szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Miközben Kelet-Ázsia és a Távol-Kelet légi piaca már több mint egy éve dinamikusan fejlődik, Nyugat-és Kelet-Európában lassabban indult meg a növekedés; a Budapest Airport Magyarországon az idén nagyjából 1-1,5, jövőre 2-3 százalékos növekedésre számít, a teljesítmény azonban nagymértékben függ a Malév sorsától is – mondta Hardy Mihály, a BA kommunikációs igazgatója.

Az év elején a ferihegyi repteret üzemeltető BA 8,22 millió utast remélt az egy évvel korábbi 8,02 millió után és bár még nincs vége az évnek, Hardy Mihály szerint eddig nagyjából a terveknek megfelelően alakultak a mutatók. Egy jó karácsonyi forgalom mellett nagyobb is lehet a szám – tette hozzá.

Reménykeltő volt az idei nyár a BA-nak, a nyári csúcsszezon kiemelkedő volt, a július-augusztus-szeptemberi időszakban akkora volt a forgalom mint a 2007-es rekordév azonos időszakában, amikor összesen 8,7 millió utasa volt a budapesti repülőtérnek. A nyári csúcs elsősorban abban segített, hogy sikerüljön ledolgozni az április izlandi vulkánkitörés által okozott sokkot. Bár a ferihegyi repülőtér mindössze négy napra volt zárva, az észak- és nyugat-európai légtérzár miatt több százezer utas nem jött Budapestre, illetve nem innen indult el. Ezek az utasok végleg elvesztek a légitársaságok és a repülőterek éves statisztikái számára – jegyezte meg.

„Számunkra az igazi fejtörést a Malév továbbra is bizonytalan jövője okozza, hiszen a repülőtér teljesítményét is nagyban befolyásolja, hogy mi történik a legnagyobb hazai légitársasággal, márpedig nyár óta a Malév mutatói egyre romlanak, volt hónap, amikor kétszámjegyű volt a visszaesés az előző évhez képest, noha az összes többi társaság dinamikusan növekszik” – mondta.

A légiközlekedési piac folyamatosan változik, különösen a diszkont légitársaságok reagálnak villámgyorsan az üzleti nehézségekre és az új lehetőségekre egyaránt. Az ír fapados, a Ryanair „hangosan becsapta az ajtót maga mögött” Budapesten és a jelek szerint a nyári menetrendben sem tér vissza – mondta Hardy Mihály. Azóta Glasgow helyett a Jet2.com brit diszkont társaság Edinburgh-ből indított járatot Budapestre, tehát Skócia rajta maradt a BA térképén. A Malév pedig azonnal "rárepült" a dublini járatra is, növelte a heti sűrűséget.

Fontos fejleménynek nevezte Hardy Mihály, hogy január 17-én érkezik a Qatar Airways első járata Dohából, az American Airlines pedig áprilisban indítja New York-i járatát, így ezen az útvonalon komoly árverseny várható hiszen a Delta is felújítja járatait a nyári menetrendi időszakban.

A nagy visszatérők közé tartozik a KLM, amely napi 3 amszterdami járatával Hardy szerint „keményen letette a voksát a budapesti irány fejlesztése mellett”. Ráadásul történelmi hagyományt is felújított a jellegzetesen kékre festett gépeivel a holland légitársaság: 1957 február 7-én ők voltak az első „nyugati” légitársaság, amely DC-7-es típusú gépével menetrendszerinti járatot indított Budapestre. A Lufthansa heti 17-ről 24-re emeli járatai számát Düsseldorfba, tehát több, mint napi három járatot kínál Budapest és a Ruhr-vidék nagyvárosai felé.

A természeti csapásokon túl a júniusi uniós leminősítés is „hidegzuhanyként” érte a BA-t. Nemcsak azért, mert alig egy hónappal az a szigorú uniós ellenőrzési módszerek elrendelése után már igen alapos vizsgálatot tartottak a repülőtéren, hanem részben azért is, mert a BA úgy érezte: „egyes magyar tisztségviselők, mintha a leminősítésben és nem a biztonsági státusz gyors visszaszerzésében lettek volna érdekeltek” – mondta Hardy Mihály.

Hozzátette, hogy az új kormány megbízottaival közösen felállított munkacsoport azután már augusztusban igen hathatós munkát végzett, és a lehető legrövidebb idő alatt sikerült visszaszerezni a repülőtér biztonsági, „clean” minősítését novemberre. Ez a repülőtéren dolgozók, a hatóságok és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek közös eredménye, fontos lépés volt a január elején kezdődő magyar soros EU-elnökség előtt - hangsúlyozta. Megemlítette azt is, hogy sokan félreértették és azt gondolták, hogy a biztonsági státusz visszaszerzése után ismét lehet "lazítani" a repülőtéri biztonsági intézkedéseken. Ezzel szemben az ellenőrzések szigorúságán sem az utasok, sem a repülőtéri dolgozók esetében nem tudnak és nem is fognak lazítani - oszlatta el a kételyeket a kommunikációs igazgató.

Hozzátette azt is, hogy az új 2-es terminál, a SkyCourt közeli átadásával nagyságrendekkel gyorsabb és kényelmesebb lesz az utasbiztonsági ellenőrzés Budapesten. Az eddigi 4, vagy 5 folyosó helyett egyszerre akár 12 utasbiztonsági sort is üzemeltethet a BA. A SkyCourt átadásával ugyanis az indulási oldalon megszűnik a Schengen-nem-Schengen elválasztás, mindenki igénybe veheti az épület két szárnyán a 6-6 utasbiztonsági folyosót, a nem-Schengeni útlevél ellenőrzés pedig átkerül közvetlenül a beszállítókapuk elé, ahogy sok más repülőtéren is.

A SkyCourt is része a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztéseknek, amelyek az előírt és vállalt ütemtervnek megfelelően haladnak Hardy Mihály szerint. A privatizációs szerződésben a Budapest Airport Zrt. tulajdonosai 2012-ig összesen 261 millió euró, mai árfolyamon 75 milliárd forintos befektetésre vállaltak kötelezettséget. Ennek központi eleme lesz az új 2-es terminál, a SkyCourt (Égi Udvar), amelynek értéke mintegy 70 millió euró - ismertette. Két éve megépítették és használják az új, észak-nyugati előteret, ezen további nyolc, Boeing 737-es méretű gép számára építettek ki betont és állóhelyet, amelynek összköltsége nagyjából 4,5 milliárd forint volt. Az idén októberben a beruházások költsége átlépte a 200 millió eurós határt, amiből érzékelhető, hogy a jövő év végére nem lesz gond a 261 milliós vállalás teljesítésével – mondta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!