Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A német kormány kedden csúcstalálkozóra hívta az olajipari és autóipari vállalatok képviselőit. A "benzincsúcson" az úgynevezett "E10" bio-üzemanyag keverék értékesítési kríziséből kívánják megkeresni a kivezető utat.
Sajtóértesülések szerint a kormány nem kívánja leállítani a 10 százalékos etanol tartalmú benzin üzemanyag piaci bevezetését - annak ellenére sem, hogy a csúcstalálkozót megelőzően Rainer Brüderle gazdasági miniszter a Südwestrundfunk rádiónak adott interjúban készségét fejezte ki a bevezetés átmeneti felfüggesztésére. Norbert Röttgen környezetvédelmi miniszter és Ilse Aigner fogyasztóvédelmi miniszter kitart az E10 terv szerinti bevezetése mellett.
A kormány elsősorban a felhasználók számára az üzemanyagtöltő állomásokon rendelkezésre álló információt szeretné bővíteni az olajtársaságok és az autógyártók információadási kötelezettségének szigorításával. A Németországban fogalomban lévő személygépkocsikból mintegy hárommillió nem alkalmas a 10 százalékban etanolt (alkoholt) tartalmazó benzin üzemanyag használatára.
Az E10 üzemanyag bevezetése állítólag azért fulladt kudarcba, mert az autógyártók eleve elhárítottak maguktól minden felelősséget a keverék által esetleg hosszú távon okozott motorkárokért. Kétségek merültek fel a keverék klímavédelmi, károsanyag-kibocsátás csökkentési célok elérésében játszott szerepével szemben is.
Holger Krawinkel a Bundesverband Verbraucherschutz fogyasztóvédelmi szervezet szakértője a dpa hírügynökségnek adott nyilatkozatában kifejtette, hogy "mindaddig, amíg nem alakul ki tiszta kép azokról a bizonyos hosszú távú károsodásokról, amelyekről senki nem tudja, hogy fellépnek-e vagy sem, nem lehet számítani az üzemanyag elfogadására a fogyasztók részéről". A gyártók hosszú távú garanciái nélkül a fogyasztók többsége úgy van vele: túl drága lenne számára az, ha öt-hat év múlva tönkremenne a motor".
A hiányos információk miatt az autótulajdonosok biztos ami biztos alapon tartózkodnak az E10 használatától, és inkább nyolc centtel drágább "szuper-plusz" benzint tankolnak, ami értékesítési fennakadásokhoz, az E10 készletek felduzzadásához vezetett. Ilse Aigner szövetségi fogyasztóvédelmi miniszter megértésének adott hangot az autósok aggodalmait illetően.
"Érthető, hogy az autósok nem tankolnak E10 üzemanyagot, ha nem lehetnek benne száz százalékosan biztosak, hogy az üzemanyag nem károsítja autójukat" - mondta a miniszter újságíróknak nem sokkal a csúcstalálkozót megelőzően. Az autósok számára a lehető leghamarabb biztosítani kell a tisztánlátást a kérdésben, és ez elsősorban az autógyártók felelőssége, de az olajtársaságoknak is bőven van mit tenniük ennek érdekében - mondta a miniszter.
Norbert Röttgen környezetvédelmi miniszter a Bild lapnak adott interjúban az olajipart tette felelőssé a kialakult helyzetért az új termék "elégtelen" reklámozása miatt. "A bevezetés ütemezése, a termék reklámozása és az árképzés az olajipari vállalatok dolga" - mondta a miniszter. "A bevezetés során elkövetett hibákat nem lenne szabad a fogyasztókkal megfizettetni."
Az öt százalékos etanol tartalmú kevert üzemanyagot már kivonták a forgalomból Németországban, csak 10 százalékos keverék és a tiszta benzin kapható. Az ország 15 ezer benzinkútjából már 7 ezer kínálja az új bio-keveréket, de mivel a finomítók tárolói megteltek, az új üzemanyag bevezetését a többi benzinkútnál egyelőre felfüggesztették.
Az E10 üzemanyag németországi bevezetése az EU 2009-es bio-üzemanyag irányelvén alapul, ami 2020-ra irányozza elő kötelező jelleggel 10 százalékos megújítható energiaforrás arányt a közlekedésben használt energia-mixre. A 10 százalékos arány elérésének mikéntjében az egyes országok szabadkezet kaptak.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Donald Trump hangsúlyozta, hogy az iráni atomlétesítmények bombázása nem jelenti azt, hogy az USA háborúban állna. Évtizedek óta érvelnek hasonlóan amerikai elnökök, s alkotmányjogi értelemben az USA 1942 óta nem üzent hadat senkinek.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.
A kormányfő Diogo Jotáról, Lázár Jánosról és a Tisza Pártról is beszélt egy videós interjúban, meg arról, hogy a felesége szólt neki: ne engedjen be egy migránst sem.
Kijev rákényszerülhet arra, hogy igazságtalan tűzszünetet kössön.
A kerti növényeinket károsító baktériumok és gombák esetében is igaz a mondás, sárkány ellen sárkányfű kell és nem permetszer.