szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?

A MÁV Informatika Zrt.-nél hűtlen kezelés gyanúja miatt zajlik rendőrségi eljárás. Vizsgálják azt is, hogy a cég által kiírt gépjárműflotta-tender mennyire volt szabályos – tudta meg a hvg.hu. Kétségtelen, hogy mivel állami cég, azaz a MÁV leányvállalatáról van szó, a törvény szerint megteheti, hogy meghívásos alapon írja ki a pályázatot, ne kelljen versenyeztetni az ajánlattevőket. Ez azonban – pályázók és szakértők szerint is – a korrupció melegágya lehet. Egy szakértő-ügyvéd segyítségével nagyító alá vesszük a gépjármúflotta vásárlására kiírt, több sebből vérző pályázatot.

Meghívásos pályázatot írt ki gépjárműflottájának cseréjére a MÁV Informatika Zrt. tavaly december 10-én. A cég 43 áruszállító járművet és autót lízingelne, s a gépkocsik átadásának idén májusban kellene megkezdődnie.

Varga Tamás,a közbeszerzési eljárásokra is szakosodott ügyvéd a pályázati anyag áttekintése után úgy nyilatkozott,  hogy a kiírás a közbeszerzés megkerülésére szolgálhat. Az  állami cégek 100 százalékos tulajdonú leányvállalatai – így a MÁV Informatikai Zrt. is -- közbeszerzés alá esik, ha az alaptevékenység ellátásáról van szó.  Kérdés, hogy a MÁV Informatika esetében mi minősül alaptevékenység ellátásának és mi nem – jegyezte meg Varga.  „Több legfelsőbb bírósági döntés van a MÁV-leánycégére vonatkozóan. Többször támadták már a céget, azzal, hogy ílyenformán  a közbeszerzést megkerülve tudnak vásárolni.  Nem egyszer merült fel a gyanú, hogy egyes informatikai beszerzések mögött esetleg maga a MÁV áll, amely így akarja elkerülni a közbeszerzést.”- tette hozzá.

A MÁV Informatika Zrt.
„A társaság a hazai IT outsourcing, a közlekedésinformatikai és a hitelesítésszolgáltatási piac meghatározó szereplője. E területen végzett tanácsadási, fejlesztési, működtetési és rendszerfelügyeleti szolgáltatásait a MÁV vállalatcsoport társaságain kívül a kormányzati és a nagyvállalati szektor is igénybe veszi” – szerepel a cég honlapján. A céget 2007 márciusa óta Hosszú Sándor vezérigazgató mellett öt igazgató irányítja.

A MÁV Informatika által kiírt flottabeszerzés jogszerű , fejtegette az ügyvéd,   "ám más a helyzet, ha a járművek  utóbb az anyavállalatnál kötnek ki, vagyis a MÁV Informatika csak transzferállomásként szolgál mert ilyen esetben, ahogy mondtam, a Közbeszerzési törvény (Kbtv) alá tartozó beszerzést kellett volna lefolytatni, hiszen értéke meghaladja a törvényben megszabott  50 millió forintot .”

A pályázattal kapcsolatban számos kérdés felmerül. A flottakezelési szolgáltatások között szerepel az európai autómentő szolgálat, holott az teljesen felesleges, mivel a a MÁV Informatika járműveinek 95 százaléka nem fog külföldön járni, és ráadásul minden járművet m megillet két-három éves ingyenes gyári garancia-szolgáltatás. A felsővezetők járművei esetében ez akár jogos is lenne, de a kis haszonjárműveknél, amelyek itthon futnak majd, érthetetlen ez a kitétel. Mint az is nehezen magyarázható, miért kell a kis haszonjárművel vezetőinek vezetéstechnikai tréninget tartani, ami fejenként 70-80 ezer forintba kerül?  Ráadásul több szolgáltatásról olyan kritériumokat fogalmaztak meg, amelyeket mindenki úgy érthet, ahogy akar. Ilyen a félévenkénti flottariport – nem tudni, mit ért ezen a vállalat. Az sem világos, hogy a  a cégnek hány üzemanyagkártyára lesz szüks0ége, és adhat-e ajánlatot olyan cég, amelyik árban ugyan versenyképes, de rszágos kúthálózattal nem rendelkezik. .Mit jelent az, hogy " magas színvonalú ügyintézést" várnak el a flottakezelési szolgáltatások terén ?  Hogyan lehet ellenőrizni, mi a magas színvonal, vagy mi az alacsony? - tette hozzá Varga Tamás.  

Varga szerint a kiírás utolsó bekezdésében szakmai tévedés a finanszírozás módjára vonatkozó megfogalmazás, nem lehet érteni, hogy fix vagy változó kamatozásról van-e szó, mi a báziskamat, valamint, hogyan hasonlítják össze a  a forint alapú finanszírozási ajánlatot az euró alapúval. „Az értékelési módszer  teszi fel a koronát a felhívásra, mert azzal,  hogy"a legkedvezőbb ajánlat nyer", teljesen szubjektívvá teszi a döntést. Nem lehet ugyanis tudni, a nyertes mitől lesz nyertes, milyen szempontok érvényesülnek az áron kívül. De az sem derül ki, mely cégeket hívtak meg, s azok milyen ajánlatott tettek.”

Emiatt a tender átláthatatlam, a mutyi melegágya  – összegezte véleményét az ügyvéd. Végül megjegyezte, elég hosszú lefutású lesz pályázat, mert a kiírás negyedik pontja szerint a cégeknek a műszaki tartalommal kapcsolatos kérdéseiket  2010. december 22-ig kell elküldeniük.

 

A MÁV Informatika Zrt. a tenderre vonatkozó kérdéseinkre közölte, hogy annak dokumentációját is vizsgálja a hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomozó Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) Gazdaságvédelmi Főosztálya. A zrt. részéről kérdéseinkre írásban annyit közöltek, hogy „a MÁV Zrt. az ügy mielőbbi tisztázása és lezárása érdekében február 3-án a rendőrség rendelkezésére bocsátotta a kért dokumentumok fénymásolatait, melyek eredetijét a rendőrség február 4-én házkutatás során lefoglalta. Az eredeti dokumentumok között szerepelt a MÁV Informatika Zrt. gépjármű tartós bérletére és flottaszerű üzemeltetésére kiírt beszerzési eljárás dokumentációja is.” A MÁV leányvállalata a nyomozásra való tekintettel ennél többet nem kívánt nyilatkozni.

Tafferner Éva, a BRFK szóvivője pedig emlékeztetett arra, hogy a nyomozás a közlekedési miniszter 2009. november 16-án megtett feljelentése nyomán kezdődött. Felmerült a gyanú ugyanis arra, hogy a MÁV Informatika Zrt. jelenlegi vezetőjének döntései, humánpolitikája, valamint a cég gazdálkodása jelentős kárt okozott a társaságnak és a MÁV-nak. „Jelenleg szakértők nézik át a cég Krisztina körúti székházában megtartott házkutatáson lefoglalt tanácsadói szerződéseket, végkielégítéseket és munkaszerződéseket. Ez azonban hosszabb időt vesz igénybe, hiszen három zsáknyi iratot foglaltunk le.”

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Újra repülhetnek a Boeing 737 MAX-ok, a Ryanair máris rendelt 75 gépet

Újra repülhetnek a Boeing 737 MAX-ok, a Ryanair máris rendelt 75 gépet

Egyre több mindenre emlékszik a Szájer-buli szervezője

Egyre több mindenre emlékszik a Szájer-buli szervezője

Felmentették a nőt, akiről azt hitték, hogy 28 évig tartotta fogva a fiát

Felmentették a nőt, akiről azt hitték, hogy 28 évig tartotta fogva a fiát