Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
A magyarországi Mercedes-gyár épületei szerkezetkészek, ezt ünnepelték tetőre emelt bokrétával és tűzijátékkal a múlt héten Kecskeméten. A 2012-től induló üzem leendő igazgatóját, a Mercedes-Benz Manufacturing Kft. első emberét, Frank Kleint a gyárépítésről és a magyar munkaerőről kérdezte a hvg.hu.
hvg.hu: Milyen autója van?
Frank Klein: Mercedes.
hvg.hu: Nahát! És mióta van a Daimlernél, a Mercedes-Benz anyacégénél?
F. K.: Most 38 vagyok, 19 évesen léptem be a céghez, dolgoztam Amerikában is, aztán Európába visszatérve az S-osztály termeléséért feleltem, ezután kaptam megbízást a magyarországi gyárépítés irányítására. Apám is az autóiparban dolgozott, az Opelnél, ez szinte már tradíció nálunk.
hvg.hu: Milyenek a tapasztalatai a magyar munkaerővel? Egyelőre, gondolom, az építkezésről vannak élményei, hiszen gyakorlatilag nyolc hónap alatt lett szerkezetkész a projekt, és most kezdődnek az épületgépészeti munkák.
F. K.: Nagyon jó a véleményem a magyarokról, elégedettek vagyunk a munkájukkal. A nehéz időjárási körülmények, az év eleji hideg tél és az év közbeni sok eső, a csapadékos nyár ellenére is határidőre teljesítették a megbízásokat. Kivitelezési megrendeléseink 80 százalékát egyébként magyar cégek kapták.
hvg.hu: Van-e esély arra, hogy a gyártás során is ekkora legyen a magyar „bedolgozók” aránya? Ha jól tudom, 800 millió eurót költenek erre a beruházásra.
F. K.: Ez így van. A gyártásban is együtt akarunk működni a magyarokkal. Tizenhét beszállítót már kiválasztottunk, és ezek nemcsak Kecskemétre, hanem a rastatti üzemünkbe is exportálnak majd - rendkívül erős nemzetközi versenyben nyerték el a megbízásokat e cégek. Beszállítói körünket folyamatosan bővíteni szeretnénk a nem alkatrész-beszállító cégek körében, ezért szervezünk hamarosan újabb rendezvényeket a potenciális partnereinknek. Még nem dőlt el minden, ezért nem tudom megmondani, hogy a gyártás során mekkora lesz a magyarországi megrendelések aránya, de nem tartom kizártnak, hogy az üzemeltetés terén elérjük az építési kivitelezésekben elért 80 százalékot.
hvg.hu: Mennyire motiváltak a magyarok? És mennyire tudnak csapatban dolgozni? Sokszor mondják, hogy ez az egyik hátránya a hazai munkaerőnek.
F. K.: Nincs semmilyen gond a motivációjukkal, a csapatmunkát pedig nagyon fontosnak tartjuk, és ezen a téren sincsenek rossz tapasztalataink. Eleve úgy intézzük a munkaerő-felvételt, hogy a kiválasztásnál ez legyen az egyik fő szempont. Ugyanis nemcsak építési munkálatok zajlanak Kecskeméten, hanem már 450 magyar is dolgozik a gyár beindításán a Mercedes-Benz Manufacturing Kft.-nél, kétszáz némettel együtt. A létszám 2011-ben 2200-ra bővül, és közülük 1980 magyar lesz reményeink szerint.
hvg.hu: Milyen a kapcsolat az önkormányzat és a Mercedes között, illetve a kormányváltás okozott-e fennakadást a beruházás lebonyolításában? Aligha lehetnek gondok helyben, hiszen ön külön gratulált a bokrétaünnepségen Zombor Gábornak a 80 százalékos támogatású újraválasztásához. Zombor pedig Kecskemét polgármestereként annak örült, hogy a válság ellenére sem hagyták cserben Magyarországot.
F. K.: Valóban jó az együttműködés Kecskeméttel, az állandóság, a kiszámíthatóság nagyon fontos nekünk. Nemcsak az önkormányzattal, hanem a magyar kormánnyal is jó a viszonyunk - ez nem változott az elmúlt időszakban.
hvg.hu: Az A és B osztály utódgenerációját, az úgynevezett kompaktautókat gyártják majd 2012-től Kecskeméten. Csütörtöki sajtótájékoztatójukon elhangzott, hogy az ilyen kocsiké lesz a jövő az autóiparban. A Mercedes konszern ezeket tartja tehát a legfontosabbnak?
F. K.: Előrejelzéseink szerint valóban a kompaktautók piaca bővül majd a legjobban a világ autóiparának egészét tekintve, ezért nem szabad e szegmensről sem megfeledkeznünk. Ám a Mercedes és a teljes Daimler konszern számos más piacon is jelen van, és ottani termékeinket szintén fejlesztjük. Visszatérve a kompaktautókra, a Mercedes négy ilyen jellegű gyártmánya közül kettőt készítünk majd Kecskeméten.
hvg.hu: Van-e esély arra, hogy ha jól mennek a dolgok, újabb típusok összeszerelése kerül Magyarországra?
F. K.: Most a két kompaktautóra koncentrálunk, másról nem tervezgetünk Kecskeméten. Viszont szeretnénk bizonyítani, hogy a Mercedes elkötelezett a város iránt, és hosszú időre akarja megvetni a lábát Magyarországon.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Interjúnkban szóba került a Négy esküvő és egy temetés és az Idétlen időkig is. És kiderült, melyik romantikus alakításáról áradozott a lánya, Margaret Qualley.
Ezek után bármi megtörténhet, mondta egy munkácsi férfi a HVG-nek.
Karol Nawrocki a szélerőművek telepítésének ügyében volt hajthatatlan.
A Kossuth-díjas színművész szívét is megműtötték.