szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Malév már jelentős részben kidolgozott "megmentési tervét" nyújtja be a magyar kormány az Európai Bizottsághoz jóváhagyásra – közölte Kamarás Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója, miután a Wizz Air bejelentette: az Európai Bizottsághoz fordul, mert jogellenesnek tartja a Malév állami támogatását.

Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium sajtófőnöke közölte: az állami tulajdonszerzés nem minősül tiltott állami támogatásnak, mivel a Malévben nem az állami tulajdon hosszú távú megtartása a cél, hanem a légitársaság  reorganizációja, amelyet követően lehetővé válik, hogy ismét piaci szereplő szálljon be a cégbe. A sajtófőnök hangsúlyozta: azt kellett eldönteni, hogy kell-e nemzeti légitársaság, annak esetleges megszűnése milyen hatással lehet az idegenforgalomra, a gazdaság egészére és a Budapest Airportra.

A pénteken éjszaka született megállapodás szerint a magyar állam készpénzzel és adósságok tőkekonverziójával 25,2 milliárd forintos tőkeemeléssel 95 százalékos tulajdont szerez a Malévben, 5 százalék pedig továbbra is az eddigi közvetlen tulajdonos, az AirBridge Zrt. birtokában maradt. Kamarás Miklós elmondta, hogy az AirBridge-en keresztül közvetett tulajdonos marad az orosz állami Vnyesekonombank (VB) is. A VB  a megállapodás szerint 10 napon belül 30,4 millió euró kölcsönt tőkévé konvertál a Malévban, így a magyar állam tulajdoni hányada 75 százalék plusz egy szavazatra mérséklődik. A VB a továbbiakban is hitelezi a magyar légitársaságot a magyar kormány 2009 decemberi határozatában rögzített feltételek maximumán: hathónapos Euribor (irányadó euróövezeti bankközi eurókamat) + 500 bázispont kamattal.
 
A végleges megmentési tervben a magyar kormány bemutatja azt az eljárást, amely a Malév talpra állításához szükséges: többek között a további, még szükséges finanszírozást is. A terv tartalmazza azt is, hogy a légitársaságot a későbbiekben értékesíteni akarja. A megállapodás része az is, hogy a VB 32 millió euró rövidlejáratú hitelt ad a Malévnek, amelyet a légitársaság azonnal visszafizet, így lekerül a Malév részvényekről az orosz bank jelzálogjoga. A hitelt az ötéves futamidő leteltével egy összegben kell a Malévnak törlesztenie, de félévente kell a kamatot fizetnie.
 
Kamarás Miklós hangsúlyozta, hogy nem csak a kötelezettségeket tartalmazza a Malév megmentési konstrukciója. A tőkerendezés során maradó 3,5 milliárd forint szabad készpénz és a további finanszírozásról szóló megállapodások mozgásteret adnak a Malév működéséhez. A főszezon pedig "nyugodtabb légkört" teremt a középtávú üzleti terv elkészítéséhez, amelynek üzemi szinten már nyereséggel kell számolnia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Ismét állami tulajdonba kerül a Malév

Ismét állami tulajdonba kerül a Malév; az Index értesülései szerint pénteken a késő esti órákban megszületett a döntés a magyar kormány és a cég jelenlegi orosz tulajdonosának képviselői között arról, hogy az állam az adósság tőkévé konvertálásával 95 százalékos tulajdonos lesz, a privatizációkor kapott 32 millió eurós bankgaranciát az oroszok kifizetik, de tovább nem finanszírozzák a légitársaságot, amire jelentős átszervezés vár

MTI Gazdaság

Nem született megállapodás a Malévról, de ez még nem a vég

A Malév Zrt. kedden folytatólagosan megtartott rendkívüli közgyűlésén az AirBridge Zrt. képviselője tájékoztatta a részvényeseket, hogy az orosz fél és a magyar állam képviselői közti tárgyalások még nem zárultak le – írja a társaság közleményében Hegedűs Ádám, a Malév kommunikációs vezetője.

MTI / hvg.hu Gazdaság

Orosz lapok: a Malév-ügylet és az európai légipiac befuccsolt meghódítása

A tárgyalások a Malév újbóli állami tulajdonba vételéreől nyomban azután megkezdődtek, hogy az orosz Külkereskedelmi Bank (VEB) ellenőrzést szerzett a társaság felett. Az előzetes megállapodás a magyar állammal már novemberben megszületett, de a felek sokáig nem tudtak kiegyezni az átadandó csomag nagyságáról, értékeléséről és a Malév adósságainak átütemezéséről – írta a Kommerszant című orosz üzleti lap hétfőn.

MTI Gazdaság

Ismét állami tulajdonba kerülhet a Malév

Ismét állami tulajdonba kerül a Malév; az Index értesülései szerint pénteken a késő esti órákban megszületett a döntés a magyar kormány és a cég jelenlegi orosz tulajdonosának képviselői között arról, hogy az állam az adósság tőkévé konvertálásával 95 százalékos tulajdonos lesz, a privatizációkor kapott 32 millió eurós bankgaranciát az oroszok kifizetik, de tovább nem finanszírozzák a légitársaságot, amire jelentős átszervezés vár.

MTI Gazdaság

Lehívhatja a Malév a 32 millió eurós bankgaranciát

A Malév Vagyonkezelő Kft.-nek a Vnyesekonombankkal szemben azonnal meg kell tennie a szükséges intézkedéseket a 2009. április 9-én lehívott 32 millió euró hiteltörlesztési bankgarancia érvényesítése érdekében - döntött a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács szerdán.