szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több kötbért, de kevesebb kifogásolt szolgáltatási probléma után fizettek meg az áramszolgáltatók - olvasható a Magyar Energia Hivatal (MEH) által végzett éves jelentésben. A garantált szolgáltatás minimális minőségi követelményeinek szigorításával a fogyasztókat védik.

A Magyar Energia Hivatal 2003 óta minden évben értékeli a villamos energia elosztó hálózati, egyetemes szolgáltatói és kereskedői engedélyesek egyedi felhasználókat érintő minimális minőségi követelményei, az úgynevezett Garantált Szolgáltatások (GSZ) teljesítéseit. A MEH által kiadott közlemény szerint a céljuk az áramszolgáltatást igénybe vevő fogyasztók érdekeinek hatékony védelme. "Ennek megfelelően a garantált szolgáltatás egy olyan minimális szolgáltatási szintet jelent, aminek nem teljesítése esetén a szolgáltatók kompenzációt fizetnek a felhasználónak" - áll a közleményben. Ez alól kivételt csak a szélsőséges időjárási körülmények és szándékos rongálás miatt kieső szolgátatáskiesés jelent ám ennek definiálása is egyre szigorodott az elmúlt években.

A GSZ követelményeket az elosztó hálózati engedélyeseknél 13, az egyetemes szolgáltatói engedélyeseknél 5 és a kereskedői engedélyeseknél 4 szolgáltatás esetében határozták meg. A Hivatal évek óta kötelező jelleggel írja elő, hogy ha a követelmények nem teljesülnek, az engedélyeseknek automatikusan kötbért fizessenek. 2011. január 1-jétől azonban már a nem teljesítés tényének megállapításától számított 30 napon belül, minden követelmény esetén automatikusan történik ez a kifizetés.

Horváth Szabolcs


A MEH tavalyi összesített adatai szerint a GSZ által szabályozott területekre eső 12,6 miilió ügyből 86,6 ezer esetben nem teljesítették a követelményekben előírtakat. Az esetszám tavaly 85 ezer, tavaly előtt 123 ezer volt. A kifizetett kötbérek összege 2008-ban 9,5 millió, 2009. évben 70 millió, tavaly 178 millió forint volt. A nem teljesített követelmények száma a 2008. évi 61 741-ről 2009-ben 74 847-re nőtt, de 2010-ben, a bevezetett "Információadás dokumentált megkeresésre” követelménye ezt 85 százalékkal, 11 409-re csökkentette.

Az Energihivatal megállapította, hogy a legnagyobb javulást az ELMŰ és ÉMÁSZ ért el, és bár  az EDF DÉMÁSZ területeken nőtt az ügyek száma, de ott is automatikusan kifizették az esedékes kötbért a felhasználóknak. Az E.ON területeken a nem teljesített ügyek száma csökkent, jelentős javulást mutat.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!