok jöhetnek

A lehetséges MÁV-sztrájk alatt vasúti átjárókat állnának el a szerelvényekkel, így megbénulna a közúti közlekedés is - a Magyar Nemzet szerint ez a terv is megfogalmazódott a munkabeszüntetésre készülő vasutasok között.

MTI Gazdaság

Teljes kiürítés: a MÁV a jövőben már nevében sem viselné az állami jelzőt

A készülő átalakítási koncepció szerint a jövőben már nevében sem viselné az állami jelzőt a Magyar Államvasutak (MÁV); a jelenlegi MÁV Zrt.-ből leválasztanák a működéshez szükséges egységeket, a meglévő 247 milliárdos hitelállomány mellé 88 milliárd forintnyi új kölcsönnel terhelt, „kiüresített” társaságot pedig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) felügyelete alá helyeznék –a írta hétfői számában a Népszava.

hvg.hu Itthon

Odébbállt a MÁV-tól Aba Botond

A hvg.hu információja szerint szerdán lemondott a MÁV Start felügyelőbizottsági tagságáról Aba Botond, a BKV egykori vezetője.

MTI Gazdaság

Több mint nyolcvanmilliárd forint hitelt akar a MÁV

Nem kevesebb, mint 88 milliárd forintnyi hitelt igényel a MÁV; a kölcsönkérelmek október végén a bankok elé kerülhetnek - mondta a Világgazdaságnak a közösségi közlekedés átalakítását irányító kormánybiztos.

HavariaPress Gazdaság

Végleg szakított a MÁV és a MÁV Biztosító

Megszületett az a jogerős bírósági végzés, amely kimondja, hogy a MÁV Zrt. 2006 óta sem tagsági, sem gazdasági kapcsolatban nincs a MÁV Általános Biztosító Egyesülettel - jelenti a HavariaPress.

Megszüntetik az e-recept könnyített kiváltását

Megszüntetik az e-recept könnyített kiváltását

Mindössze 197 autót gyártottak Nagy-Britanniában áprilisban

Mindössze 197 autót gyártottak Nagy-Britanniában áprilisban

Nincs strandidő a hosszú hétvégén

Nincs strandidő a hosszú hétvégén