Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A kormány által elkülönített kétmilliárd elenyésző összeg az utasok kártalanítására. A vonatkozó kormányrendelet több fontos kérdést nyitva hagy. Az utazási irodáknak nincs fizetési kötelezettségük, viszont érdekük, hogy a repülőutakat átfoglalják - ezek a nem túl megnyugtató hírek hangzottak el egy mai délelőtti sajtótájékoztatón, melyet fogyasztóvédők tartottak.
Közel 1200 fogyasztói panasz érkezett emailben Malév-károsultaktól - mondta egy ma délelőtti sajtótájékoztatón Eitmann Norbert, a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (Köfe) elnöke. Ezek között nemcsak magánszemélyek, hanem cégek, kisebbségi önkormányzatok és még sportszövetség is van.
Eitmann elmondta, hogy minden egyes fogyasztóval a Malévhoz fordulnak a panasszal. Ha a fogyasztók meghatalmazást adnak, akkor békéltető eljárást is indítanak. Ha ez nem elég, akkor jöhet a bíróság és a közérdekű per.
A Köfe megkereste a Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM), a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (NFM), az Országgyűlés fogyasztóvédelmi bizottságát és kérték a közbenjárásukat. Szerintük ugyanis a fogyasztóknak joguk van a jegyeik árát visszakérni, és jogosultak a megfelelő segítségnyújtásra is.
Az utazási irodák az átfoglalásban bíznak
Az utazási irodák minden segítséget megadnak akár visszatérítésről, akár átfoglalásról van szó - mondta Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utasközvetítők Szövetsége (MÚISZ) elnöke. Egészen biztosan lesznek olyanok, akik pórul járnak, hiszen a Malév fizetőképességének határát nem ismerjük, tette hozzá. A jogászok szerint az eset vis maiornak tekinthető, tehát az utazási irodát nem terheli visszatérítési lehetőség.
Ugyanakkor az utazási irodáknak egyáltalán nem érdeke, hogy a csomagokban rendelt utakat ne tudják megszervezni, ezért megpróbálják átfoglalni a helyeket. Szerencse a szerencsétlenségben, mondta Molnár, hogy a leállás az év viszonylag korai szakaszában történt, amikor az még nem érintette a charterjáratokat, így azokat át tudják foglalni egy másik légitársaságra. A MÚISZ tagja az európai utazási szövetségnek, amely már évek óta szorgalmazza, hogy az utazási irodák mellett a légitársaságoknak is kötelező legyen olyan alapot létrehozniuk, amiből ilyen helyzetekben az utasokat kártalanítanák.
Kevés lesz a kétmilliárd
A kormány kétmilliárd forintot különített el a kártalanításra, de az nem egyértelmű, hogy kikre vonatkozik ez a segítség, és az összeg elenyésző ahhoz képest, amennyire szükség lenne - mondta Baranovszky György ügyvéd, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke. Baranovszky szerint a bankok nem fognak felelősséget vállalni azokért a jegyekért, amelyeket nem a leállás napján vagy az azt követő három napon belül használtak fel. (A Bankszövetség közleménye ezt az állítást cáfolja - lásd keretes.) Eitmann Norbert ezzel kapcsolatban közölte, hogy aki nem tartozik a kormányrendeletben érintettek körébe, hanem akár hónapokkal ezelőtt készpénzzel vette meg a jegyet, forduljon a fogyasztóvédőkhöz.
A bankkártyával fizetők teljes kártalanításra számíthatnak |
Azon ügyfelek, akik bankkártyájukkal vásároltak a Malév saját járatára jegyet, a hatályos bankkártyás szabályoknak megfelelően a repülőjegy teljes összegét visszakaphatják - áll a Bankszövetség közleményében. A bankok elsőként azon ügyfelek bankkártyás kártalanítási eljárását tudják elindítani, akiknek a repülőjegye a reklamáció benyújtásának időpontjában már lejárt. Ők a kártyakibocsátó bankjukhoz fordulhatnak a jegyük árának visszatérítéséért. Azon utasok esetében, akik későbbi időpontra váltott jeggyel rendelkeznek, a visszatérítési folyamatot a bankok még nem tudják elindítani, mivel a Malév jogi helyzete és kártérítési folyamata részleteiben jelenleg nem tisztázott - írja a közlemény. Valószínűleg a visszatérítések akkor indulhatnak meg, ha elindul a felszámolási eljárás a Malévvel szemben. |
.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Freddie Mercury kezében sem állt ilyen hetykén a vasaló.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.