Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Drágul a parkolás a fővárosban, de az üzemeltető cégek gazdálkodása továbbra is átláthatatlan – nem tudni, mire megy el évi több százmillió forint közpénz.
Úgy tűnik, senkinek sem szívügye, hogy kiderüljön, vajon az MSZP–Fidesz nagykoalícióban létrehozott, három pesti és négy budai önkormányzatot tömörítő Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulása miért kötött 1999-ben olyan, tíz évre szóló, előnytelen szerződést a Centrum Parkolórendszer Kft.-vel, amelyet még az ügyészség által felkért igazságügyi szakértő intézet is hátrányosnak talált a kerületekre nézve. Pedig egyes becslések szerint a Centrum-szerződés miatt évi félmilliárd forint bevételtől estek el az önkormányzatok.
Két év telt el azóta, hogy a Magyar Demokrata Fórum parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte, mert a szerződés mögött a szocialisták és a Fidesz között létrejött korrupciós háttéralkut sejtett. Az Alkotmánybíróság csak idén május elején mondta ki, hogy a vizsgálóbizottság felállításának nincs alkotmányos akadálya. De a testület így sem fog megalakulni, mivel az MDF-nek jelenleg nincs frakciója, így nem kezdeményezhet, a többi párt pedig soha nem is akarta bolygatni a Centrum-ügyet. Az MDF ezért – mint Herényi Károly volt frakcióvezető a HVG-nek elmondta – hamarosan a parlament elnökéhez fordul.
HVG |
Vizsgálnivaló pedig alighanem ezenfelül is akadna. A fővárosi tulajdonban lévő, szervezéssel és tanácsadással foglalkozó Parking Kft. adatsora szerint az önkormányzati társulás által megbízott parkolási cégek – a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. (BÖP), a Centrum Parkolórendszer Kft., a Belváros-Lipótváros Parkolásszervező és Üzemeltető Zrt. (BLP) – az utóbbi három évben összesen 19,4 milliárd forint bevételt könyveltek el parkolási díjból és pótdíjakból, amiből 9 milliárdot fizettek be a megbízó önkormányzatoknak. Vajon mire ment el három év alatt több mint tízmilliárd forint? A HVG több forrásból úgy tudja, a cégek által feltüntetett működési költségeket az önkormányzatok nem képesek ellenőrizni, más értelmezés szerint nem is igen akarják.
Nem világos, mi az oka, hogy míg az egyik társaság nettó árbevételének 31 százalékát, addig a másik ennek több mint a dupláját, 63 százalékot fizetett be a megbízó helyhatóságoknak (lásd a táblázatot). Az előbbi, meglehetősen gyatra kifizetést a BÖP produkálta, amely például a parkolási díjakból származó 2007-es bevételét 2008-ra tíz százalékkal, 1 milliárd forint fölé tornázta, miközben az üzemeltető által felhasznált összeg jóval nagyobb arányban, 676 millió forintról 971 millióra nőtt.
A BÖP-fennhatóság alá tartozó kerületekben megbomlott a másutt jól működő MSZP–Fidesz-összhang, és az önkormányzati bevétel apadása láttán korrupciós ügyletet emleget és ügyészségi feljelentést tett Spaller Endre XIII. kerületi Fidesz-frakció-vezető. Azt állítja, hogy a BÖP ügyvezetője, Rusznák Imre – aki tizenkét évig szocialista képviselőként dolgozott a fővárosi önkormányzatnál – egy hangfelvétel tanúsága szerint 2007 végén tudott arról, hogy a cég által foglalkoztatott, megkenhető parkolóőrök évente 100-200 millió forint kárt okoznak a társaságnak. Csakhogy azóta a BÖP szigorította a munkafeltételeket, így tíz százalékkal nőtt a díjbevétel – állította Rusznák a HVG-nek. „Semennyire sem lehet a kft költségeit ellenőrizni” – fakadt ki Spaller, aki szerint az MSZP-s többségű testület nem foglalkozik részletes elszámoltatással, az ellenzék pedig hiába kérte az amúgy a IX. és XIII. kerület, valamint a főváros tulajdonában álló cég főkönyvét.
Rogán Antal V. kerületi polgármester mindenesetre a minap közölte: a kerület a parkolási társaság bevételének 75 százalékával lenne elégedett, azaz 25 százalékos működési költséget tekint elfogadhatónak. Pedig az összes társaság ennél jóval nagyobb hányadot könyvel el magának. (A Centrum Kft. például évente 2 milliárd forintot költ el saját működésére, tavalyi nettó árbevételének 43 százaléka jutott az önkormányzatoknak, de a beruházási költségeket is leszámítva mindössze 22 százalékot fizetett.) Rogán a saját kezébe veszi a parkolást az V. kerület és a főváros által megbízott BLP körül kipattant botrány miatt, a cég ugyanis 2007-ben 60 millió forintért lízingelt egy Ferrarit.
A polgármester javaslatára május közepén a két önkormányzat nevében ténykedő Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás október 31-ei határidővel felbontotta a BLP-vel az 1997 novemberében kötött szerződést – amely idén egyébként is lejárt volna –, és arról határozott, hogy novembertől a kerület közterület-fenntartó vállalata veszi át a parkolási rendszer üzemeltetését. A kerület igyekezett leszögezni, hogy a szerződésbontást kizárólag az inkriminált számla miatt tartja szükségesnek, egyébként elégedett a bevételeinek tavaly már a 63 százalékát az önkormányzatnak juttató BLP Zrt.-vel és annak tulajdonosával. (Utóbbi, Csipak Péter építési vállalkozó más kerületi programokban is érdekelt, például egy másik cége ütötte nyélbe a Deák Ferenc utcai Fashion Street beruházást.)
A Centrum Parkoló Kft.-vel a VI., a VII. és a VIII. kerület által kötött alapszerződések 2009 szeptemberében lejárnak, de a HVG információja szerint nem kerülhet sor az egyszerű meghosszabbításukra. Juharos Róbert, a Centrum ellenőrzését végző, hét kerület együttműködésével alakult Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulása soros elnöke a HVG-nek elmondta, nem kaptak rá felhatalmazást, így várhatóan koncessziós vagy közbeszerzési eljárás keretében pályázatot írnak ki az érintett képviselő-testületek.
SÁGHY ERNA
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A kamatcsökkentést követően megugrott az érdeklődés a Széchenyi Kártya Max Plusz beruházási hiteltermékei iránt.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.
Novák Előd szerint a Fidesz hülyét csinál magából.
Hosszú hallgatás után jelentkezett a kormányközeli közvélemény-kutató.
A műsorvezető kiáll a szombati felvonulók mellett és drukkol, hogy békés legyen a rendezvény.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A jelentős indulótőkével is megtámogatott alapítvány már dátumot sem mond, mikorra várható a régóta ígért beruházás.