Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Hatvanéves fennállását ünnepli a ferihegyi repülőtér: 1950. május 7-én szállt le az első, Budaörsről átrepülő Li-2-es utasszállító repülőgép Ferihegyen és ezzel vette kezdetét a polgári repülés a mai repülőtéren – közölte a repteret üzemeltető Budapest Airport. Az első évben még mindössze 7 133 utast indított és fogadott Ferihegy, ma ez a szám meghaladja az évi nyolc milliót.
A repülőtér mai területét már 1938-ban kijelölte a főváros kettős, polgári-katonai repülőtér céljaira, azonban a II. világháború közbeszólt. Ferihegyen – bár megindult az ifj. Dávid Károly által tervezett utasforgalmi épület kivitelezése – elsősorban a Magyar Királyi Légierő és a Repülő Kísérleti Intézet hangárjai épültek meg, civil utasforgalom alig volt.
A repülőteret 1944-ben több szövetséges bombatámadás is érte, emiatt csak 1950-re épült újjá és május 7-én fogadta az első Li-2-es (az amerikai Douglas DC-3 Dakota típusú gép szovjet licenc változata) utasszállító gépet. Az akkori repülőtérnek mindössze 1 500 méter hosszú betonozott futópályája volt, amelyet később, a sugárhajtású gépek miatt fokozatosan meghosszabbítottak. Csak 1958-ra épült meg mai teljes hosszában, 3 000 méteren az 1-es futópálya.
A hetvenes évekre (1974-re) az utasforgalom meghaladta az évi egymilliót, a mai 1-es terminál már nem győzte a forgalmat. Emiatt 1977-ben megkezdődtek az új irányítótorony, a párhuzamos 2-es futópálya (3 700 m) és az új műszaki bázis, a javítóhangárok építése. A mai 2A terminál épülete, amely a schengeni járatok utasait kezeli, 1985-ben készült el, és 1998-ban adták át a mai 2B terminált.
A repülőtéren jelentős szervezeti változás is történt 2002-ben, az addigi Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságból (LRI) kivált a légiforgalmi irányítás (HungaroControl) és megalakult a repülőteret jelenleg is üzemeltető Budapest Airport Zrt. A privatizációt követően 2006. januárjától brit irányítás alatt működött a Budapest Airport Zrt., majd 2007 júniusától a német Hochtief AirPort (jelenleg Hochtief Concessions AG) vezette nemzetközi konzorcium vette át a részvények 75 százalékát, míg a részvények 25 százalék +1 szavazatnyi része a magyar állam tulajdonában maradt. Az új tulajdonos összesen 261 millió euró (75 milliárd forint) értékű fejlesztési projektre vállalt kötelezettséget.
A BUD Future nevű fejlesztési program központi eleme, az új 40 ezer négyzetméter alapterületű, új központi utasforgalmi csarnok, a SkyCourt (Égi Udvar) már épül és várhatóan az év végétől összeköti a 2-es terminál két szárnyát.
A Budapest Airport ünnepségsorozattal emlékezik a repülőtér fennállásának hatvanadik évfordulójáról. Szombaton egyebek között megismétlik a hatvan évvel ezelőtti átrepülést, légi bemutatót tartanak, illetve megnyitják az 1-es terminál halljában a „60 év - 60 képben” elnevezésű fotókiállítást, amelynek anyagát a Magyar Távirati Iroda archívumának felhasználásával állították össze.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Freddie Mercury kezében sem állt ilyen hetykén a vasaló.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.