Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Elsősorban a nagyobb gazdálkodási, pénzügyi kockázattal működő önkormányzatokat ellenőrzi ez évtől az Állami Számvevőszék - mondta Warvasovszky Tihamér, a szervezet alelnöke a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán megrendezett ötödik Pécsi Pénzügyi Napokon.
Az ÁSZ alelnöke az önkormányzatok ellenőrzésének tapasztalatairól tartott előadásában leszögezte: minden önkormányzatnak óriási önállósága van, hiszen saját maga rendelkezik tulajdonával, alkotja meg költségvetését, emellett gazdasági társaságokat, közalapítványt alapíthat, hitelt vehet fel és kötvényt bocsáthat ki. "Az ÁSZ újonnan elfogadott stratégiájának lényege a közpénzek rendezettsége, és hogy értéket teremtsünk, ami számszerűsíthető” - hangsúlyozta az alelnök.
Warvasovszky Tihamér elmondta: a szervezet immár kockázatelemzésen és értékelésen alapuló mintavételi eljárással választja ki az ellenőrizendő önkormányzatokat, illetve biztosítja a jelentések nyilvánosságát. A korábban kialakított gyakorlattal szakítva a korlátozottan rendelkezésre álló ellenőri kapacitást a nagyobb gazdálkodási, pénzügyi kockázattal működő önkormányzatok ellenőrzésére fordítja, ezért a kiválasztás alapja a kockázatok előzetes feltárása valamennyi önkormányzat vonatkozásában - hangsúlyozta.
Hozzátette: az ÁSZ célul tűzte ki egy monitoringrendszer kialakítását is, amellyel folyamatosan figyelné a települések gazdálkodását. Ez jövőre indulhat el próbaként néhány önkormányzatnál. Az alelnök kitért rá: az elmúlt időszakban folyamatosan csökkent az önkormányzatok likviditása, amin valamelyest segítettek a 2007-től egyre gyakoribbá váló kötvénykibocsátások. A 19 megyéből 18 bocsátott ki kötvényt 98,5 milliárd forint értékben. A 23 megyei jogú városból 14 élt ezzel a lehetőséggel, 110 milliárd forintnyi kötvényt bocsátottak ki. A 282 városból 137 tette ugyanezt, több mint 200 milliárdért. A szakember megjegyezte, a kötvények döntő többsége nem került ki a pénzpiacra, s 88 százalékuk deviza alapú.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Akár nyáron, akár télen fogadják el a költségvetést, az abban leírt számokat szinte heti rendszerességgel írják át, és a fontos gazdasági előrejelzéseket is csak néha-néha sikerül eltalálni. Már most, az év felénél látszik, hogy így lesz ez 2025-ben is.
Mi történhetett valójában a BTR-ekkel?
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Sok tekintélyelvű politikus régi, jól ismert módszere a kisebbségek kirekesztése, ám ez recept Magyarországon immár beleütközött a saját korlátaiba.
A kormányoldal megpróbál egy olyan narratívát költeni a szombati tüntetésről, amelyben logikai gubanc van.
Csak egy vesztese volt a Pride-nak.