Keserű éve van a makói ízgyár építőjének

A világ vezető illatanyag-, aroma- és élelmiszerízesítő-gyártója, a magyarországi érdekeltséggel is rendelkező svájci Givaudan 9,5 százalékos bevételcsökkenést szenvedett el folyó üzleti éve első kilenc hónapjában, így az árfolyamhatásokat figyelembe véve 2,97 milliárd svájci frank bevétellel kellett megelégednie.

  • MTI MTI
Keserű éve van a makói ízgyár építőjének
Árfolyamhatások nélkül a forgalom 4,7 százalékkal nőtt, nyereségadatot az időszakról nem tettek közzé. Az illatanyag-ágazatban az értékesítés 9,4 százalékkal, 1,4 milliárd frankra esett, az aromarészlegnél 9,6 százalékos visszaesés mutatkozott, 1,58 milliárd frankra. A növekvő nyersanyagárak ellensúlyozására jelenleg emeli árait a cég.

A Givaudan egyúttal megerősítette újonnan kidolgozott öt évre szóló üzleti tervét, amelyet először tavaly ismertetett. A cél évi 4,5-5,5 százalékos organikus növekedés, 2-3 százalékos piacbővülés mellett.

A cég 120 millió frank adózott eredményt ért el az első félévben, 40 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 200 milliónál. A bevétel 2,005 milliárd frank volt, 8,8 százalékkal kevesebb a tavalyi első félévi 2,199 milliárdnál.

A bevételnek több mint 40 százalékát már most a felzárkózó piacok adják, ezek arányát öt éven belül 50 százalékra kívánják emelni. A Givaudané a világpiac körülbelül ötöde, világszerte 86 üzemben 8600 embert foglalkoztat.

Magyarországon a makói ipari parkban tavasszal kezdődött 170 millió svájci frankos beruházással a Givaudan új üzemének építése. A munka 2012 elején fejeződik be, a próbaüzem a jövő év második negyedévében kezdődik. Az új gyár előreláthatólag 2013-ban éri el teljes kapacitását, munkalehetőséget kínálva háromszáz embernek. A makói üzem allergénmentes étkezési ízesítőkeverékeket, fűszerkeverékeket és porlasztva szárított ízesítőket gyárt majd, elsősorban sós csomagolt élelmiszerekhez. Az üzemnek központi helyet szánnak a gyorsan növekvő kelet-európai piac ellátásában.

A makói beruházás a cég következő öt évre szóló növekedési stratégiájának része, ennek keretében a társaság a takarékosság jegyében racionalizálja aromaanyag-gyártó tevékenységét Nagy-Britanniában és Svájcban.

A Givaudan tavaly 71 százalékkal növelte profitját, 340 millió svájci frankra. Bevétele 7,1 százalékkal 4,24 milliárd frankra nőtt.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.