szerző:
Szegő Iván Miklós
Tetszett a cikk?

A magyarországi Mercedes-gyár épületei szerkezetkészek, ezt ünnepelték tetőre emelt bokrétával és tűzijátékkal a múlt héten Kecskeméten. A 2012-től induló üzem leendő igazgatóját, a Mercedes-Benz Manufacturing Kft. első emberét, Frank Kleint a gyárépítésről és a magyar munkaerőről kérdezte a hvg.hu.

hvg.hu: Milyen autója van?

Frank Klein: Mercedes.

hvg.hu: Nahát! És mióta van a Daimlernél, a Mercedes-Benz anyacégénél?

F. K.: Most 38 vagyok, 19 évesen léptem be a céghez, dolgoztam Amerikában is, aztán Európába visszatérve az S-osztály termeléséért feleltem, ezután kaptam megbízást a magyarországi gyárépítés irányítására. Apám is az autóiparban dolgozott, az Opelnél, ez szinte már tradíció nálunk.

Frank Klein a bokrétaünnepségen, Kecskeméten
Túry Gergely

hvg.hu: Milyenek a tapasztalatai a magyar munkaerővel? Egyelőre, gondolom, az építkezésről vannak élményei, hiszen gyakorlatilag nyolc hónap alatt lett szerkezetkész a projekt, és most kezdődnek az épületgépészeti munkák.

F. K.: Nagyon jó a véleményem a magyarokról, elégedettek vagyunk a munkájukkal. A nehéz időjárási körülmények, az év eleji hideg tél és az év közbeni sok eső, a csapadékos nyár ellenére is határidőre teljesítették a megbízásokat. Kivitelezési megrendeléseink 80 százalékát egyébként magyar cégek kapták.

hvg.hu: Van-e esély arra, hogy a gyártás során is ekkora legyen a magyar „bedolgozók” aránya? Ha jól tudom, 800 millió eurót költenek erre a beruházásra.

F. K.: Ez így van. A gyártásban is együtt akarunk működni a magyarokkal. Tizenhét beszállítót már kiválasztottunk, és ezek nemcsak Kecskemétre, hanem a rastatti üzemünkbe is exportálnak majd - rendkívül erős nemzetközi versenyben nyerték el a megbízásokat e cégek. Beszállítói körünket folyamatosan bővíteni szeretnénk a nem alkatrész-beszállító cégek körében, ezért szervezünk hamarosan újabb rendezvényeket a potenciális partnereinknek. Még nem dőlt el minden, ezért nem tudom megmondani, hogy a gyártás során mekkora lesz a magyarországi megrendelések aránya, de nem tartom kizártnak, hogy az üzemeltetés terén elérjük az építési kivitelezésekben elért 80 százalékot.

Túry Gergely

hvg.hu: Mennyire motiváltak a magyarok? És mennyire tudnak csapatban dolgozni? Sokszor mondják, hogy ez az egyik hátránya a hazai munkaerőnek.

F. K.: Nincs semmilyen gond a motivációjukkal, a csapatmunkát pedig nagyon fontosnak tartjuk, és ezen a téren sincsenek rossz tapasztalataink. Eleve úgy intézzük a munkaerő-felvételt, hogy a kiválasztásnál ez legyen az egyik fő szempont. Ugyanis nemcsak építési munkálatok zajlanak Kecskeméten, hanem már 450 magyar is dolgozik a gyár beindításán a Mercedes-Benz Manufacturing Kft.-nél, kétszáz némettel együtt. A létszám 2011-ben 2200-ra bővül, és közülük 1980 magyar lesz reményeink szerint.

hvg.hu: Milyen a kapcsolat az önkormányzat és a Mercedes között, illetve a kormányváltás okozott-e fennakadást a beruházás lebonyolításában? Aligha lehetnek gondok helyben, hiszen ön külön gratulált a bokrétaünnepségen Zombor Gábornak a 80 százalékos támogatású újraválasztásához. Zombor pedig Kecskemét polgármestereként annak örült, hogy a válság ellenére sem hagyták cserben Magyarországot.

F. K.: Valóban jó az együttműködés Kecskeméttel, az állandóság, a kiszámíthatóság nagyon fontos nekünk. Nemcsak az önkormányzattal, hanem a magyar kormánnyal is jó a viszonyunk - ez nem változott az elmúlt időszakban.

Tűzijáték a bokréta tetőre emelése után
Túry Gergely

hvg.hu: Az A és B osztály utódgenerációját, az úgynevezett kompaktautókat gyártják majd 2012-től Kecskeméten. Csütörtöki sajtótájékoztatójukon elhangzott, hogy az ilyen kocsiké lesz a jövő az autóiparban. A Mercedes konszern ezeket tartja tehát a legfontosabbnak?

F. K.: Előrejelzéseink szerint valóban a kompaktautók piaca bővül majd a legjobban a világ autóiparának egészét tekintve, ezért nem szabad e szegmensről sem megfeledkeznünk. Ám a Mercedes és a teljes Daimler konszern számos más piacon is jelen van, és ottani termékeinket szintén fejlesztjük. Visszatérve a kompaktautókra, a Mercedes négy ilyen jellegű gyártmánya közül kettőt készítünk majd Kecskeméten.

hvg.hu: Van-e esély arra, hogy ha jól mennek a dolgok, újabb típusok összeszerelése kerül Magyarországra?

F. K.: Most a két kompaktautóra koncentrálunk, másról nem tervezgetünk Kecskeméten. Viszont szeretnénk bizonyítani, hogy a Mercedes elkötelezett a város iránt, és hosszú időre akarja megvetni a lábát Magyarországon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Karrier

Munkaerőt toboroz a Mercedes-Benz Kecskeméten

Eddig több mint 70 magyar dolgozót vett fel különböző területekre a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft., a technikai hátterű szakemberek toborzását felgyorsítja a társaság.

Szegő Iván Miklós Itthon

2012-ben készülhet az első magyar Mercedes

Terv szerint halad a kecskeméti Mercedes-gyár építése – jelentették be a gyárberuházás vezetői, a Daimler konszern menedzserei csütörtöki sajtótájékoztatójukon, amely a bokrétaünnepséget előzte meg Bács-Kiskun megye székhelyén.