Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Részben az uniós jövedéki adóminimum elérésére vonatkozó kötelezettséggel magyarázza Matolcsy György, hogy miért nem csökkentik az üzemanyagok jövedéki adóját. A nemzetgazdasági miniszter egy képviselő írásbeli kérdésére adott válaszában annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a költségvetési hiány GDP-hez mért 3 százalék alatt tartása, továbbá az államadósság csökkentése közvetve okozhatja az üzemanyagárak forintban kifejezett összegének csökkenését.
"Kíván-e bármit tenni az állam az üzemanyag árának csökkentése érdekében?" - kérdezte Oláh Lajos független országgyűlési képviselő a tárcavezetőtől. Matolcsy György a parlamenti honlapon közzétett válaszában az üzemanyagok jövedéki adóját illetően kitér arra: uniós előírás vonatkozik arra, hogy mekkora az az adóösszeg (minimumadó), amelyet mindenképp el kell, hogy érjen a tagállami adószint. A benzinár jelenlegi viszonylag magas szintje mellett egy — az uniós adóminimum által jelentett korláton belüli — néhány forintos jövedékiadó-csökkentés egyrészt nem jelentene tartós megoldást az üzemanyagárak problémájára, másrészt nem lenne garantálható az adócsökkentés hatásának fogyasztói árakban történő érvényesülése - közölte a miniszter.
Mint írta, érezhető hatása csak egy nagymértékű adócsökkentésnek lenne, erre azonban egyrészt az uniós jövedéki adóminimum elérésére vonatkozó kötelezettség nem biztosít lehetőséget, másrészt az adócsökkentés a költségvetést jelentős jövedéki adóbevételektől fosztaná meg. Tájékoztatásában kitér arra, hogy a benzin jövedéki adója 2010. január 1., azaz az előző kormány adóemelése óta változatlanul 120 forint literenként, a gázolaj jövedéki adójának 2011. november 1-jével történt - 13 forinttal, literenkénti 110,35 forintra - emelése pedig elsősorban költségvetési okok miatt történt meg.
Megjegyezte: az emelés révén csökkent a benzin és a gázolaj adómértéke közötti különbség, így csökkent azok hátránya, akik benzinüzemű gépjárművel közlekednek. A kormány a gázolaj adómértékének megemelésével párhuzamosan a fuvarozók által használt kereskedelmi gázolajár bevezetésével javította a hazai közúti áru- és személyszállítás versenyképességét, mivel számukra a lehető legalacsonyabb szinten, az uniós adóminimumon tartja a jövedéki adó mértékét - közölte Matolcsy György.
"A Kormány tehát – az uniós jog és a racionalitás szabta keretekre figyelemmel – mindent megtett és meg is tesz az üzemanyagárak lehető legalacsonyabb szinten tartása érdekében" - összegzett Matolcsy György. Rögzítette: bár a kormány nem képes direkt eszközökkel befolyásolni a forint árfolyamát, meggyőződése, hogy a költségvetési hiány GDP-hez mért 3 százalék alatt tartása, továbbá az államadósság csökkentése erősödő forintárfolyamhoz vezet, s közvetve okozhatja az üzemanyagárak forintban kifejezett összegének csökkenését.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.