szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kormány által elkülönített kétmilliárd elenyésző összeg az utasok kártalanítására. A vonatkozó kormányrendelet több fontos kérdést nyitva hagy. Az utazási irodáknak nincs fizetési kötelezettségük, viszont érdekük, hogy a repülőutakat átfoglalják - ezek a nem túl megnyugtató hírek hangzottak el egy mai délelőtti sajtótájékoztatón, melyet fogyasztóvédők tartottak.

Közel 1200 fogyasztói panasz érkezett emailben Malév-károsultaktól - mondta egy ma délelőtti sajtótájékoztatón Eitmann Norbert, a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (Köfe) elnöke. Ezek között nemcsak magánszemélyek, hanem cégek, kisebbségi önkormányzatok és még sportszövetség is van.

Eitmann elmondta, hogy minden egyes fogyasztóval a Malévhoz fordulnak a panasszal. Ha a fogyasztók meghatalmazást adnak, akkor békéltető eljárást is indítanak. Ha ez nem elég, akkor jöhet a bíróság és a közérdekű per.

A Köfe megkereste a Nemzetgazdasági  Minisztériumot (NGM), a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (NFM), az Országgyűlés fogyasztóvédelmi bizottságát és kérték a közbenjárásukat. Szerintük ugyanis a fogyasztóknak joguk van a jegyeik árát visszakérni, és jogosultak a megfelelő segítségnyújtásra is.

Pórul járt utasok
Túry Gergely

Az utazási irodák az átfoglalásban bíznak

Az utazási irodák minden segítséget megadnak akár visszatérítésről, akár  átfoglalásról van szó - mondta Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utasközvetítők Szövetsége (MÚISZ) elnöke. Egészen biztosan lesznek olyanok, akik pórul járnak, hiszen a Malév fizetőképességének határát nem ismerjük, tette hozzá. A jogászok szerint az eset vis maiornak tekinthető, tehát az utazási irodát nem terheli visszatérítési lehetőség.

Ugyanakkor az utazási irodáknak egyáltalán nem érdeke, hogy a csomagokban rendelt utakat ne tudják megszervezni, ezért megpróbálják átfoglalni a helyeket. Szerencse a szerencsétlenségben, mondta Molnár, hogy a leállás az év viszonylag korai szakaszában történt, amikor az még nem érintette a charterjáratokat, így azokat át tudják foglalni egy másik légitársaságra. A MÚISZ tagja az európai utazási szövetségnek, amely már évek óta szorgalmazza, hogy az utazási irodák mellett a légitársaságoknak is kötelező legyen olyan alapot létrehozniuk, amiből ilyen helyzetekben az utasokat kártalanítanák.

Kevés lesz a kétmilliárd

A kormány kétmilliárd forintot különített el a kártalanításra, de az nem egyértelmű, hogy kikre vonatkozik ez a segítség, és az összeg elenyésző ahhoz képest, amennyire szükség lenne - mondta Baranovszky György ügyvéd, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke.  Baranovszky szerint a bankok nem fognak felelősséget vállalni azokért a jegyekért, amelyeket nem a leállás napján vagy az azt követő három napon belül használtak fel. (A Bankszövetség közleménye ezt az állítást cáfolja - lásd keretes.)  Eitmann Norbert ezzel kapcsolatban közölte, hogy aki nem tartozik a kormányrendeletben érintettek körébe, hanem akár hónapokkal ezelőtt készpénzzel vette meg a jegyet, forduljon a fogyasztóvédőkhöz.

A bankkártyával fizetők teljes kártalanításra számíthatnak
Azon ügyfelek, akik bankkártyájukkal vásároltak a Malév saját járatára jegyet, a hatályos bankkártyás szabályoknak megfelelően a repülőjegy teljes összegét visszakaphatják - áll a Bankszövetség közleményében. A bankok elsőként azon ügyfelek bankkártyás kártalanítási eljárását tudják elindítani, akiknek a repülőjegye a reklamáció benyújtásának időpontjában már lejárt. Ők a kártyakibocsátó bankjukhoz fordulhatnak a jegyük árának visszatérítéséért. Azon utasok esetében, akik későbbi időpontra váltott jeggyel rendelkeznek, a visszatérítési folyamatot a bankok még nem tudják elindítani, mivel a Malév jogi helyzete és kártérítési folyamata részleteiben jelenleg nem tisztázott - írja a közlemény. Valószínűleg a visszatérítések akkor indulhatnak meg, ha elindul a felszámolási eljárás a Malévvel szemben.

.

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!