szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A vulkáni hamufelhő miatt elmaradt üzleti utazások mintegy felére újrafoglalják a repülőjegyeket, a nagyobb járattelítettség miatt várhatóan magasabb áron, így a megtakarításokat is figyelembe véve a légitársaságok veszteségei akár felére is mérséklődhetnek – vélekedik Stuart James, a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (CA-CIB) elemzője.

Az áruszállítás egy részére is vonatkozik az, hogy a nagyobb telítettség miatt minden bizonnyal magasabb lesz a fuvarköltség. A légi iparágat finanszírozó bank elemzője az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményben hangsúlyozza: nem valószínű, hogy végzetes következményekkel járna az "égbolt átmeneti bezárása", és szerinte a vezető légitársaságok kilátásai változatlanok.

A közlemény emlékeztet a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) korábbi közlésére: az európai légitársaságok napi 200 millió dollár bevételkiesést szenvedtek el a légtér bezárása miatt. Az elemző megjegyzi: ez nem azonos a tényleges veszteséggel. A légitársaságok veszteségei valóban jelentősek, ám a forgalomkiesés rövid ideig tartott, egy sor tételen pedig jelentős megtakarítások csökkentették a tényleges veszteséget.

A legnagyobb vesztesek az Air France napi 35 millió és a Lufthansa napi 34 millió eurós tényleges veszteséggel. A British Airways csak annyit közölt, hogy a kieső bevételek és a várakozásra kényszerülő utasok ellátása miatti többletkiadások napi 15-20 millió fontra rúgtak. A skandináv országok közös társasága, az SAS vasárnapig közölt adatokat, aminek alapján összesen 35-45 millió euró tényleges veszteséget szenvedhetett el.

Az utasforgalomban - leginkább az üzleti utak területén - a járattörlések, az utazások elhalasztása, valamint a jegyárak visszatérítése többnyire csak átmeneti veszteségeket okoz éppen a már említett újrafoglalások miatt. Tovább csökkenti az európai légi közlekedésben elszenvedett veszteséget, hogy a turistaosztályon közlekedő utasok késéssel bár, de várhatóan bepótolják elmaradt útjaikat. Az is mérsékli a kárt, hogy az összesen 5-7 napra nyúló válság a dél-európai útvonalakat kisebb mértékben érintette.

A Saxo Bank csütörtökön arra hívta fel a figyelmet az elemzésében, hogy néhány fapados légitársaság mellett a Lufthansa, a KLM-Air France és a British Airways-Iberia (BA-Iberia), s talán még egy negyedik maradhat talpon az európai légitársaságok közül az izlandi vulkánkitörés nyomán induló konszolidációs hullámban. A bank elemzői szerint, miután Európában a légitársaságok már hosszú ideje veszteségesek, így a vulkáni tevékenység hatására csupán az következik be, ami amúgy is elkerülhetetlenül szükséges.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Gazdaság

Sokan és sok pénzt vesztettek a vulkánkitörés miatt

Az izlandi vulkánkitörés miatt elrendelt légtérzár legfőbb kárvallottjai a légitársaságok, az utazási irodák, a szállodák, illetve azok a vállalatok, amelyek nem tudták időben megkapni a termelésükhöz szükséges alkatrészeket, illetve nem tudták eljuttatni termékeiket megrendelőikhez.

És akkor a kasszások már többet nézik az órát, mint az árut

És akkor a kasszások már többet nézik az órát, mint az árut

Aligátorteknőst és krokodilt találtak egy dunaharaszti család házában

Aligátorteknőst és krokodilt találtak egy dunaharaszti család házában

Meghalt a klasszikus Star Wars Darth Vadere, Dave Prowse

Meghalt a klasszikus Star Wars Darth Vadere, Dave Prowse