Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Tizenkilenc európai országban nőtt a bizalom, míg Dániában, Hollandiában és Csehországban csökkent. Magyarországon 6 ponttal javult a Nielsen piackutató cég fogyasztói bizalmi indexe idén októberben, áprilishoz képest. Így 58 pontos a legfrissebb magyar mutató, amely azonban még mindig messze van a válság előtti szinttől.
A javulás beleillik a pozitív nemzetközi trendbe. A Nielsen piackutató vállalat Globális Fogyasztói Indexe ugyanis 54 országban átlagosan 77 pontról 86-ra emelkedett, a fél évvel korábbi felméréshez viszonyítva.
Magyarországon legnagyobb arányban a személyes pénzügyi helyzet megítélése javult az index három eleme közül. Ugyanis megkérdezett honfitársaink 20 százaléka jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban. Fél évvel korábban még csak 13 százalék nyilatkozott így.
A Nielsen fogyasztói bizalmi indexe néhány európai országban
Ország | 2008 I. félév | 2008 II. félév | 2009 I. félév | 2009 II. félév |
Globális átlag | 88 | 84 | 77 | 86 |
Magyarország | 67 | 71 | 52 | 58 |
Ausztria | 87 | 85 | 79 | 84 |
Csehország | 93 | 85 | 74 | 69 |
Lengyelország | 105 | 98 | 82 | 85 |
Németország | 78 | 75 | 73 | 77 |
Oroszország | 106 | 104 | 75 | 85 |
Forrás: Nielsen
A magyarok a helyzetet legkedvezőbbnek a számukra szükséges árucikkek megvásárlása szempontjából tartják, az index három összetevője közül. A válaszadók 22 százaléka nevezte jónak a vásárlási klímát októberben, ugyanannyi pedig rossznak. Hat hónappal azelőtt 20 százalék mondta, hogy jó, és 25 százalék, hogy rossz. A mostani kedvezőbb arányok a fogyasztói bizalom erősödéséről tanúskodnak.
Viszont az országban a munkahelyi kilátásokat csak 4 százalék ítéli meg jónak, a következő tizenkét hónapban, 44(!) százalék pedig rossznak. Az áprilisi felmérés során borúlátóbban nyilatkoztak a válaszadók, mert akkor 52 százalék vélte, hogy a munkaerő piac rosszul alakul majd.
A személyes pénzügyi helyzet megítélése a következő tizenkét hónap során néhány európai országban, 2009 októberében, százalék
Ország | Kitűnő | Jó | Nem olyan jó | Rossz | Nem tudom |
Globális átlag | 5 | 45 | 36 | 10 | 4 |
Magyarország | 0 | 20 | 55 | 10 | 3 |
Ausztria | 3 | 50 | 35 | 10 | 2 |
Románia | 1 | 32 | 49 | 13 | 5 |
Csehország | 1 | 34 | 42 | 19 | 3 |
Lengyelország | 1 | 46 | 41 | 10 | 3 |
Németország | 3 | 41 | 39 | 16 | 1 |
Oroszország | 5 | 46 | 41 | 3 | 4 |
Forrás: Nielsen
Európában legmagasabb a fogyasztói bizalmi index Norvégiában (110 pont), Dániában (100), Hollandiában (92). Figyelemre méltó, hogy földrészünk élmezőnyébe tartoznak a lengyelek és oroszok is (85-85).
A magyarországi 58 pontos indexnél, az európai országok közül alacsonyabb a mutató Litvániában (54), Portugáliában (53) és Lettországban (49).
Ami a trendeket illeti: a vizsgált 23 európai ország közül Magyarországgal együtt tizenkilencben emelkedett a fogyasztói bizalmi index, az első félévhez képest. Csökkent Dániában, Hollandiában és Csehországban. Nem változott Litvániában.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.