Óvszertől az RTL-ig

Az utolsó pecsét is rákerült azokra a dokumentumokra, amelyek alapján cégein keresztül Rákosi Tamás, a Rako gumi óvszerek névadója lett az RTL Klub kereskedelmi televíziót működtető társaság 31 százalékos tulajdonosa.

  • HVG HVG
Óvszertől az RTL-ig

A részvénypakettet eddig birtokló IKO-Telekom Média Holding Zrt.-ből ugyanis kiszállt a Magyar Telekom Nyrt., a vagyonon pedig testvériesen megosztoztak. A mobil tartalomszolgáltatással foglalkozó két kft a kiszálló Telekom Média Holding tulajdonába kerül, az RTL-csomag pedig a fennmaradó, IKO Média Holdingra átkeresztelt cégé marad. Az IKO Média egyedüli részvényese az IKO Production Kft., amely Rákosi és az ő luxemburgi bejegyzésű cége, az Opticorp SA tulajdonában áll.

A tízéves kora óta Belgiumban nevelkedett, orvosi tanulmányokat is folytató, ma kétlaki életet élő Rákosi a rendszerváltás környékén egészségügyi vállalkozásokkal jelent meg Magyarországon. A kilencvenes években a Rako-Interako Kft. által forgalmazott óvszer volt a legismertebb a Lajtán innen, a Dentalcoop fogorvosi rendelőket működtetett a legfőbb turisztikai központokban, az Optiris-hálózathoz pedig ma is 30 optikai szaküzlet tartozik. Az RTL Klubnál Jean Charles de Keyser vezérigazgató barátjaként ismerték meg Rákosit, a 2001-ben bejegyzett IKO Production pedig gyakorlatilag azonnal a csatorna legnagyobb műsorbeszállítójává vált. A cég gyártotta a régebbi műsorok közül egyebek közt a Reggelit és a Való Világot, újabban a Celeb vagyok és a Vacsoracsata című műsorokat.

HVG
Tulajdonrészt először 2003-ban szerzett az IKO a tévétársaságban, amikor megvásárolta a Raiffeisen-csoport összesen 6 százalékos RTL-pakettjét, majd egy évvel később közös holdingot hozott létre a 25 százalékos RTL-csomagot birtokló Matávval (Magyar Telekommal), e közösködésből viszi most a teljes, 31 százalékos pakkot. A Magyar RTL Zrt. egyébként 93., az IKO-Telekom 126. volt a 2007-ben legnagyobb nyereséget elért cégek listáján, az árbevétel-arányos nyereség alapján viszont a tévétársaság a 147., tulajdonosa pedig az 1. helyet érdemelte ki (HVG, 2009. január 10.).

Mindeközben a kőkemény és zárkózott üzletember hírében álló Rákosi és az IKO-birodalom tovább terjeszkedett. Az IKO Sales House révén jelen vannak a reklámfelület-értékesítésben, a Backlite és a Mediacontact a közterületi reklámpiac fontos szereplője, az IKO Kábeltévé pedig a kelet-közép-európai és a balkáni térség 10 országában működik. Magyarországi kínálatukban tíz csatorna, például a Film+, a Sportklub+, a Reflektor TV, a Sorozat+, a Poén!, a DoQ és a The Fishing & Hunting horgász- és vadászcsatorna szerepel.

Az IKO a kábeltársaság és külföldi cégei, például az IKO Romania és az IKO Praha révén kerüli ki a médiatörvény azon rendelkezését, hogy országos műsorszolgáltató a szakosított csatornák kivételével más műsor-szolgáltatási jogosultságot nem szerezhet. A Rákosi-birodalom 2007. évi összes forgalma mintegy 13 milliárd forint, a Magyar RTL-é 36 milliárd forint volt. Az imázsát egyebek közt szivarral, luxusterepjáróval és az autóversenyzés iránti rajongással alakító üzletember vagyona több mint 50 milliárd forintra tehető.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek