Az iPad sikerében komoly szerepe volt egy olyan eszköz utáni vágynak, amely a számítógépek teljesítményét és lehetőségeit hordozza, de elég hosszú az üzemideje hálózati csatlakoztatás nélkül, megvannak a mobiltelefonokat jellemző bizonyos szolgáltatásai is, továbbá alkalmazkodni képes a legkülönfélébb munka- és felhasználási helyek körülményeihez.
Az iPad nem forradalmian új találmány, hanem szintézise sok más eszköznek. Hozza a kommunikátorok, a netbookok, az e-bookok és a célszámítógépek funkcionalitását, miközben igen látványos megjelenítésre, gyors az adatfeldolgozása és elég könnyű ahhoz, hogy ne legyen teher a cipelése. Ráadásul egy trendi eszköz, ami nemcsak státusszimbólumként szolgál, hanem azt is mutatja, hogy használója a haladás élvonalában van.
Mindezek a tulajdonságok együtt nemcsak technikai oldalról teszik hatékonnyá az üzleti életben, hanem hozzájárulnak használója meggyőzőerejének növeléséhez, mondanivalójának hitelesítéséhez. Kevés olyan termék van, amely úgy termel hozzáadott értéket, hogy nem csinál éppen semmit, de puszta jelenléte elősegíti a folyamatok előrehaladását.
Az iPadre a megjelenése óta eltelt rövidke időben rengeteg alkalmazást írtak. A fejlesztők beleszerettek az eszközbe, mert maguk is szívesen használnának ilyet a munkájuk során, s meg vannak győződve róla, hogy ezzel mások is így vannak. Aligha tévednek, de a teljes képhez feltétlenül hozzátartozik még pár, a fogyasztási pszichológiából ismert hatás. Az első az úgynevezett demonstrációs vagy utánfutóhatás (bandwagon effect).
A trendiség (ahogy ezt az Apple termékeinek egész soránál meg lehetett figyelni) olyan vásárlók figyelmét is felkeltette, akik talán pusztán a műszaki, hasznossági vagy éppen ár/érték-arányban megmutatkozó jellemzők alapján sohasem választottak volna ilyesmit. Egyszerűen azt akarták kifejezni, hogy nagyobb presztízsű társadalmi vagy felhasználói csoporthoz tartoznak, s erre viszonylag sok pénzt hajlandóak áldozni.
Az utánfutóhatás azonban kiszélesíti a piacot, ami egyre inkább elérhetővé teszi szélesebb rétegek számára ezeket a termékeket, ami újabb és újabb felhasználási területeket nyit meg számukra. Ez a folyamat az iPad esetében különösen erősen kibontakozott.
A másik két hatás fontosságához Guccio Gucci, a luxustermékeiről ismert olasz óriásvállalat névadó alapítója adja a kulcsot. A céget magasra emelő filozófia esszenciáját a nyeregkészítőként indult aranykezű iparos és üzletember így fogalmazta meg: „A minőség emlékezetes marad jóval a megfizetett ár elfelejtése után is.” Az Apple is ezt vallja. Termékei drágák, kívánatosak és jó minőségűek.
A cég ezért legalább annyira az életérzés-kereskedésben mozog, mint a technológiai piacon. Termékei, így az iPad használata olyan érzéseket váltanak ki, amelyek miatt a felhasználó másképpen érzékeli a hasznosságát, mint ami pusztán technológiai tartalmából következne. Ez az úgynevezett hedonikus hatás: más érzés Gucci cipőben sétálni, Montblanc tollal jegyzetelni és iPadet használni.
Emellett megjelenik a perfekciós hatás is, amikor a tökéletesség észlelése szabadítja fel az endorfinokat. Az iPad sikerének mindezek a tényezők együttesen adják az alapját. Nem véletlen, hogy a konkurencia azonnal megjelent technológiailag, funkcionálisan nagyon hasonló termékekkel, de a lendületes piacra lépés ellenére sem tudta megrengetni a kategóriateremtő vezető pozícióját. Az idő előrehaladtával ez az előny talán megkopik, de az alapítói profit már zsebben van.
[[ Oldaltörés (Folytatás: Tíz dolog, amire az iPad jól használható az üzletben) ]]
Nézzünk néhány példát arra, hol használható eredményesen az iPad!
Értékesítés és szolgáltatás
Az eszköz nagyszerűen használható az úgynevezett sétálós prezentációk során, amikor egy laptop használata kényelmetlen, a tábla-PC súlyos, de nincs lehetőség a kivetítésre. Ilyenkor az iPad teljes körű termékinformációval szolgálhat, bemutatja az árakat, az ügyfélszolgálati hátteret, a technikai jellemzőket, a megrendelési folyamatot, a szállítási ütemezés lehetőségeit stb.
Egészségügy
Az egészségügyben hatalmas szolgálatot tehet egy ilyen eszköz, ha például az osztályon fekvő összes beteg minden adata, lelete, kórtörténete online elérhető. Lehívhatók a röntgen-, CT- vagy MR-felvételek. Sőt, ma már 3D-s megjelenítésre is lehetőség van, ami igen részletes képet ad a vizsgált területről.
Biztosítási ügynökök
Az iPad a Windows-alkalmazásokat is kezeli, így a régóta használt megoldásokat sem kell nélkülözni. Például az ügynöki munkát végzők számára oly fontos ügyfélprofil (ami jelentősen megkönnyíti a testreszabott ajánlatok elkészítését és bemutatását) a megszokott formában használható.
Ingatlanügynökök
Az ingatlanügynökök helyzete is hasonló: az eszköz segítségével akár egy nyilvános helyen szervezett találkozó alkalmával is bemutathatják a felajánlott ház vagy lakás minden zugát.
Jogászok és üzletemberek
Az olyan szakmában, mint a jogászoké, egyik megbeszélés a másikat követi, s rengeteg dokumentumot, gyakorta képeket, hang- vagy videofelvételeket stb. kell ezeken felhasználniuk. Az iPad teljesen biztonságosan képes tárolni ezeket, majd gyorsan elő is hívja őket, ha a szükség úgy kívánja. Mivel az eszközt nem kell külön cipelni, hanem elfér egy hagyományos aktatáskában a többi holmi mellett, az „autóiroda” igen hasznos része. Hasonló a helyzet azokkal az üzletemberekkel is, akiket (a repülőtereken ez különösen feltűnő) notebookjukat (szakmájuk cégérét) cipelve igen könnyű kiszúrni.
Oktatók, hallgatók és tanulók
Amióta az iPaden használható a Citrix Receiver virtuális desktop, a felhasználók könnyedén érhetik el a legkülönfélébb Windows-alkalmazásokat és forrásokat is. Ez megnyitja az utat az eszköz oktatási és prezentációs felhasználása előtt.
Tőzsdei profik
A Citrix Receiver segítségével könnyedén elérhetők a különféle kereskedési alkalmazások, dokumentumok, jelen idejű információs táblák, portfólióelemző eszközök. Ráadásul bárhonnan könnyen használhatók ezek a megoldások.
Mozgó emberek telephelyen
Sok olyan alkalmazott dolgozik a legkülönfélébb üzletágakban, akik egy telephelyen töltik ugyan le a munkaidejüket, de nem az íróasztal mellett, hanem állandóan új helyszíneket meglátogatva. Például elő kell készíteniük a tárgyalókat a résztvevők igényei szerint, ellenőrizniük kell az épület berendezéseinek működését, le kell olvasniuk a technológiai rendszerek kijelzett adatait, vagy végig kell követniük egy útvonalat a biztonsági szolgálat tagjaként. Számukra az eszközön futtatható alkalmazások egyszerre kínálnak útmutatást, űrlapokat, hibakódjegyzékeket magyarázattal vagy éppen biztonsági ellenőrzőlistát.
Távmunkások és mozgó alkalmazottak
Sokan dolgoznak úgy, hogy folyamatosan mozgásban vannak, s esetenként nagy távolságokat tesznek meg. Például külföldre utazva is elérhetőnek és akcióképesnek kell maradniuk. Vagy éppen olyan szolgálatok munkatársaként dolgoznak, mint a rendőrök, mentősök, tűzoltók, környezetvédelmi ellenőrök, közterület-felügyelők. De az iPadnek hasznát veszik a szállítmányozásban, a raktározásban, készletezésben, ahogy ez a helyzet a növénytermesztési adatokat, az állategészségügyi nyilvántartásokat, az állatállományuk fejlődését rögzítő és elemző agrárvállalatoknál is.
Katonák
A harctéri alkalmazásokról nincs információnk, de az biztos, hogy már tavaly márciusban meglátogatták az amerikai hadsereg képviselői az Apple központját, hogy az iPad katonai felhasználásáról tárgyaljanak. Az eszköz nagyon alkalmas ugyanis parancsnoki használatra (például térképek, légi és műholdas fotók megjelenítésére), túlélési útmutatók, katonai kézikönyvek, elsősegély-eljárások, virtuális iránytűk vagy éppen helymeghatározási programok letöltésére.