szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Míg korábban nyári kiárusításaikkal a divatüzletek megvárták a július végét, néhány éve már júniusban elkezdik kiszórni a kifutó termékeket. Mit nyerhetünk az akciókkal és mire érdemes felkészülni, ha zsákmányszerző körútra indulunk?

„Útlevél az élményekhez” – hirdeti a legfiatalabb fővárosi bevásárlóközpont kuponfüzete, amelynek szűkszavú leírásából az is kiderül, hogy júniustól-augusztusig egy-egy vasárnap 20 százalékos kedvezménnyel vásárolhat a kijelölt üzletekben, aki felmutatja a kiadványt. A lehetőség szemmel láthatóan nagy tömegeket vonzott június 13-án, amikor munkatársaink is úgy döntöttek, hogy elköltenek egy kis pénzt. Ám csalódniuk kellett: kiderült, hogy a legtöbb boltban csak néhány terméket kínálnak kedvezményes áron.

A francia divatcég, a Promod üzletében hosszú sorok kígyóztak a próbafülke előtt. Azután a pénztárnál többen elkeseredve vették tudomásul, hogy a kiszemelt ruhákra nem vonatkozik a leértékelés. Az egyik sarokban megbújt néhány ruhadarabra hirdették meg a húsz százalékos akciót. A csalódott vásárlók ezek után a tehetetlen eladókon töltötték ki mérgüket.

hvg.hu

De kinek használ egy ilyen felemás promóció? Kovács Klaudia, az Allee bevásárlóközpont kereskedelmi vezetője szerint nincs probléma. „Az akcióban részt vevő üzletek jelezték, hogy a látogatószám megugrása és a bevétel alapján eredményesnek tartják a kezdeményezést, és más üzletek is készek csatlakozni” – fejtette ki munkatársainknak. Mint  hozzátette, hosszú távú stratégiáról van szó, a hétvégi forgalom ugyanis gyengébb az elképzeltnél, ezt  próbálják erősíteni. A kezdeményezésnek van előzménye, az Aréna Pláza már korábban bevezette a kedvezményes szerdát, ott ugyanis a hétköznapi forgalom maradt el a várttól.

"Mivel sem a bevásárlóközpont tulajdonosa, sem üzemeltetője nem jogosult beleszólni az üzletek értékesítési stratégiájába, így az akcióban részt vevő termékek körét sem határozhatják meg" – reagált a kereskedelmi vezető a fent leírt esetre. Mint mondja, a kuponfüzetben külön feltüntették, hogy "a kedvezmény az adott üzlet által meghatározott termékcsoportokra érvényes". A tanulság: érdemes a vásárlónak a kuponfüzetek apróbetűs részét is elolvasni.

Ahogy Kovács Klaudia elmondta, minden szezonvégi leárazásról, azok kezdetéről és mértékéről az üzletek egyénileg döntenek. Tapasztalataik szerint az akciók összehangoltan és egymást segítő módon zajlanak, hiszen a szezonvégi kiárusítás általában sok vásárlót vonz, akik több üzletbe is betévednek. Mi azonban azt tapasztaltuk, hogy néhány üzlettulajdonos saját útját járja. A Mango divatüzlet például máris szezonvégi kiárusításba kezdett. Martényi Tímea, a spanyol üzletlánc helyi kereskedelmi igazgatója ezt azzal indokolta, hogy Budapest a tanév zárásával szinte kiürül, célszerű tehát június végén meghirdetni az akciókat, mert a válság miatt amúgy is visszafogott vásárlóerő nyáron méginkább megfogyatkozik. "Ebben a szezonban az időjárás többet ártott, mint a válság, így a nyári kollekcióból keveset tudtunk teljes áron eladni. Rá vagyunk kényszerítve a korai akciózásra, s az új kollekció bevezetésével igyekszünk kompenzálni a bevételkiesést" - teszi hozzá.

[[ Oldaltörés (Mennyi az annyi?) ]]

A kuponos promócióval ellentétben a szezonvégi akciókról korrektül tájékoztatják a vásárlókat a Promodnál is. A kedvezmény kizárólag a matricával megjelölt termékekre vonatkozik – amint azt fel is tüntetik az akciós állványokon. A kirívó, 70 százalékos árengedmény általában azokra a készletekre vonatkozik, amelyeket két-három szezon óta nem tudtak eladni: mérethiányosak vagy anyaghibásak, például hiányzik róluk egy pánt, esetleg egy gomb. A kisebb, 20-30 százalékos kedvezmények jellemzően azokra a darabokra vonatkoznak, amelyek a szezon elején, vagyis egy-másfél hónapja kerültek a boltba: ezeknél általában bőséges a méret- és színkínálat.

hvg.hu

Őrjáratunk során az egyik ruházati lánc üzletében "Két fehérneműt fizet, hármat kap" akcióra lettünk figyelmesek. Ám a bugyikban nincs védőfólia, s azokat egyáltalán nem lehet felpróbálni. Fehérneműre sem. Amikor ennek okáról faggattuk a bolt eladóját – felvetve, hogy egy többezer forintos csipkecsodát mégsem vesz meg az ember látatlanban –, azt a választ kaptuk, nincs rá lehetőség, mert „hadd ne mondjam, mit találtunk ezekben próba után.” Tőlünk nyugatabbra ezt azért meg lehet oldani. Például a termékek ellenőrzésével: aki foltot ejt rajta a próba során, kifizeti.

Gyakori vevőmegfélemlítő  figyelmeztetés: „a leértékelt áruval kapcsolatban reklamációt nem fogadunk el”. Mégsem jó a méret vagy egyszerűen csak rádöbbentünk, hogy a boltban előnyösebben festettünk az akciósan beszerzett holmiban? A legtöbb ruházati üzletben jól láthatóan feltüntetik – és a pénztárnál is közlik –, hogy milyen feltételek mellett van lehetőség a leértékelt termékek cseréjére: blokk ellenében, legfeljebb egy hétig, megőrizve az eredeti címkét, amely jelzi, hogy még nem hordtuk.

„Sok vásárló elhiszi, hogy az akciós termékek esetében nem fogadnak el a boltban utólagos reklamációt” – mutat rá Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője. Ilyenkor az ügyfélnek hivatkoznia kell arra, hogy nincs olyan szabály, ami a reklamáció lehetőségét kizárja, még akkor sem, ha leértékelt áruról van szó. Ha a kereskedő ezt nem fogadja el, a helyszínen fel kell venni a jegyzőkönyvet, ebben rögzíteni a fogyasztói igényt és a reklamáció okát. Az üzletvezető köteles egy hónapon belül levélben válaszolni a panaszosnak. Ha ez nem történik meg, érdemes a hatósághoz fordulni – tanácsolja Kathi Attila.

Két alapvető probléma merülhet fel az árleszállításokkal kapcsolatban, a fogyasztói panaszok is lényegében erről szólnak. Egyrészt, hogy egyáltalán kapható-e az akciósan meghirdetett termék, illetve, hogy az adott üzletekben beharangozott leértékelésekről tudják-e a vásárlók, mely termékekre vonatkozik – tudtuk meg a szóvivőtől. Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ha az információk közlése során olyan releváns tudnivalókat hallgatnak el, amelyeknek birtokában egyáltalán nem biztos, hogy betévednénk az adott üzletbe. Amennyiben a hatóság elé kerül az ügy, és bebizonyosodik, hogy valóban megtévesztették a fogyasztót, az üzletet tulajdonosát kötelezik a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetésére, de akár pénzbírság is kiszabható. (2008. szeptember elsején lépett hatályba a törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról.)

Sokat mondó, hogy a számos akadályozó tényező ellenére – a Gfk piackutató felmérése szerint – tavaly a ruházkodásra fordított kiadások 40 százalékát akciós termékekre költötték a magyar vásárlók, dupláját annak, amit öt évvel korábban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

GfK: a vásárlók egyre tudatosabban keresik az akciókat

A magyar háztartások a válság hatására egyre inkább figyelnek az akciókra és a promóciókra vásárlásaik során, a legtudatosabban az alapvető élelmiszereket keresik az üzletek polcain – olvasható a GfK Hungária „Shopping Monitor” című legfrissebb tanulmányában.

hvg.hu Gazdaság

GfK: egyre rövidebbek a bolti akciók

A tavalyi átlagosan 17 napról, 2009-ben 15 napra csökkent a boltok akciós újságjaiban meghirdetett akciók hossza, kereskedelmi csatornák szerinti bontásban pedig még nagyobbak a különbségek – közölte a GfK Hungária.