szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A jövő év márciusában olyan jelentős bővítést jelent a SkyCourt "Égi Udvar" megnyitása Ferihegyen, hogy elkerülhető lesz a hét végihez hasonló torlódás - mondta Hardy Mihály, a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI kérdésére szerdán.

A jelenlegi 9 utasbiztonsági sort hárommal bővítik, és azt követően az  ellenőrzés után válnak el a schengeni és a nem schengeni utasok. Ez kiegyenlítettebb terhelést jelent majd az utasbiztonsági sorok kihasználásában  - magyarázta Hardy Mihály. A vasárnapi fennakadás meglepetésként érte a Budapest Airport szolgálatban lévő dolgozóit is. "Több szerencsétlen tényező összeesése miatt alakult ki tömeg" - mondta Hardy Mihály. Magyarázatként a szóvivő hozzáfűzte, hogy például három induló repülőgép késése 400-500 fővel növeli az utasszámot, miközben a 2/A utasforgalmi terminálon óránként 1.200, a 2/B-n pedig 1.500 utast tudnak "átereszteni". 

A hétfő délelőtt, a pénteken délután és a vasárnap délután a legforgalmasabb időszak Ferihegyen, és különösen az a július-augusztus-szeptember hónapokban. Még egy-két hétig ezekben az időszakokban lehet torlódás, amit  a repülőtér üzemeltetője a fizikai adottságok miatt nem tud megszüntetni. Hiába van több utasellenőrző készülék, ha nincs hely az üzembe helyezésére. Az épülő SkyCourt 40 ezer négyzetméter új területet jelent majd Ferihegyen.  

A Budapest Airportnak minden körülmények között be kell tartania az utasbiztonsági előírásokat - hangsúlyozta Hardy Mihály. Az, hogy megvonták a repülőtértől az Európai Unió Biztonságos Repülőtér státuszt, az 30 százalékkal lassítja a forgalmat. Döntően emiatt ugrásszerűen nőtt az utaspanaszok száma. 

A repülőtér üzemeltetője már augusztus végén jelentette a magyar hatóságoknak, hogy végrehajtotta a szükséges intézkedéseket, de a bürokrácia miatt a státusz visszaszerzése még néhány hétig eltarthat. Ezért a Budapest Airport türelmet kér az utasoktól, és változatlanul azt javasolja, hogy indulás előtt legalább két órával jelenjenek meg a repülőtéren. Hardy Mihály megjegyezte, hogy néhány technológiai utasítást kellett végrehajtani, de ezek nem gyorsítják lényegesen a forgalmat. Hozzáfűzte: a Budapest Airport dolgozóinak nincs, de az adott  légitársaság földi kiszolgálójának van joga "előrevinni" azt az utast, aki egyébként lekésné a járatát. 

A Budapest Airport szóvivője utalt arra, hogy 1996 óta nem történt beruházás az utasforgalmi terminálon. A társaság a privatizációs szerződésben vállaltaknak megfelelően öt év alatt, 2011-ig több mint 261 millió eurót, mintegy 65 milliárd forintot fektet be a repülőtér infrastruktúrájának bővítésébe és modernizálásába, aminek központjában a jövő márciusban átadandó SkyCourt áll.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Még az álbombát is átengedték Ferihegyen

Olyannyira súlyos biztonsági hiányosságokat tártak fel a ferihegyi repülőtéren a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) illetékesei, hogy az Európai Unió úgy döntött, a Budapestről érkező járatok utasait úgy kell kezelni, mintha unión kívüli országból érkeznének. Úgy tudjuk, a hanyag ellenőrzésekben közrejátszik az is, hogy a biztonságért felelős szervek rivalizálnak egymással.

MTI Itthon

Menesztették a ferihegyi rendőrparancsnokot

Hatala József országos rendőrfőkapitány szerdán azonnali hatállyal, indoklás nélkül visszavonta Dúzs József dandártábornok, a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság (RRI) parancsnokának vezetői megbízását;utódjáról később döntenek - közölte a Népszabadság online repülőtéri forrásokra hivatkozva.