szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A világ egyes metropoliszai, így New York, London vagy épp Sanghaj, egy főre számítva kevesebb üvegházgázt juttatnak a légkörbe, mint kisebb, de erősen iparosodott vagy sok autót használó városok, mint például Denver vagy Rotterdam – mutatták ki egy tanulmányban.

A kutatók 33 ország 100 városát vizsgálták meg; arra voltak kíváncsiak, melyik település milyen mennyiségű karbont juttat a légkörbe, és mik ennek a fő okai. Az Environment & Urbanization című tudományos folyóiratban megjelent eredmények szerint összességében a világ városai az üvegházgáz-kibocsátás 71 százalékáért felelősek, ugyanakkor egyes városok közösségi közlekedést használó lakosai lefelé húzzák az egy főre jutó kibocsátási átlagot.

Az Egyesült Államok középső részén található 2 milliós Denver egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátása például közel kétszerese a 18 milliós New York Cityének, nagyrészt azért, mert New Yorkban nagyobb a népsűrűség és sokkal kevésbé elterjedt az autóval való ingázás. Denver 21,5 tonnás egy főre jutó kibocsátása jóval nagyobb, mint például Sanghajé (11,2 tonna), Párizsé (5,2 tonna) vagy Athéné (10,4 tonna) is – derül ki az elemzésből.

A kínai városok azzal tűntek ki, hogy kibocsátásuk és a vidék kibocsátása között sokkal nagyobb az eltérés, mint más országokban: Pekingé például 10,1 tonna, míg az országos átlag 3,4 tonna. Ez a kutatók szerint a fosszilis energiahordozókra épülő villamosenergia-előállítással, sok város jelentős ipari központjával és a nagyszámú, szegény vidék lakossággal magyarázható.

Rotterdam különösen rossz osztályzatot kapott forgalmas kikötője és nehézipara miatt: a város kibocsátása 29,8 tonna, míg a holland átlag 12,67 tonna. A szerzők szerint hasonlóan kimagasló a nagy repülőtérrel rendelkező települések kibocsátása is.

Általános trend volt, hogy a hidegebb égövben fekvő települések egy főre eső kibocsátása nagyobb, mint a melegebb klímával rendelkezőké, az alacsony és közepes jövedelmű országé pedig alacsonyabb, mint a magas jövedelműeké. Ázsia, Latin-Amerika és Afrika vizsgált településeinek szinte kivétel nélkül alacsony volt a kibocsátásuk; ezeken a helyeken a kihívás az, hogy a gazdasági fejlődéssel párhuzamosan is alacsonyan tartsák azt - mutatnak rá a kutatók.

"A tanulmány arra emlékeztet minket, hogy a világ leggazdagabb városai és ezek leggazdagabb lakosai a felelősek a fenntarthatatlan üvegházgáz-kibocsátásért, nem pedig a városlakók általában" - összegezte David Satterthwaite szerkesztő, a Nemzetközi Környezetvédelmi és Fejlesztési Intézet (IIED) nevű, londoni székhelyű szakpolitikai kutatóközpont és agytröszt vezető munkatársa.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Nőtt a vulkáni hamu miatt a légszennyezettség

Néhány óra alatt több mint ötszörösére nőtt a légszennyező részecskék koncentrációja Budapesten, amikor az izlandi tűzhányó hamufelhője elérte a fővárost, Nyíregyházán pedig nyolc-tízszeres volt a növekedés - közölte a Levegő Munkacsoport vasárnap az MTI-vel. Hozzátették: amennyiben valóban a vulkáni hamu került a talaj közeli levegőbe, akkor az abban lévő gázok és nehézfémek károsíthatták a szabadban tartózkodók, különösen az asztmások, tüdőbetegek egészségét.

MTI Itthon

A por miatt a vonatpótlókat nem engedik Devecserbe

A levegő portelítettsége miatt a katasztrófavédelem nem engedélyezi, hogy az Ajka és Somlóvásárhely között közlekedő vonatpótló buszok Devecser vasútállomáson megálljanak - közölte a Mávinform sajtóügyeletese hétfőn az MTI-vel.

MTI Itthon

Szmogriadó Salgótarjánban

A szmogriadó riasztási fokozatát rendelte el Salgótarjánban Székyné Sztrémi Melinda polgármester (Fidesz-KDNP) csütörtökön.

MTI Plázs

Gyorsítja az érelmeszesedést a légszennyezés

Az erősen szennyezett levegő fokozza a koszorúér-betegség és általában az érelmeszesedés kockázatát: német és amerikai vizsgálatok egybehangzóan bizonyították ezt a milliók életét veszélyeztető összefüggést.