Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A nemrég kiszabott 3,6 milliárd forintos bírság után újabb, várhatóan még vaskosabb büntetés vár Magyarországra. A legfrissebb, csütörtökön megjelenő HVG összeállítása szerint az uniós ellenőrök súlyos szabálytalanságokat találtak a mezőgazdasági gépbeszerzések támogatásánál.
November elején jár le az a határidő, amit a magyar agrárirányítás kapott az Európai Bizottságtól (EB), hogy magyarázatot adjon a mezőgazdasági üzemek korszerűsítésére, illetve a termelői csoportok támogatására kiírt pályázatoknál talált szabálytalanságokra. Az EB szeptember elején értesítette a magyar agrárirányítást, hogy vizsgálatai alapján azt vélelmezi: a magyar hatóságok „nem tettek mindenben eleget az uniós jogszabályok követelményeinek”. Egyben arról is tájékoztatta az agrár- és a pénzügyi tárcát, valamint a kifizetésekért felelős Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalt (MVH), hogy javasolhatja, vonják meg Magyarországtól az érintett agrár- és vidékfejlesztési támogatások egy részét, amennyiben a feltárt hiányosságok a kifizetési rendszerek igazgatását és a kifizetések ellenőrzését érintik.
Márpedig a jelek szerint erről lehet szó. Az uniós auditorok egyebek mellett azt állítják, hogy a gépbeszerzéseknél túlszámlázások történtek. Ez úgy fordulhat elő, hogy a termelők a támogatással megvásárolni kívánt gépet a referenciaárakat – azaz a legmagasabb, még támogatható beszerzési árakat – tartalmazó katalógusból választották ki. A tényleges beszerzési árat az MVH nem vizsgálta, az uniós ellenőrök viszont igen, és azt tapasztalták, hogy a megfizetett ár néha egyharmaddal is alacsonyabb volt a referenciaárnál. Ráadásul a magyar hatóságok az akták kezelésének egyszerűsítésére és az irodai papírmennyiség csökkentésére hivatkozva elegendőnek tartották, hogy a támogatás kifizetése iránti kérelemre csupán a számlák néhány adatát írják rá, a számlamásolat csatolását nem tartották szükségesnek. Még a helyszíni ellenőrzések esetén is csak a legfontosabbnak ítélt két számlát ellenőrizték, s ha azokat rendben találták, a többit akkor sem vizsgálták, ha a gazdálkodó több gép beszerzéséhez is igényelt támogatást.
Adminisztratív lazaságra utal az is, hogy az uniós auditorok találkoztak olyan esettel, amikor hiányzott egy, a támogatási kérelemhez elengedhetetlen igazoló okmány, és ezt a magyar hatóság a saját ellenőrzése során nem vizsgálta. Előfordult, hogy a támogatást igénylő nem vezetett nyilvántartást az állatállományról, és hogy nem lehetett megállapítani, kiterjedt-e a magyar hatóságok ellenőrzése arra, valójában mekkora területet birtokol a gazdálkodó. Az uniós részfinanszírozással meghirdetett gépbeszerzésekre 2007-ben összesen 41,5 milliárd forintnyi igényt hagyott jóvá az MVH, az idén nyáron újra megnyitott géppályázatokra pedig 30 milliárd forintot különítettek el. Margittai Miklós, az MVH elnöke a HVG érdeklődésére nem kívánta kommentálni a brüsszeli auditorok megállapításait, arra hivatkozva, hogy dolgoznak a válaszokon, és megpróbálják megvédeni eljárásukat. Így az sem tudható, hogy az idén meghirdetett gépbeszerzési pályázatoknál az MVH változtatott-e azon a gyakorlaton, amit most Brüsszel kifogásol.
A termelői csoportok jogszabályellenes támogatását is említő jelentésben a várható szankciókat nem számszerűsítik, ezek azonban szakértők szerint bőven meghaladhatják az EB által néhány hete kiszabott 3,6 milliárd forintos bírságot. Utóbbit az általa utalandó közvetlen támogatásból tartja majd vissza Brüsszel. A magyar agrárirányítás részletfizetést kér az EU-tól, hogy az ne egyszerre, hanem három év alatt vonja le a büntetést. A szankciót a 2004-ben és 2005-ben igényelt közvetlen kifizetések, azaz területalapú támogatások szabálytalanságai miatt rótta ki az EB. A büntetés mértékét eredetileg 9,6 milliárd forintban határozták meg, ezt sikerült a tárgyalásokon 3,6 milliárdra lefaragni – mondta a HVG-nek Margittai.
© Fazekas István |
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A kegyelmi botrány után is trükköznek a gyermekvédelemben a számokkal, hogy Orbán Viktor elmondhassa, vállalható az állami gondozás állapota. A családjukból kiszakadó gyermekek ezt először a túlzsúfolt, eszköztelen befogadóotthonokban tapasztalják meg.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.