Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
A növekedési lehetőségekkel kecsegtető kisebb országok általában előkelő helyet foglalnak el a kiskereskedelmi terjeszkedés szempontjából fontos piacok között. Magyarország ebből a szempontból sincs a 30 legvonzóbb ország között.
Az A.T. Kearney Global Consumer Institute közzétette 2012-es Globális Kiskereskedelmi Növekedési Indexét (GKNI), amelyet 2002 óta publikál. A tanulmány a globális kiskereskedelmi terjeszkedés szempontjából legvonzóbb 30 fejlődő országot rangsorolja. Az index 25 makrogazdasági és kiskereskedelem-specifikus változót vizsgál, hogy segítségével a kereskedelmi piaci szereplők sikeres globális stratégiát készíthessenek és felismerjék a felmerülő piaci befektetési lehetőségeket.
Míg a legnagyobb fejlődő országok – kiváltképp a BRIC csoport (Brazília, Oroszország, India és Kína) – a bővülés szempontjából továbbra is a legvonzóbbak a globális kiskereskedelmi hálózatok számára, számos kisebb, kiaknázatlan piac jelenthet új terjeszkedési irányokat. A 2012-ben újonnan rangsoroltak között olyan országok lehetnek egyre vonzóbbak a globális kereskedők, kiváltképp a specializált és luxuscikk szektorokban tevékenykedők számára, mint Grúzia, Omán, Mongólia vagy Azerbajdzsán. Tekintettel arra, hogy a vérszegény európai és észak-amerikai piacokhoz képest a fejlődő országok milyen rohamosan fejlődnek, az elmúlt öt évben az egyesült államokbeli Wal-Mart, a francia Carrefour, az egyesült királyságbeli Tesco és a német Metro Csoport forgalma két és félszer gyorsabban nőtt, mint a hazai piacaikon. Magyarország ugyanakkor idén lemaradt a GKNI listáról.
Magyarország nem szerepel a rangsorban
„Kiskereskedelmi terjeszkedési szempontból a kilencvenes évek derekán nyíló magyar piaci lehetőségek 2011-re kimerültek. A magyar fogyasztók rendelkezésre álló jövedelme számos fejlődő ország lakosságáéhoz viszonyítva jelentősebb, míg elvárásaik igazodtak a magas színvonalú, modern kiskereskedelmi környezethez. A hazai és külföldi cégek által diktált piaci verseny kiélezett, a kiskereskedelmi célú ingatlan árak szintje magas és a piacnyitás egyetlen hatékony módja évek óta a felvásárlás” – nyilatkozott Tomislav Čorak, az A.T. Kearney Junior Partnere.
Míg Magyarország a 2002-es és 2003-as GKNI rangsor 2., illetve 3. helyét foglalta el, 2007 óta - az utóbbiak által alátámasztott iparági fejlettsége miatt - nem szerepel a GKNI listán. Arra, hogy Magyarország miért nem tartozik a kiskereskedelmi terjeszkedési szempontból harminc legvonzóbb ország közé, további magyarázatot ad a jelenlegi válságos gazdasági helyzet. Számos elemző újabban recesszióra igazította ki 2012-es gazdasági előrejelzését, a munkanélküliség továbbra is 11 százalék, az infláció pedig 5,7 százalék körül mozog. A statisztikai adatok szerint az előző év azonos időszakához viszonyítva a kiskereskedelmi értékesítés 2012 első negyedévében stagnál. A visszaesés elsősorban a növekvő inflációval, különböző szabályváltozásokkal, és az ÁFA kulcs, valamint a jövedéki adó emelésének keresletszűkítő hatásával magyarázható. A teljes munkaidőben alkalmazásban állók keresetének reálértéke 3,5 százalékkal csökkent 2011 első negyedévéhez képest, ami baljós árnyként vetül a háztartások egy főre jutó fogyasztásának 1,2 százalékos azonos, év végi visszaesésére.
“A magyarok vásárlóereje csökkent, aminek azonnali jele, hogy a fogyasztók többek közt kevesebbet költenek élelmiszerre, rekreációs és kulturális tevékenységekre, éttermekre és turisztikai szálláshelyekre. A magyar kiskereskedelmi piaci szereplőknek tehát az elmúlt időszakra jellemzően számos kihívással kell megküzdeniük pozíciójuk megtartása érdekében” – tette hozzá Čorak.
Latin-amerikai éllovasok
Bővülő, dinamikus kiskereskedelmi szektorának és erőteljes gazdasági fellendülésének eredményeképp, az elmúlt néhány évben számos cég lépett be a latin-amerikai kiskereskedelmi piacra. A régiót a 2012-es GKNI rangsorban 7 ország képviseli. A rangsorban első Brazíliában 12 százalékkal nőtt az egy főre eső kiskereskedelmi értékesítés az elmúlt 4 évben. Az ország kiskereskedelmi szektora tavaly 15 százalékkal bővült, míg a lakossági fogyasztás 2007 óta évente 9 százalékkal növekszik. Brazília 2011-es lakossági fogyasztásának 70 százalékát a kiskereskedelmi értékesítés tette ki.
A második helyezett Chile büszkélkedhet az egyik legkifinomultabb és legversenyképesebb kiskereskedelmi szektorral a régióban. Az ország Latin-Amerika egyik legdinamikusabban növekvő gazdasága alacsony inflációval, alacsony ország kockázati tényezővel, valamint a GDP 6,2 százalékos várható növekedésével 2012-ben.
Ázsiai és afrikai helyezettek
A 2012-es GKNI rangsor harmadik helyén Kína áll. A kiskereskedelmi szektor jövője pozitív, várhatóan kétszámjegyű éves értékesítési növekedéssel. Itt található a világ egyik legnagyobb luxuscikk kereskedelmi szektora, több mint száz jelenlevő márkával.
Az afrikai Botswana a gyorsan fejlődő, Szaharától délre eső afrikai országok előfutáraként debütál a 2012-es GKNI rangsorban, ahol a huszadik helyet foglalja el. Ezen országok a következő években terjeszkedési szempontból ideális kiskereskedelmi piacokká léphetnek elő.
Habár a közel-keleti és észak-afrikai országokban nemrég végbemenő forradalmak negatívan hatottak az érintett országok - Libanon, Marokkó, Tunézia – rangsorolására, a régió számos képviselője - Egyesült Arab Emírségek, Omán, Kuvait és Szaúd-Arábia - is előkelő helyen áll.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A kamatcsökkentést követően megugrott az érdeklődés a Széchenyi Kártya Max Plusz beruházási hiteltermékei iránt.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.
Novák Előd szerint a Fidesz hülyét csinál magából.
Hosszú hallgatás után jelentkezett a kormányközeli közvélemény-kutató.
A műsorvezető kiáll a szombati felvonulók mellett és drukkol, hogy békés legyen a rendezvény.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A jelentős indulótőkével is megtámogatott alapítvány már dátumot sem mond, mikorra várható a régóta ígért beruházás.