szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?

A MÁV Informatika Zrt.-nél hűtlen kezelés gyanúja miatt zajlik rendőrségi eljárás. Vizsgálják azt is, hogy a cég által kiírt gépjárműflotta-tender mennyire volt szabályos – tudta meg a hvg.hu. Kétségtelen, hogy mivel állami cég, azaz a MÁV leányvállalatáról van szó, a törvény szerint megteheti, hogy meghívásos alapon írja ki a pályázatot, ne kelljen versenyeztetni az ajánlattevőket. Ez azonban – pályázók és szakértők szerint is – a korrupció melegágya lehet. Egy szakértő-ügyvéd segyítségével nagyító alá vesszük a gépjármúflotta vásárlására kiírt, több sebből vérző pályázatot.

Meghívásos pályázatot írt ki gépjárműflottájának cseréjére a MÁV Informatika Zrt. tavaly december 10-én. A cég 43 áruszállító járművet és autót lízingelne, s a gépkocsik átadásának idén májusban kellene megkezdődnie.

Varga Tamás,a közbeszerzési eljárásokra is szakosodott ügyvéd a pályázati anyag áttekintése után úgy nyilatkozott,  hogy a kiírás a közbeszerzés megkerülésére szolgálhat. Az  állami cégek 100 százalékos tulajdonú leányvállalatai – így a MÁV Informatikai Zrt. is -- közbeszerzés alá esik, ha az alaptevékenység ellátásáról van szó.  Kérdés, hogy a MÁV Informatika esetében mi minősül alaptevékenység ellátásának és mi nem – jegyezte meg Varga.  „Több legfelsőbb bírósági döntés van a MÁV-leánycégére vonatkozóan. Többször támadták már a céget, azzal, hogy ílyenformán  a közbeszerzést megkerülve tudnak vásárolni.  Nem egyszer merült fel a gyanú, hogy egyes informatikai beszerzések mögött esetleg maga a MÁV áll, amely így akarja elkerülni a közbeszerzést.”- tette hozzá.

A MÁV Informatika Zrt.
„A társaság a hazai IT outsourcing, a közlekedésinformatikai és a hitelesítésszolgáltatási piac meghatározó szereplője. E területen végzett tanácsadási, fejlesztési, működtetési és rendszerfelügyeleti szolgáltatásait a MÁV vállalatcsoport társaságain kívül a kormányzati és a nagyvállalati szektor is igénybe veszi” – szerepel a cég honlapján. A céget 2007 márciusa óta Hosszú Sándor vezérigazgató mellett öt igazgató irányítja.

A MÁV Informatika által kiírt flottabeszerzés jogszerű , fejtegette az ügyvéd,   "ám más a helyzet, ha a járművek  utóbb az anyavállalatnál kötnek ki, vagyis a MÁV Informatika csak transzferállomásként szolgál mert ilyen esetben, ahogy mondtam, a Közbeszerzési törvény (Kbtv) alá tartozó beszerzést kellett volna lefolytatni, hiszen értéke meghaladja a törvényben megszabott  50 millió forintot .”

A pályázattal kapcsolatban számos kérdés felmerül. A flottakezelési szolgáltatások között szerepel az európai autómentő szolgálat, holott az teljesen felesleges, mivel a a MÁV Informatika járműveinek 95 százaléka nem fog külföldön járni, és ráadásul minden járművet m megillet két-három éves ingyenes gyári garancia-szolgáltatás. A felsővezetők járművei esetében ez akár jogos is lenne, de a kis haszonjárműveknél, amelyek itthon futnak majd, érthetetlen ez a kitétel. Mint az is nehezen magyarázható, miért kell a kis haszonjárművel vezetőinek vezetéstechnikai tréninget tartani, ami fejenként 70-80 ezer forintba kerül?  Ráadásul több szolgáltatásról olyan kritériumokat fogalmaztak meg, amelyeket mindenki úgy érthet, ahogy akar. Ilyen a félévenkénti flottariport – nem tudni, mit ért ezen a vállalat. Az sem világos, hogy a  a cégnek hány üzemanyagkártyára lesz szüks0ége, és adhat-e ajánlatot olyan cég, amelyik árban ugyan versenyképes, de rszágos kúthálózattal nem rendelkezik. .Mit jelent az, hogy " magas színvonalú ügyintézést" várnak el a flottakezelési szolgáltatások terén ?  Hogyan lehet ellenőrizni, mi a magas színvonal, vagy mi az alacsony? - tette hozzá Varga Tamás.  

Varga szerint a kiírás utolsó bekezdésében szakmai tévedés a finanszírozás módjára vonatkozó megfogalmazás, nem lehet érteni, hogy fix vagy változó kamatozásról van-e szó, mi a báziskamat, valamint, hogyan hasonlítják össze a  a forint alapú finanszírozási ajánlatot az euró alapúval. „Az értékelési módszer  teszi fel a koronát a felhívásra, mert azzal,  hogy"a legkedvezőbb ajánlat nyer", teljesen szubjektívvá teszi a döntést. Nem lehet ugyanis tudni, a nyertes mitől lesz nyertes, milyen szempontok érvényesülnek az áron kívül. De az sem derül ki, mely cégeket hívtak meg, s azok milyen ajánlatott tettek.”

Emiatt a tender átláthatatlam, a mutyi melegágya  – összegezte véleményét az ügyvéd. Végül megjegyezte, elég hosszú lefutású lesz pályázat, mert a kiírás negyedik pontja szerint a cégeknek a műszaki tartalommal kapcsolatos kérdéseiket  2010. december 22-ig kell elküldeniük.

 

A MÁV Informatika Zrt. a tenderre vonatkozó kérdéseinkre közölte, hogy annak dokumentációját is vizsgálja a hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomozó Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) Gazdaságvédelmi Főosztálya. A zrt. részéről kérdéseinkre írásban annyit közöltek, hogy „a MÁV Zrt. az ügy mielőbbi tisztázása és lezárása érdekében február 3-án a rendőrség rendelkezésére bocsátotta a kért dokumentumok fénymásolatait, melyek eredetijét a rendőrség február 4-én házkutatás során lefoglalta. Az eredeti dokumentumok között szerepelt a MÁV Informatika Zrt. gépjármű tartós bérletére és flottaszerű üzemeltetésére kiírt beszerzési eljárás dokumentációja is.” A MÁV leányvállalata a nyomozásra való tekintettel ennél többet nem kívánt nyilatkozni.

Tafferner Éva, a BRFK szóvivője pedig emlékeztetett arra, hogy a nyomozás a közlekedési miniszter 2009. november 16-án megtett feljelentése nyomán kezdődött. Felmerült a gyanú ugyanis arra, hogy a MÁV Informatika Zrt. jelenlegi vezetőjének döntései, humánpolitikája, valamint a cég gazdálkodása jelentős kárt okozott a társaságnak és a MÁV-nak. „Jelenleg szakértők nézik át a cég Krisztina körúti székházában megtartott házkutatáson lefoglalt tanácsadói szerződéseket, végkielégítéseket és munkaszerződéseket. Ez azonban hosszabb időt vesz igénybe, hiszen három zsáknyi iratot foglaltunk le.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!