Óvszertől az RTL-ig

Az utolsó pecsét is rákerült azokra a dokumentumokra, amelyek alapján cégein keresztül Rákosi Tamás, a Rako gumi óvszerek névadója lett az RTL Klub kereskedelmi televíziót működtető társaság 31 százalékos tulajdonosa.

  • HVG
Óvszertől az RTL-ig

A részvénypakettet eddig birtokló IKO-Telekom Média Holding Zrt.-ből ugyanis kiszállt a Magyar Telekom Nyrt., a vagyonon pedig testvériesen megosztoztak. A mobil tartalomszolgáltatással foglalkozó két kft a kiszálló Telekom Média Holding tulajdonába kerül, az RTL-csomag pedig a fennmaradó, IKO Média Holdingra átkeresztelt cégé marad. Az IKO Média egyedüli részvényese az IKO Production Kft., amely Rákosi és az ő luxemburgi bejegyzésű cége, az Opticorp SA tulajdonában áll.

A tízéves kora óta Belgiumban nevelkedett, orvosi tanulmányokat is folytató, ma kétlaki életet élő Rákosi a rendszerváltás környékén egészségügyi vállalkozásokkal jelent meg Magyarországon. A kilencvenes években a Rako-Interako Kft. által forgalmazott óvszer volt a legismertebb a Lajtán innen, a Dentalcoop fogorvosi rendelőket működtetett a legfőbb turisztikai központokban, az Optiris-hálózathoz pedig ma is 30 optikai szaküzlet tartozik. Az RTL Klubnál Jean Charles de Keyser vezérigazgató barátjaként ismerték meg Rákosit, a 2001-ben bejegyzett IKO Production pedig gyakorlatilag azonnal a csatorna legnagyobb műsorbeszállítójává vált. A cég gyártotta a régebbi műsorok közül egyebek közt a Reggelit és a Való Világot, újabban a Celeb vagyok és a Vacsoracsata című műsorokat.

HVG
Tulajdonrészt először 2003-ban szerzett az IKO a tévétársaságban, amikor megvásárolta a Raiffeisen-csoport összesen 6 százalékos RTL-pakettjét, majd egy évvel később közös holdingot hozott létre a 25 százalékos RTL-csomagot birtokló Matávval (Magyar Telekommal), e közösködésből viszi most a teljes, 31 százalékos pakkot. A Magyar RTL Zrt. egyébként 93., az IKO-Telekom 126. volt a 2007-ben legnagyobb nyereséget elért cégek listáján, az árbevétel-arányos nyereség alapján viszont a tévétársaság a 147., tulajdonosa pedig az 1. helyet érdemelte ki (HVG, 2009. január 10.).

Mindeközben a kőkemény és zárkózott üzletember hírében álló Rákosi és az IKO-birodalom tovább terjeszkedett. Az IKO Sales House révén jelen vannak a reklámfelület-értékesítésben, a Backlite és a Mediacontact a közterületi reklámpiac fontos szereplője, az IKO Kábeltévé pedig a kelet-közép-európai és a balkáni térség 10 országában működik. Magyarországi kínálatukban tíz csatorna, például a Film+, a Sportklub+, a Reflektor TV, a Sorozat+, a Poén!, a DoQ és a The Fishing & Hunting horgász- és vadászcsatorna szerepel.

Az IKO a kábeltársaság és külföldi cégei, például az IKO Romania és az IKO Praha révén kerüli ki a médiatörvény azon rendelkezését, hogy országos műsorszolgáltató a szakosított csatornák kivételével más műsor-szolgáltatási jogosultságot nem szerezhet. A Rákosi-birodalom 2007. évi összes forgalma mintegy 13 milliárd forint, a Magyar RTL-é 36 milliárd forint volt. Az imázsát egyebek közt szivarral, luxusterepjáróval és az autóversenyzés iránti rajongással alakító üzletember vagyona több mint 50 milliárd forintra tehető.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.