Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A költségvetési bizottság elhalasztotta a döntést az MNB múlt évi jelentésének általános vitára való alkalmasságáról.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adjon választ a számvevőszéki és költségvetési bizottság által feltett 15 kérdésre és csak azt követően döntsön a bizottság arról, hogy a jegybank múlt évéről szóló jelentés alkalmas-e általános vitára - így döntött a bizottság hétfői ülésén kormánypárti többséggel, miután az MSZP-s képviselők kivonultak a bizottsági ülésről, a két jobbikos képviselő nemmel szavazott, az LMP-s képviselő pedig nem volt jelen.
A kérdéseket beterjesztő Babák Mihály (Fidesz) szerint ahhoz, hogy a bizottság dönteni tudjon, ki kell küszöbölni az ellenmondásokat az MNB beszámolója, illetve az MNB felügyelőbizottságának jelentése, és az ÁSZ vizsgálata között. Az MSZP-s tagok viszont arra hivatkoztak, hogy a kormánypártok most is csak az MNB elnöke és a kormány nem harmonikus viszonyát demonstrálják, ami árt az ország érdekeinek.
A bizottság MNB-s napirendi pontja három alpontból állt: döntés a jegybank múlt évi jelentésének általános vitára való alkalmasságáról, az ehhez fűzött bizottsági határozati javaslat elfogadása, és az MNB felügyelő bizottsági jelentés általános vitára való alkalmasságáról szóló döntés. Miután a bizottság Veres János (MSZP) ellenszavazatával elfogadta a napirendi pontot, Babák Mihály egy levelet adott át Nyikos László (Jobbik) elnöknek, majd később egy küldönc hozta a határozati javaslatot. A levél és a határozati javaslat azonos volt abban, hogy mely kérdéseket tegye fel a bizottság az MNB-nek, amit a bizottság elnöke úgy értelmezett, hogy írjon levelet az MNB elnökének, és tőle kérjen választ.
A kérdések első része a Hajó-program költségei után érdeklődik, a második kérdéscsoport pedig a kommunikációs kiadásokat firtatja, például azt, hogy a külsős megbízásokat elvégezhették volna-e el belső munkatársak. A harmadik a jegybank vesztesége iránt érdeklődik de nem csak a 2010-es ilyen adatra kíváncsi, hanem arra is, hogy mekkora veszteség várható idénre, és milyen elemzői számítások valószínűsítik a 2012. évi veszteséget.
Puch László (MSZP) a kérdéseket - a korábbi három tárgyalás több órás vitája után - feleslegesnek ítélte, és arra hivatkozott, hogy az MNB múlt évi jelentése általános vitára küldésének halogatása rontja az ország megítélését. Inkább vegyék le a napirendről - javasolta. Szekeres Imre azt kérdezte, hogy a kormánypártok milyen okból nem engedik az Országgyűlés plénuma elé a jelentést? Erre Ékes József (Fidesz) azt válaszolta, hogy éppen az MSZP-s megszólalások miatt sértené a tárgyalás a nemzeti érdeket, ezért "nem lenne egészséges" az országgyűlési tárgyalás.
Rozgonyi Ernő (Jobbik) áthidaló javaslattal élt: nyugodtan küldheti a bizottság általános vitára a jelentést, mivel a házbizottságban - a jelenlegi törvényalkotási munka mellett - a vita elhalasztható jövőre. Így a kormánypártok hozzájutnak a várt néhány hét haladékhoz. (Ékes József egy-másfél hét haladékról beszélt.)
Veres János a feltenni kívánt kérdések közül többet nem értett, így például azt sem, hogy az MNB 2010. évi beszámolójához miként kapcsolódik a jegybank idei és jövő évi vesztesége. A vita végül ügyrendi vitába torkollt. A MSZP-s képviselők az eredeti napirend szerint akartak szavazást a jelentés általános vitára való alkalmasságáról, míg a kormánypárti képviselők a Babák-féle levél, illetve határozat mellett érveltek. Felmerült az is, hogy módosítsák a napirendet. Miután látszott, hogy a kormány-oldal javaslata nyer, a házszabályt és skandalumot emlegetve az MSZP-s képviselők kivonultak a bizottsági ülésről. A kormánypárti képviselők - két Jobbik ellenszavazattal - elfogadták azt a határozatot, amely az MNB-nek küldendő kérdéseket tartalmazza.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Komoly eszközt kaptak a kezükbe a klímaváltozás ügyét szívükön viselők a klímatörvényt részben megsemmisítő alkotmánybírósági határozattal. A kormány immár nemcsak, hogy nem háríthatja át a teendőket a jövő generációkra, de le sem szerelheti őket azzal, hogy „De hát van klímatörvény!”.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés.
Izrael komoly csapást mért már az iráni nukleáris képességre, de a legfontosabb célpont, Fordo, ahol több ezer urándúsító centrifuga üzemel, még sértetlen, mert mélyen a föld alatt van.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek.
Vékony Csongor szerint a párt cserbenhagyta az elszakított területeken élő magyarokat, és nem elég revizionista.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.