szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tizenkilenc európai országban nőtt a bizalom, míg Dániában, Hollandiában és Csehországban csökkent. Magyarországon 6 ponttal javult a Nielsen piackutató cég fogyasztói bizalmi indexe idén októberben, áprilishoz képest. Így 58 pontos a legfrissebb magyar mutató, amely azonban még mindig messze van a válság előtti szinttől.

A javulás beleillik a pozitív nemzetközi trendbe. A Nielsen piackutató vállalat Globális Fogyasztói Indexe ugyanis 54 országban átlagosan 77 pontról 86-ra emelkedett, a fél évvel korábbi felméréshez viszonyítva.

Magyarországon legnagyobb arányban a személyes pénzügyi helyzet megítélése javult az index három eleme közül. Ugyanis megkérdezett honfitársaink 20 százaléka jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban. Fél évvel korábban még csak 13 százalék nyilatkozott így.

A Nielsen fogyasztói bizalmi indexe néhány európai országban

Ország

2008 I. félév

2008 II. félév

2009 I. félév

2009 II. félév

Globális átlag

88

84

77

86

Magyarország

67

71

52

58

Ausztria

87

85

79

84

Csehország

93

85

74

69

Lengyelország

105

98

82

85

Németország

78

75

73

77

Oroszország

106

104

75

85

Forrás: Nielsen

A magyarok a helyzetet legkedvezőbbnek a számukra szükséges árucikkek megvásárlása szempontjából tartják, az index három összetevője közül. A válaszadók 22 százaléka nevezte jónak a vásárlási klímát októberben, ugyanannyi pedig rossznak. Hat hónappal azelőtt 20 százalék mondta, hogy jó, és 25 százalék, hogy rossz. A mostani kedvezőbb arányok a fogyasztói bizalom erősödéséről tanúskodnak.

Viszont az országban a munkahelyi kilátásokat csak 4 százalék ítéli meg jónak, a következő tizenkét hónapban, 44(!) százalék pedig rossznak. Az áprilisi felmérés során borúlátóbban nyilatkoztak a válaszadók, mert akkor 52 százalék vélte, hogy a munkaerő piac rosszul alakul majd.

A személyes pénzügyi helyzet megítélése a következő tizenkét hónap során néhány európai országban, 2009 októberében, százalék

Ország

Kitűnő

Nem olyan jó

Rossz

Nem tudom

Globális átlag

5

45

36

10

4

Magyarország

0

20

55

10

3

Ausztria

3

50

35

10

2

Románia

1

32

49

13

5

Csehország

1

34

42

19

3

Lengyelország

1

46

41

10

3

Németország

3

41

39

16

1

Oroszország

5

46

41

3

4

Forrás: Nielsen

Európában legmagasabb a fogyasztói bizalmi index Norvégiában (110 pont), Dániában (100), Hollandiában (92). Figyelemre méltó, hogy földrészünk élmezőnyébe tartoznak a lengyelek és oroszok is (85-85).

A magyarországi 58 pontos indexnél, az európai országok közül alacsonyabb a mutató Litvániában (54), Portugáliában (53) és Lettországban (49).

Ami a trendeket illeti: a vizsgált 23 európai ország közül Magyarországgal együtt tizenkilencben emelkedett a fogyasztói bizalmi index, az első félévhez képest. Csökkent Dániában, Hollandiában és Csehországban. Nem változott Litvániában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!