Gyors, biztonságos és olcsó fizetési mód – ez a qvik
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Drágállta a számvevőszék azokat az autópálya-előkészítéseket, amelyeket az első Orbán-kormány idején megbízott Z. I. B. koordinált. Most ezzel a céggel szerződött a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő – a túlzott díjak mérséklésére.
„Rendet kell tenni az autópálya-beruházások körülötti terület-előkészítések ügyében” – indokolta közleményben a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) azt az összesen nettó 1,63 milliárd forintos keretszerződést, amelyet a Z. I. B. Consulting Tanácsadó és Szolgáltató Kft.-vel kötött. A 10 éves közút- és vasútfejlesztési programhoz kapcsolódó méretes megrendelés a közút-, sztráda-, illetve vasútinyomvonal-előkészítések koordinálására szól. A NIF ugyanis úgy találta, hogy elődje, szakszerű felügyelő híján, túlzott és indokolatlan díjakat fizetett ki a tavalyi kormányváltást megelőző években, ezért a jövőben a közlekedési beruházások előkészítése során „teljes mértékben visszaállítja a megfelelő koordinációt, irányítást és felügyeletet”. Vagyis visszatér ahhoz a Z. I. B.-hez, amely az első Fidesz-kormány idején ugyanezen feladatra pályázat nélkül kapott megbízást.
Ezúttal közbeszerzési pályázaton nyerte el a feladatot a társaság, igaz, egyedüli jelentkezőként. „Klasszikus bonyolítói feladat” – értelmezte munkájukat a HVG-nek Bártfai György, a Z. I. B. vezetője. Könnyedén csak ez a cég teljesíthette a NIF által előírt referenciát, az építkezést megelőző régészeti, tervezési, lőszer-mentesítési, területszerzési, hatósági, valamint lakossági kapcsolattartási, illetve tájékoztatási feladatokat elvégző, a NIF által kiválasztandó vállalkozások tevékenységének irányítását, felügyeletét. Éppen azért, mivel a NIF (illetve elődje, a Nemzeti Autópálya Rt. – NA) 2000-ben ugyancsak a Z. I. B.-et bízta meg ezzel a feladattal. Később azonban nem adott hasonló megbízást, saját kezébe vette a cégek koordinálását. A HVG-nek név nélkül nyilatkozó korábbi NIF-alkalmazott szerint közvetítő közbeiktatása nélkül olcsóbban oldották meg a koordinációt.
Ahogy most a NIF, a 2002-es kormányváltáskor az elődje is rovancsot tartott. Akkor azonban az átvilágítóknak éppen a Sárhegyi és Társa Ügyvédi Iroda, illetve az iroda tagjai – Sárhegyi Zoltán és Bártfai Beatrix – által gründolt Z. I. B. Kft. összesen 1,8 milliárd forintot közelítő megbízása szúrt szemet (HVG, 2002. július 20.). Keller László akkori közpénzügyi államtitkár feljelentést is tett az első NA-vezér, Vér Iván – ő jelenleg a NIF felügyelőbizottságának tagja és a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezére – ellen hűtlen kezelés és csalás gyanújával. A megbízási díj túlzott mértékével, illetve a tényleges munkavégzés hiányával indokolt feljelentéshez a Z. I. B.-alapító Bártfai Beatrix és az ügyvezető Bártfai György kapcsolatrendszerét is mellékelte: ők több olyan társaság vezetőtestületének voltak tagjai, amelyek Fidesz-közeli cégekhez vagy személyiségekhez voltak köthetők. (A kapcsolat azóta sem halt el, Sárhegyi például jelenleg az Országos Választási Bizottság Fidesz-delegáltja, Bártfai pedig jelen volt, amikor az MFB-kommandó megszállta a NIF-et.) Két év után zárult le az ügy: a Fővárosi Főügyészség kiemelt ügyek osztálya megszüntette az eljárást bűncselekmény hiányában.
A történet egyoldalú politikai beállítását azonban árnyalja, hogy a 2002-es kormányváltás után az NA tovább foglalkoztatta a Z. I. B.-et. Vagyis ha netán mégis létezett a feljelentés alapján gyanítható pénznyelő koreográfia, az 2002 után is működhetett. Ilyesmit ugyan nem állított az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2008-as, az M3-as, M35-ös és M7-es autópályák egyes szakaszain befejezett beruházásokat taglaló jelentésében, de rögzítette, hogy a Z. I. B. koordinátori feladata 2002 novemberétől a területszerzést végző ügyvédi iroda felügyeletére zsugorodott, a díjazása ellenben nem csökkent. Azt állította, hogy a Z. I. B. „tevékenységének igazolására írásbeli dokumentumok nem léteznek. A tényleges területszerzési tevékenységet, az adásvételi szerződések megkötését, (...) a hivatali ügyintézést a jogi iroda látta el, ezért a Z. I. B.-nek teljesített kifizetések indokolatlanok.” „A bonyolító díjazása közel azonos volt az érdemi területszerzési tevékenységet végző ügyvédi irodákéval, ami (...) a bonyolítási költségek nem megalapozott, 364 millió forintos növekedését okozta” – summázta az ÁSZ. Az egy évvel korábbi jelentés pedig az M3-as vizsgált szakaszánál a területszerzés költségének 17–26 százalékára rúgó, a Constreal Kft., a Korn Ügyvédi Iroda és a Z. I. B. által kapott lebonyolítási költséget sokallta. Bártfai György úgy reagált, e jelentésekről nem tud, korábban a számvevőszék vizsgálódott a cégnél, és mindent rendben talált.
A tavalyi kormányváltás után felállt új vezetésű NIF viszont éppen a „szakszerű felügyeletet ellátó közreműködő mellőzésének” tudja be, hogy a piaci ár tízszeresénél többért is történt földvásárlás az elmúlt években. Nem kizárt, hogy a vizsgálatok lezárultával büntetőeljárást kezdeményez az értékbecslések kapcsán. Amiatt viszont már feljelentést tett, hogy jogosulatlan, azaz nem a földtulajdonosoknak történő kifizetéseket is talált. „Az eddig feltárt adatok szerint több mint negyven alkalommal, több mint tízmillió forint összegben” – válaszolta a NIF kommunikációs irodája a HVG-nek. A budapesti XIII. kerületi rendőrkapitányság megerősítette, hogy sikkasztás gyanúja miatt nyomoznak a NIF egyik alkalmazottja ellen. A HVG más forrásból úgy tudja, egyéni akcióról volt szó: az alkalmazott egyszerűen saját számlára utalta a NIF-vételárat.
A NIF megkezdte a területszerzésre szóló ügyvédi megbízások felülvizsgálatát, az előnytelen szerződések megszüntetését, illetve módosítását. Az ügyvédeknek ugyanis „rendkívül eltúlzott mértékű” díjat, 2004–2009 között több mint 3 milliárd forintot fizettek ki – ebből 1,7 milliárdot egyedül a Korn Ügyvédi Irodának. Akadt ingatlan, amelynek megszerzéséért 600 ezer forintnál is több ügyvédi munkadíjat számláztak – hozott példát a NIF, amely cég szerint az ÁSZ firtatta, hogy miért nem látja el a koordinátor az ügyvédek feladatait is, ám a törvények ezt nem engedik meg. Így a cél az arányos díjazás: a koordinátor és az ügyvédek díja kevesebb legyen az eddig csak az ügyvédeknek kifizetett összegnél. Ebből annyi már biztos, hogy a Z. I. B. ingatlanonként 110–150 ezer forintért vállalta a közreműködést.
VITÉZ F. IBOLYA
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A papírmentes nyugtaadás mellett egyszerűbb használatot és költségcsökkentést hoz az átállás.
Egy kiadós gombamérgezéssel indul François Ozon új filmje, a Ha megérkezik az ősz. A termékeny francia filmrendezővel az öregkori ráncok szépségéről, az Elemi ösztön nem múló vonzerejéről, egy szexi nagymamáról, egy pusztító családi vacsoráról és Nicole Kidman plasztikai beavatkozásairól is beszélgettünk.
Vasárnap hajnalban megvolt az eszkaláció, két nappal később a kapituláció is – nem így képzelnénk két atomhatalom háborúját. Irán megrogyott, de ennek a háborúnak valójában aligha van vége.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát.
Látványosan távol tartotta magát a közel-keleti konfliktus értékelésétől Orbán Viktor. A kormányfőnek csak hazai használatra van mondása a fejleményekről.
Alapesetben a harcsa félénk állat, azonban ha a fészkét védi vagy fenyegetve érzi magát, támadásba lendül.
Megerősítették, hogy készek a kutatóhálózatról leválasztandó négy központ átvételére.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.