szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Ipsos első alkalommal készítette el az F&F (Fókuszban a fiatal felnőttek) című kutatását. A 15-25 évesek körében végzett országos felmérés során több mint félezer fiatalt kérdeztek meg. Az idei első negyedévben lezajlott személyes felmérés három témakörre terjedt ki: a zenelejátszókra, a ruhamárkákra, valamint a szabadidő-eltöltés különböző módjaira.

A „legtrendibb” szabadidős tevékenységek a „plázázás”, a sport és a szórakozóhelyekre járás. Az olvasási szokások elemzése alapján megállapítható, hogy a fiatalok egytizede olvas napi gyakorisággal. A levelezés, chatelés mellett nagyon sokan használják tanulásra, a tanulás támogatására az internetet, valamivel kisebb arányuk pedig a böngészés, játék és hírek olvasása érdekében kapcsolódik fel a világhálóra. A legismertebb zenelejátszó márkák a Samsung, a Philips, a Sony és a Panasonic. Ezekről tízből kilenc válaszadó hallott már. A fiatalok több, mint 60%-a ismeri az Apple és a Sanyo brandeket. Érdekes azonban, hogy míg az Apple-ről jóval kevesebben hallottak, mint az első négy márkáról, azok, akik ismerték, javarészt elsőként említették.

Pláza. Erre mozdulnak a 15-25 évesek
Bánkuti András

A négy legismertebb márkának nagyon hasonló az imázsa, a fiatalok nem igazán éreztek különbséget közöttük. Ezeket tartották a leginkább népszerű, jó minőségű márkáknak, amelyek megérik az árukat és megbízhatóak. Az Apple is hasonlóan jól szerepelt, ám jóval fiatalosabbnak, modernebbnek, drágábbnak tartják. A megkérdezettek 8 százaléka kapott zenelejátszót tavaly karácsonyra, ezek leginkább Philips, Apple, Sony és Panasonic márkák voltak. A 20-25 évesek körében sokkal jellemzőbb volt, hogy a megajándékozott döntött a márkáról, mint a fiatalabbak (15-19 évesek) esetében.

A ruhamárkák körében a sportmárkák a legismertebbek, közülük is az Adidas és a Nike szerepelt a legjobban, több mint 95 százalékos ismertséggel. Dobogós még a Levi’s, amelyről tízből kilenc fiatal hallott. A divatmárkák közül a Diesel, a Replay és a C&A brandekről hallottak a legtöbben.

A legismertebbek  a legnépszerűbb, legmodernebb és a legfrissebb divatnak megfelelő márkák voltak. A Zara-t és a Replay-t tartották a legdrágábbnak. A fiatalok kétötöde kapott ruhaneműt tavaly karácsonykor ajándékba: főként Adidast és Nike-t, de szép számmal került Diesel, C&A és F&F ruha is a fa alá. A megajándékozottak több mint fele maga döntött a ruha márkájáról. Minden tizedik esetben a márka semmilyen szerepet sem játszott a ruha kiválasztásában, míg 13 százalékuknál az ajándékozó ismerte a megkérdezett márka-preferenciáját, azért döntött mellette.

A legnépszerűbb szabadidős tevékenységeknek a „plázázás”, a sportpályán való időtöltés és a szórakozóhelyekre járás számítanak. Átlagosan minden harmadik fiatal járt plázában vásárlás céljával az elmúlt hónapban, míg a sportpálya-látogatásnál csupán minden ötödik vallotta ugyanezt. Ezek mellett a mozi is gyakori időtöltésnek számít.

A fiatalok egytizede olvas napi gyakorisággal, míg a legtöbben (minden harmadik) csak ritkán. Általában véve a Budapesten és nagyvárosokban élők többet bújják a könyveket, mint a kisebb településen élők. Nemek és életkor tekintetében nincs számottevő különbség a 15-25 éves fiatalok olvasási szokásai között. A legtöbben szórakoztató irodalmat olvastak utoljára, második helyezettként a kötelező olvasmányok, tankönyvek szerepelnek a szépirodalommal holtversenyben. A lányok nagyobb arányban olvasnak szórakoztató irodalmat, a fiúkra pedig a tankönyvek olvasása jellemzőbb. A 15-19 évesek és 20-25 évesek között is nagy eltérések figyelhetőek meg: az előbbi korcsoport a tankönyvek, szépirodalom és a fantasy, sci-fi kategóriába sorolható könyveket olvassa rendszeresebben, a 20-25 évesek pedig a szórakoztató irodalmat kedvelik jobban.

A fiatalok sok időt töltenek a számítógép előtt, 65 százalékuk naponta vagy naponta többször internetezik. Éles különbség a nagyvárosi és vidéki fiatalok között mutatkozik meg. Amíg a budapesti fiatalok háromnegyede internetezik naponta, addig a kisebb városokban élők valamivel több, mint feléről mondható el ugyanez.
A levelezés, chatelés mellett nagyon sokan használják tanulásra, a tanulás segítésére is az internetet, valamivel kisebb arányuk pedig a böngészés, játék és hírek olvasása érdekében kapcsolódik fel a világhálóra. Általánosságban a lányokról mondható el, hogy jobban szeretnek levelezni, mint a fiúk, akik inkább filmeket, zenét töltenek le szívesen vagy játszanak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

A magyar gazdasági pesszimizmus nemzetközi csúcsra jutott

Az Ipsos „Global Advisor” kutatása keretében 24 ország polgárai értékelték hazájuk gazdaságát. A magyarok többsége semmi jóra nem számít. Pocséknak látják az ország gazdasági helyzetét, pocséknak a környezetükét és a jövőbe vetett hitük is igen ingatag.

MTI/Népszabadság Itthon

Ipsos: aktívak a fideszes szavazók

Az elmúlt egy hónapban a pártok támogatottsága alig változott, de a szimpatizánsok aktivitási szintje nagyon eltérő - derül ki az Ipsos kutatásából, melyet a Népszavadság ismertet.

hvg.hu Itthon

Ipsos: felemás év volt a 2010-es

A magyarok háromnegyede panaszkodott pénzügyeinek, anyagi helyzetének alakulására, s többségben vannak a magánéletüket negatívan értékelők is - derül ki többek között az Ipsos közvélemény-kutatásából.

MTI Gazdaság

Ipsos: tíz magyarból kilenc rossznak ítéli a gazdasági helyzetet

A magyarok több mint 90 százaléka szerint rossz vagy nagyon rossz a jelenlegi gazdasági helyzet, és mindössze 8 százalék gondolja azt jónak vagy nagyon jónak, miközben a nemzetközi átlagban az emberek 39 százaléka tartja jónak a gazdasági helyzetet - derül ki az Ipsos csoport legfrissebb felméréséből, amelynek eredményeit szerdán tette közzé.

MTI Itthon

Ipsos: a feltörekvő országok a legoptimistábbak

A feltörekvő országok lakói sokkal bizakodóbbak a gazdasági kibontakozást illetően, mint a fejlettebb államok polgárai - derül ki az Ipsos közvélemény-kutató intézet felméréséből, amit a január 26-30. között Davosban tartandó világgazdasági fórumra készített.